اخبار نساجی

بهترین و بدترین خودروها در مهرماه/ جایگاه پراید،۴۰۵،تندر وسمند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به نقل از دنیای اقتصاد، این گزارش طبق معمول ماه‌های قبلی، در حالی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده که چند خودرو از لیست ارزیابی حذف شده‌اند.

در این گزارش که به مهر ماه مربوط است و طی آن ۱۹ خودرو تولید داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته اند، معیارهای بررسی، همان ۹ معیار قبلی به شمار می‌روند، به نحوی که سطح کیفی ۱۹ خودرو موردنظر با توجه به «سیستم فنربندی و تعلیق»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «تزیینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» آنها ارزیابی شده است.

با توجه به آنکه مجموع نمرات منفی خودروهای ارزیابی شده، بین صفر تا ۱۲۰ است، همه این ۱۹ خودرو را باید در سطح کیفی «خیلی خوب» به حساب آورد. این البته در شرایطی است که خودرویی مثل نیسان تیانا تنها سه نمره منفی دارد و «خیلی خوب» است و محصولی مثل پراید با ۴/۱۰۳ نمره منفی نیز «خیلی خوب» محسوب می‌شود.

در بین معیارهای ۹گانه، «رنگ» تنها معیاری است که تمام خودروها در آن حائز نمره منفی شده‌اند، حتی نیسان تیانا که اگر سه نمره منفی در رنگ نداشت، خودرویی بی عیب لقب می‌گرفت.

پس از «رنگ» باید «تزئینات داخلی و خارجی» را پر عیب‌ترین معیار دانست، زیرا به جز سه خودرو، سایر خودروهای تحت ارزیابی مهرماه در این معیار نمره منفی به دست آورده‌اند.

طبق گزارش اعلامی، «تجهیزات الکتریکی» کم عیب‌ترین معیار است، به نحوی که حدودا نصف خودروهای تحت ارزیابی نمره منفی در آن کسب نکرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از دیگر نکات قابل توجه گزارش کیفی مهرماه باید به غیبت دوباره پژو ۲۰۶ و همچنین نیسان ماکسیما اشاره کرد، خودروهایی که اولی وضعیتی نامعلوم دارد و فعلا به تولید نمی‌رسد و دومی که برای همیشه از پارس خودرو رفته است. لیفان ۵۲۰ و مزدا۲ نیز دیگر خودروهای غایب در جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در مهرماه به شمار می‌روند. معمولا خودروهایی که نام‌شان در جدول رده‌بندی کیفی لحاظ نمی‌شود، با توقف یا کاهش شدید تولید روبه‌رو بوده‌اند و به احتمال زیاد مزدا۲ و لیفان ۵۲۰ نیز به همین دلایل در جدول کیفی مهرماه حضور ندارند.

ژاپنی‌ها در مقام اول

اما در جدول مهرماه اگرچه نیسان ماکسیما و مزدا۲ حضور ندارند، اما رده‌های ابتدایی باز هم در اختیار ژاپنی‌ها است و در این بین نیسان تیانا همچنان در خانه اول نشسته است. این خودرو فقط در معیار رنگ حائز نمره منفی شده و با اختلافی ۱۲ امتیازی نسبت به مزدا۳، باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.

مزدا۳ هم مانند ماکسیما فقط در معیار رنگ نمره منفی دارد و عضو دوم جدول به شمار می‌رود. در رده سوم جدول هم سوزوکی گرندویتارا جا خوش کرده، خودرویی که در بدنه، رنگ و تجهیزات الکتریکی نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. پس از ویتارا در حالی به مگان در رده چهارم جدول برمی‌خوریم که این خودرو در چهار معیار بدنه، تزئینات، رنگ و ترمز نمره منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی این خودرو با معیار تزئینات در ارتباط است.

دو رده پس از مگان را تندر-۹۰‌ها به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که تندر ایران خودرو تنها با یک دهم اختلاف نمره منفی، بالاتر از همتای پارس خودرویی خود قرار دارد. اختلاف کیفی میان معیارهای دو تندر همچنان پابرجاست به نحوی که مثلا تندر ایران خودرو در رنگ و تزئینات بهتر است و تندر پارس خودرو در تجهیزات و صداهای غیرعادی نمره منفی کمتری دارد.

