مد و پوشاک

یکسان‌سازی لباس دانشجویان از ابتدا در دستور کار وزارت علوم نبود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیر‌کل فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه یکسان‌سازی لباس دانشجویان‎ ‎از ابتدا در دستور کار وزارت علوم نبود، گفت:‌ بستر‌سازی فرهنگی در حوزه‎ ‎پوشش دانشجویان در اولویت وزارت علوم قرار دارد‎.‎

جلیل‎ ‎دارا مدیر‌کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار‎ ‎حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: از اواخر سال ۸۴ طرحی با عنوان‏‎ “‎عفاف و حجاب ” در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که برای عملیاتی شدن آن‎ ‎برنامه‌های مختلفی تا کنون اجرا شده است‎.

‎وی افزود: مهمترین نکته این است که تلاش کردیم برای اجرای طرح “عفاف و‎ ‎حجاب “، رویکرد ایجابی داشته باشیم و رویکرد سلبی را کنار بگذاریم که در‏‎ ‎همین زمینه بخشی از برنامه‌ها در راستای آگاهی‌بخشی به دانشجویان بود‎.

‎مدیر‌کل فرهنگی وزارت علوم گفت: در همین زمینه نمونه‌هایی برای پوشش‎ ‎دانشجویان و همچنین لباس فرم پرسنل دانشگاه‌ها طراحی و ارائه شده است که‎ ‎در آن تنوع مدل، معیارهای عرفی و شرعی لازم در نظر گرفته شده است‏‎.

‎دارا با بیان اینکه چیزی به عنوان یکسان‌سازی لباس دانشجویان از ابتدا‎ ‎در دستور کار وزارت علوم نبوده است، خاطرنشان کرد: این طرح ظاهراً از سوی‎ ‎یکی دیگر از نهادها مطرح شده بود که البته به نتیجه مشخصی هم نرسید‎. ‎

وی اضافه کرد: در راستای دفاع از هویت ایرانی‌-اسلامی دانشجویان و با‎ ‎توجه به اهتمام جدی جهت ایجاد فضای سالم فرهنگی در محیط دانشگاه‌ها و‎ ‎تشویق جوانان به حضور در عرصه‌ اندیشه و خلاقیت و نوآوری از چند سال‎ ‎گذشته، اجرای طرح “ارائه مدل‌های لباس دانشجویی مطابق با هنر‏‎ ‎ایرانی‌-اسلامی ” در دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار گرفته بود‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎مدیر‌کل فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه برنامه اصلی وزارت علوم‎ ‎در این خصوص توجه به رویکرد ایجابی است، تصریح کرد: هدف این است که با‎ ‎اجرای این برنامه‌ها، دانشجویان در خصوص فرهنگ “حجاب و عفاف ” آگاه شده و‎ ‎خودشان بتوانند در این زمینه طرح‌های مناسب را ارائه دهند که در آن هم‎ ‎جذابیت‌های موردنظر جوانان حفظ شود و هم معیارهای فرهنگی و اسلامی در‎ ‎محیط‌های علمی کشور پررنگ باشد‎.

‎دارا تقویت مشاوره در حوزه عفاف و حجاب را یکی دیگر از برنامه‌های مهم‎ ‎دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص تلاش شد از طرح اساتید مشاوره فرهنگی‎ ‎استفاده شود که طی آن اساتید، ضمن گفتگو و تبادل‌نظر فردی با دانشجویان به‎ ‎ریشه‌یابی مشکلات این حوزه می‌پرداختند که این طرح اکنون نیز در برخی‎ ‎دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود‎.

‎دارا با بیان اینکه اجرای مقررات و ضوابط مشخص در حوزه‌های آموزشی،‎ ‎پژوهشی و حتی ظاهر و نوع پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز‎ ‎رایج است، یادآور شد: در این زمینه لازم است که به جای طرح‌های سلبی، به‎ ‎بسترسازی فرهنگی توجه بیشتری مبذول شود تا دانشجویان با علاقه و تمایل‎ ‎ضوابط موجود را رعایت کنند‎.‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×