اخبار نساجی

دو معاونت وزارت صنعت،معدن وتجارت برارائه ارزبانرخ مرجع نظارت می کنند

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دو معاونت امور اقتصادی و بازرگانی داخلی وزارت صنعت مسئولیت پیگیری ارایه ارز با نرخ مرجع به واردکنندگان را برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘رضا فاطمی‌امین’ روز شنبه در نشست خبری هم اندیشی بخش خصوصی و دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در خصوص گلایه برخی تولیدکنندگان از عملکرد بانک مرکزی در رابطه با ارایه ارز با نرخ مرجع گفت: برای رفع چنین مشکلاتی، دو معاونت امور اقتصادی و بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت پیگیری ارایه ارز با نرخ مرجع به واردکنندگان را عهده‌دار شده‌اند که در این میان، معاونت بازرگانی داخلی مسئول پیگیری ارایه ارز با نرخ مرجع به واردکنندگان کالاهای اساسی و معاونت امور اقتصادی نیز مسئول پیگیری ارایه ارز دولتی به واردکنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید شده‌اند.

وی همچنین به ارایه مشاوره‌های تخصصی برای افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: در دو هفته اخیر ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های بازسازی صنایع بزرگ اختصاص یافته که از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک سپه بوده است.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت بسیاری از مشکلات بخش تولید و صنعت کشور را به تامین مالی مرتبط دانست و تصریح کرد: نظام تامین مالی بنگاه های تولیدی ما بیش از حد به منابع بانکی متکی است.

وی با اشاره به ۴۰ پروژه پیش بینی شده ستاد هدفمندی یارانه ها در تامین مالی بنگاه ها افزود: اگر این پروژه ها و برنامه های پیش بینی شده اجرایی شود، بسیاری از مشکلات و مسائل بانکی واحدها در بخش تامین مالی حل خواهد شد.

فاطمی امین همچنین مشکل مدیریتی دربنگاه های تولیدی رامسئله مهمی دانست و گفت : پروژه ‘سام ‘ به منظور ارائه مشاوره تضمینی در این زمینه و برای ۵۰ بنگاه به طور آزمایشی انجام شد که به لحاظ هزینه نیز دارای هزینه های بالایی نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام میزان افزایش قیمت های انرژی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اظهار داشت : قیمت ها هنوز نهایی نشده و در ستاد هدفمندی یارانه ها مدیریت می شود.

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه شیب افزایش قیمت انرژی در فاز اول شیب ملایمی بوده است، گفت: افزایش قیمت ها در فاز اول خوب و با شیب ملایمی همراه بود و باعث شد که بنگاه های زیادی دچار چالش نشوند.

فاطمی امین همچنین از اصلاح لیست ۲۵ گروه انرژی بر در فاز دوم خبر داد و گفت: در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به بنگاه های کوچک توجه بیشتری می شود تا کمترین آسیب را ببینند.

وی گفت: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، صنایعی تحت حمایت قرار گرفتند که شاید به طور واقعی، انرژی‌بر نبودند، اما برای اینکه دولت اطمینان بیشتری به آنها بابت حمایت و پشتیبانی در اجرای قانون بدهد، تلاش شد تا چتر حمایتی وسیع‌تر باشد.

وی تصریح کرد: صنایع بزرگ می‌توانند حرف خود را راحت‌تر به گوش مسئولان برسانند، اما واحدهای کوچک صنعتی باید مورد حمایت بیشتری در جریان اجرای فاز دوم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه عمده صنایع انرژی بر در یکسری از بنگاه های بزرگ متمرکز هستند، اظهارداشت : حدود ۵/۱۷ درصد گاز صنایع در صنایع فولادی با حدود ۹۰ واحد تولیدی و حدود ۱۵ درصد نیز در صنعت سیمان با حدود ۶۰ تا ۷۰ واحد تولیدی مصرف می شود، بنابراین مشکلات مربوط به انرژی در بقیه بنگاه ها سهم زیادی ندارد.

به گزارش ایرنا،’ هادی غنیمی‌فرد’، رئیس خانه صنعت، معدن تهران نیز در این نشست گفت: بودجه بخش صنعت باید شفاف، روشن و مشخص باشد که منابع مالی بخش تولید در سال آینده به چه نحوی است.

وی با بیان اینکه ما از دولت پولی درخواست نمی‌کنیم، افزود: تنها تقاضای ما این است که موانع بر سر راه تولید ایجاد نشود. البته باید درها را باز کرد تا بانک های خارجی ورود پیدا کرده و زمینه رقابت برای بانک های داخلی نیز فراهم شود در غیر این صورت نظام بانکی ما تنها نقش بنگاهدار را ایفا می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×