اخبار فرش ماشینی

دستمزد قالی بافان در مقایسه با تورم کشور پایین است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در پایان سال ۹۲ تنها ۳۱۴ میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم که کمترین عدد ثبت شده در دو دهه اخیر بوده است.

به گزارش ایلنا حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این پرسش که وضعیت فرش دستباف را در حال جاضر چطور ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: صادرات فرش دستباف در این یکی دو ساله اخیر نسبت به وضعیت یکی دو دهه اخیر روند نزولی داشته که متاثرعوامل مختلف داخلی و خارجی بوده است.

کمترین میزان صادرات فرش در سال گذشته بود

وی افزود: در پایان سال ۹۲ تنها ۳۱۴ میلیون دلار صادرات فرش داشته‌ایم که کمترین عدد ثبت شده در دو دهه اخیر بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارگر تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل، تحریم مستقیم واردات فرش ایران به خاک امریکا بوده است که از ۴ سال پیش که این اتفاق افتاده حدود یک چهارم صادرات فرش خود را از دست دادیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌های عمومی کشور ما هم بر صادرات کشور موثر بوده است گفت: این موضوع موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه شد که باعث شد قیمت تمام شده فرش هم بالا برود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: در این مدت برخی از عوامل خارجی مانند رکود اقتصادی در بازارهای اروپایی و انقلاب‌های عربی صادرات فرش ایرانی را متاثر کرد و اتفاقی مثل هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدینگی مستیقم به قالی بافان باعث خروج بخشی از تولید از بدنه فرش دستباف شد.

وی گفت: این موضوعات باعث شد تا در پایان سال ۹۲ به کمترین عدد صادراتی خود برسیم.

کارگر تصریح کرد: ما هر چند در صادرات فرش به لحاظ وزنی و ارزشی صادرات رو به رشدی داشته‌ایم اما امیدواریم با بهبود وضعیت اقتصادی این روند شتاب بیشتری پیدا کند البته ما به این اعددا رو به رشد اصلا بسنده نخواهیم کرد و از این اعداد هم خوشحال نیستیم زیرا این رشد با بد‌ترین اعداد در سال گذشته مقایسه می‌شود که نسبت به وضعیت رونق بسیار فاصله داریم.

۳۰ تا ۳۵ درصد از سهم تجارت فرش در دنیا مربوط به ایران است

وی در پاسخ به این پرسش که در کشورهای آسیای شرقی فرش دستباف کشورهای دیگر نظیر فرش بنگلادش، چین، پاکستان و افغانی هست نظر شما در مورد صادرات فرش این کشور‌ها چیست؟ گفت: بازار جهانی فرش دستباف بین ۱ میلیاردو ۲۰۰ تا ۱ میلیارد و نیم دلار همیشه در ترولانس است و از این مقدار همیشه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد سهم فرش دستباف ایران بوده و امروز هم همین طور است و با وجود رقبای متعدد ایران بیشترین سهم را از تجارت جهانی داشته است.

کارگر تصریح کرد: اما کشورهای دیگری هم هستند بعد از ایران که دارای رتبه هستند مانند هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال که در حوزه فرش حرفی برای گفتن دارند اما به دلیل تحولات اخیر، چین مدام در حال خروج شتاب ناک از فرایند تولید فرش دستباف به واردکننده فرش دستباف است.

چرا از کشور چین برای خود غول ساخته‌ایم

وی افزود: متاسفانه در افکار عمومی ما با توجه به غولی که از کشور چین ساخته شده زمینه این فراهم شده که چین هر محصولی را تولید می‌کند و شایعه شهر کاشان در چین باعث شد که این موضوع به عنوان یک احتمال بیان شود و در رسانه‌ها هم تکثیر شد و‌‌ همان زمان سفارتخانه چین این موضوع را تکذیب کرد و گفته شد که در چین چنین شهری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چین به عنوان یکی از بهترین مشتریان فرش ایران است گفت: چین پنجمین واردکننده فرش دستباف است.

کارگر در پاسخ به این پرسش که در بازدید از فرش‌های دستباف گفته می‌شود که بافندگان چندان صرفه اقتصادی ندارند افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل دستمزد آنهاست که در مقایسه با تورم کشور درآمد پایینی است و قشر قالیباف همواره نیازمند حمایت مسئولین هستند.

وی در مورد بیمه قالی بافی هم افزود: بیمه قالی بافی که با همت دولت و مجلس ۴ سال است که اجرایی شده تا به الان نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده اما متاسفانه بودجه‌ای که برای بیمه قالی بافی تصویب می‌شود به شکل سالیانه است و امسال ما دچار مشکل شدیم زیرا اعتباری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده فقط پاسخ گوی بیمه شدگان فعلی است و سازمان تامین اجتماعی از این موضوع سرباز می‌زند. و پذیرفته شدگان قبلی در تداوم بیمه دچار مشکل شده‌اند و این درخواست را داریم تا در بودجه سال ۹۴ نگاه مثبتی داشته باشند تا حمایت بهتری از این اقشار شود.

وی در خاتمه گفت: قالی بافی که قالی باف بودن او محرز شود تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×