از تندر که بگذریم، با هیوندایی آوانته در رده هفتم جدول روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که در چهار معیار تعلیق، ترمز، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. این خودرو کره‌ای در سه معیار تعلیق، بدنه و رنگ مشترک نمره منفی ۷/۶ را به دست آورده است.

یک چینی بالاتر از پارس و سمند

پشت سر آوانته و در رده هشتم جدول در حالی به لیفان ۶۲۰ (۱۸۰۰ سی سی) برمی‌خوریم که این محصول چینی توانسته کیفیت بهتری در مقایسه با سمند و پژو۴۰۵ و پارس کسب کند. با این حال فقط آب در لیفان نفوذ نمی‌کند و این محصول در سایر معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط می‌شود. این خودرو همچنین بیشترین نمره منفی را در سیستم تعلیق بین تمام خودروهای تحت ارزیابی مهرماه دارد.

پس از لیفان، یک چینی دیگر به نام MVM مدل ۵۳۰ در جایگاه نهم جدول نشسته و به جز سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. جدول کیفی مهرماه دو چینی دیگر را هم میهمان خود دارد، یکی MVM مدل X33 و دیگری MVM مدل ۱۱۰٫

مدل X33 که خودرویی شاسی بلند به شمار می‌رود و چندی دیگر باید با رقیب هموطنش یعنی لیفان X60 در بازار خودرو کشور رقابت کند، رده چهاردهم را در اختیار دارد و بالاتر از تیبا و پایین تر از ۴۰۵ ایستاده است. ترمز، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، چهار معیاری هستند که X33 در آنها نمره منفی ندارد، با این حال نمره منفی سیستم موتور آن بالا به نظر می‌رسد. MVM مدل ۱۱۰ نیز که هفدهمین عضو جدول به شمار می‌رود، فقط در نفوذ آب و تعلیق نمره منفی ندارد. طبق گزارش کیفی مهرماه، بیشترین صداهای غیرعادی در این خودرو می‌پیچد.

سطح کیفی سمند، پارس و ۴۰۵

به سراغ سمند و ۴۰۵ و پارس برویم، خودروهایی که در رده‌های میانی رو به پایین جدول جا خوش کرده‌اند. در این بین، پژو پارس تولید سایت خراسان ایران خودرو دارای بهترین کیفیت است و در رده دهم جدول جای دارد. این محصول فقط در سیستم موتور نمره منفی به خود نمی‌بیند. ۴۰۵ خراسان نیز در رده یازدهم جای گرفته و در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است.

این در شرایطی است که ۴۰۵ تولید جاده مخصوص در جایگاه سیزدهم جای دارد و در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. هر دو ۴۰۵ بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی کسب کرده‌اند. همچنین سمند که دوازدهمین عضو جدول کیفی مهرماه به شمار می‌رود، اگرچه در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند اما در دو معیار ترمز و سیستم موتور و انتقال قدرت کمترین کیفیت را بین خودروهای تحت ارزیابی مهرماه دارا است.

پراید و تیبا

سری هم به پراید و تیبا بزنیم. در این بین تیبا توانسته در جایگاه پانزدهم جدول بنشیند و این در حالی است که نه تنها در کل معیارها حائز نمره منفی شده، بلکه کمترین کیفیت را نیز تجهیزات الکتریکی دارد. پشت سر تیبا با پراید ۱۳۱ سایپا روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که در تمام معیارها نمره منفی دارد.

مدل پارس خودرویی ۱۳۱ نیز در رده هجدهم جدول قرار دارد و علاوه بر اینکه در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند، ضعیف‌ترین تزئینات و بدنه را نیز به خود اختصاص داده است. پراید ۱۳۲ پارس خودرو نیز که همچنان در خانه آخر جدول میهمان است، در همه معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آب نیز در آن نفوذ می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×