اخبار فرش ماشینی

صادرات فرش دستباف به کشورهای حوزه خلیج فارس رونق اقتصادی بهمراه دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش

 

مژگان دادی زاده درگزی، بانوی فعال اقتصادی هرمزگانی متولد ۶۴ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی فعالیت خود در عرصه بافندگی فرش دستباف را از سال ۸۴ با سرمایه حدود دومیلیون تومان آغاز کرده است.

دادی زاده جز اولین افرادی است که در استان هرمزگان با بیش از ده سال در تولید فرش دستباف  با ثبت شرکت تعاونی و سپس قرار گرفتن در صنف تولید کنندگان  در سه حوزه آموزش، تولید و فروش صنعت فرش دستباف فعالیت می کنند و در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه گذار قرار دارند.

دادی زاده با بیان اینکه ابتدا فعالیت خود را از مشاغل خانگی شروع کردم، گفت: فعالیت خود را از مشاغل خانگی و با سرمایه ای حدود دومیلیون تومان آغاز کردم  و پس از مدتی با ثبت شرکت تعاونی و قرار گرفتن درصنف تولیدکنندگان فعالیت خود را گسترش دادم و هم اکنون حدود ۱۳۰۰نفر از زیرمجموعه دوره های تکمیلی را می گذرانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بانوی فعال اقتصادی هرمزگانی  بااشاره به اینکه در سه حوزه آموزش، تولید و فروش فعالیت می کند، اظهار کرد: افرادی که در دوره های آموزشی شرکت می کنند در کنار فراگیری مهارتهای موردنیاز وارد چرخه تولید می شوند اما متاسفانه افرادی که برای آموزش مراجعه می کنند بومی نیستند و ناشی عدم فرهنگ سازی مناسب در هرمزگان است.

دادی زاده تصریح کرد: با وجود فضای مناسب در استان اما متاسفانه در راستای شناسایی و معرفی این هنر اطلاع رسانی و تبلیغات مناسبی از طریق رسانه ها انجام نشده است در صورتی که این صنعت توان اشتغالزایی برای هفت نفر از جمله طراح، رنگ زن، داربست، ناظر و غیره  را دارد و با تهیه مواد اولیه می توانند مرغوبترین فرش دستباف با حداقل هزینه آن هم توسط خودشان تولید و مورد استفاده قرار دهند.

وی افزود: ضعف در فرهنگ سازی، نبود تبلیغات و فضای تبلیغاتی مناسب، عدم آشنایی مردم صنعت فرش دست بافت، نبود بازار فرش و مشکلات ناشی از نقدینگی از موانع انجام کارهای تولیدی است.

بانوی فعال اقتصادی هرمزگان بابیان اینکه این صنعت از زیر مجموعه صنعت و معدن و تجارت می باشد حمایتی های خوبی از سوی این نهاد صورت گرفته است، بیان کرد: با توجه به اینکه از سوی بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با معرفی مددحویانی که تحت پوشش این سازمان قرار دارند و برای نجات از آسیب های فرهنگی، اجتماعی و  اقتصادی حمایت های خوبی صورت گرفته است اما  استان هرمزگان نتوانسته است در زمینه های مهارتی فعالیتهای چشمگیری داشته باشد.

دادی زاده گفت: با توجه به اینکه صنعت فروش دستباف سرمایه بر و پرهزینه است در استان هرمزگان هیچ فردی وارد این عرصه نمی شود لذا دولت بایستی با ایجاد فضای مناسب و ارائه خدمات، فضای آموزشی جوانان را فراهم کند که جوانان برای انجام کارهای مورد علاقه خود مانعی نداشته باشند و بتوانند وارد چرخه تولید شوند که افراد دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه  صنعت فرش دستباف اولین صادرات غیرنفتی کشور است، اظهار کرد: در سایر استان بازارچه و بازارهایی وجود دارند که بخش اعظم آنها بازار فرش دستباف است اما در هرمزگان چنین بازارهایی وجود ندارد در حالی که با توجه به بازارهای حوزه خلیج فارس بستر صادرات فرش و رونق اقتصادی بهمراه دارد اما این ظرفیت نادیده گرفته شده است.

بانوی فعال اقتصادی هرمزگانی  تصریح کرد:چون فرهنگ سازی و بستر مناسبی برای هنر بافت فرش در استان فراهم نشده  بادیمواد اولیه را از سایر استانها تهیه می کنیم  در صورتی که با ایجاد شرایط مناسب می توان امکان تهیه مواد اولیه از استان را فراهم کرد و باعث ایجاد فرصت شغلی و منبع درآمدی برای جوانان شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هستیم اما سیاست ها و مدیریت باید نگاهی کلان به مسائل داشته باشند، کفت:باید با فضاسازی تولید کنندگان فرش دستباف به صادرات گرایش پیدا کنند و زمینه ارزآوری بیشتری فراهم شود.

بانوی فعال اقتصادی هرمزگانی  اظهار کرد: جوانان هرمزگانی اگر بخواهد کاری را انجام دهد می تواند آن را به مرحله اجرایی برساند اما در حال حاضر به مدلینگ تبدیل شده اند و هیچ گونه مهارتی ندارند و بیشتر درگیر مشکلات  و آسیب های فرهنگی شده اند به گونه ای که در مرحله نابودی  و در معرض مشکلات حاد اجتماعی قرار داند.

دادی زاده تصریح کرد: با فراهم شدن بستر مناسب آموزش مشاغل و مهارتها  به جای اینکه جوانان در اماکن مختلف از جمله بازارها وقت خود را تلف کنند و برای جلوگیری از معضلات و آسیب های اجتماعی جوانان وارد عرصه یادگیری مهارتها و هنرهایی شوند که ضمن ایجاد شغل برای خود، افراد دیگری را نیز تحت پوشش قرار دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه حس مطالبه را از دست داده ایم، خاطرنشان کرد: انتظار داریم حمایت های بیشتری از سوی کمیته امداد امام خمینی(ه)، استاندار و شورای شهر صورت گیرد و در حد امکان فضاهای بلااستفاده موجود در شهر  را در اختیار کارآفرینان و تولیدکنندگان قرار دهند و نسبت به واگذاری واحدهای فعال اقتصادی به بخش خصوصی بی تفاوت نباشند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×