اخبار نساجی

نحوه مشارکت سرمایه گذاران خوزستان در استان بصره بررسی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اهواز- نحوه مشارکت اقتصادی بخش خصوصی خوزستان در استان بصره عراق در نشست مشترک استاندار بصره با سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و خدمات فنی مهندسی خوزستان، بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در این نشست که جمعه شب در اهواز برگزار شد توانمندی های اقتصادی، تولیدی و نحوه مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران بخش خصوصی استان خوزستان در طرح های عمرانی بویژه انبوه سازی مسکن، صنایع نفت و فولاد و تولید برق مورد بررسی قرار گرفت.

‘خلف عبدالصمد خلف’ استاندار بصره در این نشست که شماری از مسوولان سیاسی و اقتصادی استان بصره نیز حضور داشتند از سفر به خوزستان و دیدار و گفتگو با استاندار خوزستان ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: ما از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی خوزستان در استان بصره و مشارکت آنان در طرح های عمرانی و زیربنایی حمایت کرده و مشتاق هستیم برادران ایرانی در بازسازی استان بصره سهم بیشتری داشته باشند.

وی به چشم انداز خوب همکاری دو طرف در همه زمینه ها اشاره کرد و گفت: ما اشتراکات زیادی داریم و باید بتوانیم از ظرفیت های خوب طرفین برای رفاه و پیشرفت دو استان خوزستان و بصره بخوبی استفاده کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استاندار بصره در ادامه به لطمات و صدمات ناشی از جنگ هشت ساله که عامل آن دیکتاتور معدوم عراق بود اشاره کرد و گفت: استان خوزستان بازسازی خرابی های ناشی از جنگ را بسیار زودتر از ما شروع کرد و از این حیث باید از تجربیات ارزشمند شما برای بازسازی استان بصره استفاده کرد.

وی ضمن استقبال از مشارکت بخش خصوصی استان خوزستان در طرح های عمرانی و صنعتی استان بصره ابراز امیدواری کرد در سال ۲۰۱۲ میلادی همکاری خوب بین دو استان خوزستان و بصره پی ریزی شود و استانداران بصره و خوزستان تفاهمنامه همکاری را به امضا برسانند.

در این نشست بخش های فعال خصوصی در حوزه های کشاورزی، مسکن، خدمات فنی مهندسی، منابع طبیعی، شیلات، نفت و گا ، برق و آبرسانی گزارشی از توانمندی های خود ارایه و آمادگی خود را برای مشارکت در طرح های اقتصادی و عمرانی استان بصره اعلام نمودند.

‘داغر سواری ‘ رییس اتاق تعاون خوزستان در این نشست آمادگی بخش خصوصی استان را برای کمک به بازسازی استان بصره در بخش های مسکن، احداث مجتمع های کشت و صنعت، حمل ونقل، را ، بیابان زدایی و تثبیت شن های روان و خدمات فنی مهندسی اعلام کرد.

وی استان خوزستان را قطب صنعتی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: با وجود تحریم ها، در زمینه صنایع نفت و گاز، فولاد، پتروشیمی و احداث شبکه های عظیم آبرسانی و زهکشی در منطقه پیشرو هستیم و این آمادگی وجود دارد در این بخش ها به استان بصره کمک کرده و در طرح های صنعتی و کشاورزی نیز مشارکت کنیم.

‘رحمان سلیمانی ‘ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز نیز به توانمندی های استان خوزستان در بخش های خدمات مهندسی، انبوه سازی مسکن، کشاورزی ، اشاره کرد و خواستار فراهم کردن بستر مناسب برای حضور شرکت ها و پیمانکاران خوزستانی در استان بصره شد.

وی در این زمینه خواستار مساعدت مقامات استان بصره برای صدور ویزای مدت دار برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در عراق شد.

در ادامه این نشست عبدالصمد خلف استاندار بصره برای صدور ویزای مدت دار برای سرمایه گذاران و پیمانکاران خوزستانی با معرفی اتاق بازرگانی قول مساعد داد و گفت: مصمم هستیم موانع پیش رو را به منظور حضور هرچه فعال تر سرمایه گذاران خوزستانی در استان بصره برداریم.

وی با تاکید بر اینکه استان بصره نیازمند حضور سرمایه گذاران و پیمانکاران خوزستانی در همه بخش های این استان می باشد،گفت: اولویت نخست ما ساخت مسکن و احداث شهرک های مسکونی است.

استاندار بصره گفت: زیرساخت های شهر بصره برای اسکان ۷۰۰هزار نفر طراحی شده در حالی که این شهر اکنون سه میلیون نفر جمعیت دارد و با معضلات زیادی در بخش مسکن رو به رو است.

وی در ادامه گفت: شهرک صنعتی بصره در حال تاسیس است و علاقه مندان اقتصادی خوزستان می توانند واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرک احداث کنند.

‘اسماعیل عامری گلستان ‘ معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد سفر هیات بلندپایه استان بصره به خوزستان منجر به عقد تفاهم ناهه همکاری بین دو استان گردد تا گام های بلند همکاری برداشته شود.

وی گفت: اراده خوب و مستحکم برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بین دو استان خوزستان و بصره به وجود آمده است و این می تواند منجر به نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت مسلمان و برادر ایران و عراق شود.

بنا به این گزارش هیات بلندپایه استان بصره روز پنجشنبه از طریق مرز بین المللی شلمچه در ۱۶کیلومتری غرب خرمشهر وارد استان خوزستان شد و در بدو ورود مورد استقبال ‘بهروز حسینی فر’ مدیرکل هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خوزستان قرار گرفت.

همزمان با ورود این هیات عراقی ، نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صنعتی استان خوزستان در محل نمایشگاه بین المللی اهواز گشایش یافت که مورد استقبال خوب این هیات قرار گرفت.

هیات سیاسی اقتصادی استان بصره همچنین از شهرهای آبادان و خرمشهر بازدید نمود.

استان خوزستان با دو استان میسان و بصره عراق روابط اقتصادی و تجاری دارد.

کالاهای غیرنفتی از مرز شلمچه در محدوده استان بصره و مرز چذابه در محدوده استان میسان به عراق صادر می شود.

مرز بین المللی شلمچه در تیرماه سال ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم سابق عراق بازگشایی و مرز چذابه نیز چهار سال پیش بر روی کالاهای ایرانی باز و متعاقب آن زمینه برای اعزام زایران عتبات عالیات فراهم شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×