اخبار نساجی

پاداش نفتی امارات به ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل حفاری شمال با اشاره به آغاز به کار نخستین ربات نفتی ایران در عمق ۸۰۰ متری دریای خزر از ساخت ۱۴دکل جدید خشکی و دریایی نفت و گاز خبر داد و گفت: کارفرمای اماراتی ۱.۲ میلیون دلار پاداش برای کاهش زمان حفاری چاههای نفت به ایران پرداخت کرد.

به گزارش افکارنیوز؛هدایت الله خادمی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه ناوگان حفاری ایران در خلیج فارس، گفت: برای نخستین بار در سه دهه گذشته نخستین جک آپ حفاری سه پایه ملکی ایران وارد آبهای خلیج فارس شد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه با ورود این دکل دریایی فوق مدرن به صنعت نفت، سال گذشته قرارداد ساخت و خرید ۱۴ دستگاه دکل جدید نفتی دریایی و خشکی امضا شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود این دکلهای جدید حفاری به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه وارد ناوگان حفاری صنعت نفت و گاز ایران شود.

جزئیات پاداش نفتی امارات به ایران در دریای خزر

این مقام مسئول همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط دستگاه حفاری ایران خزر در آبهای کم عمق ترکمنستان در دریای خزر، اظهار داشت: تاکنون این دستگاه حفاری سه پایه حدود ۳۳ حلقه چاه نفت و گاز در دریای خزر بدون کوچکترین حادثه ای حفاری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه با فعالیت این دستگاه حفاری سالانه بیش از ۶۰ میلیون دلار درآمد جدید نفتی نصیب اقتصاد کشور می شود، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به کیفیت بالای فعالیت دکل حفاری ایران خزر در ترکمنستان چندین شرکت خارجی با وجود تحریمهای بین‌المللی خواستار در اختیار گرفتن این جک آپ دریایی شده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خادمی میزان اجاره جک آپ دریایی ایران خزر در آبهای ترکمنستان را حدود ۱۴۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: قرارداد این سازه نفتی توسط کارفرمای اماراتی تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی تمدید شده است.

مدیر عامل شرکت حفاری شمال در پاسخ به مهر در مورد مهمترین شاخصه‌های فعالیت شرکتهای بزرگ حفاری در صنایع نفت و گاز جهان، توضیح داد: اجرای کامل برنامه عملیاتی و اجرایی کارفرمایان در طرح توسعه میادین نفت و گاز، جلب رضایت کارفرما، کاهش زمان انتظار فعالیت دکلهای حفاری و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری از مهمترین این شاخصه‌ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در پروژه حفاری ایران در دریای خزر کارفرمای اماراتی تاکنون در چندین نوبت شرکت حفاری شمال را مورد تشویق نقدی قرار داده است، تبیین کرد: این شرکت اماراتی به دلیل کاهش برنامه زمان بندی حفاری چاه‌های جدید در مجموع حدود ۱.۲ میلیون دلار در سه نوبت پاداش پرداخت کرده است.

به گفته این عضو هیات مدیره حفاری شمال کاهش زمان انتظار دکلهای حفاری و افزایش درآمدهای نفتی منجر به اختصاص این پاداش توسط کارفرمای اماراتی شده است.

ورود دومین دکل ملکی نفت ایران به خلیج فارس

خادمی در ادامه با یادآوری اینکه در برنامه پنجم توسعه در بخش خشکی به حدود ۱۰۰ دکل جدید نفت و گاز نیاز داریم، گفت: بر این اساس سفارشات متعددی به سازندگان داخلی و خارجی برای ساخت دکل‌های جدید داده شده است.

مدیر عامل حفاری شمال با اشاره به انجام آخرین مراحل ساخت دومین جک آپ دریایی ایران برای ورود به آبهای خلیج فارس، تصریح کرد: پیش بینی می شود این دکل دریایی تا پایان سالجاری پس از دکل ملکی سحر یک وارد آبهای خلیج فارس شود.

وی همچنین از انجام مذاکراتی به منظور امضای قرارداد ساخت ۴ دکل جدید دریایی خبر داد و افزود: در مجموع برای ساخت این چهار دستگاه دکل جدید دریایی به حدود ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذایر جدید نیاز است.

این مقام مسئول هزینه خرید دکل جک آپ دریایی سحر یک را حدود ۱۴۳ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: برای خرید دومین دکل ملی دریایی ایران هم حدود ۱۴۳ میلیون دلار سرمایه گذایر شده است.

خادمی با اعلام اینکه دکل دریایی سحر یک در طرح توسعه میدان گازی فرزادA مستقر خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون برای اجاره دکلهای دریایی در خلیج فارس ایران باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار دلار به خارجیها پرداخت کند که با خرید دکل ملکی در این هزینه ها صرفه جویی می شود.

این عضو هیات مدیره حفاری شمال همچنین تعداد کل دکلهای حفاری خشکی این مجموعه نفتی را ۹ دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: این دکلهای خشکی در طرح توسعه برخی از میادین گازی در استانهای خوزستان (هندیجان)، فارس (شانول و وراوی)، کرمانشاه (نفت شهر)، خراسان (خانگیران) و ایلام (دهلران) مشغول به کار هستند.

راه‌اندازی اولین ربات نفت ایران در دریای خزر

به گزارش مهر، وی در ادامه درباره آخرین وضعیت فعالیت حفاری اکتشافی ایران در آبهای عمیق دریای خزر، بیان کرد: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در بیم کشورهای عضو اوپک بوده که از توانایی حفاری در آبهای عمیق و نیمه عمیق برخوردار است.

مدیر عامل حفاری شمال با یادآوری اینکه در حال حاضر در آسیا پس هند و چین ایران سومین کشور دارنده تکنولوژی حفاری در آبهای عمیق است، تاکید کرد: تاکنون ایران نزدیک به ۱۰ حفره گازی در بلوکهای اکتشافی در دریای خزر توسط سکوی نیمه شناور حفاری امیرکبیر حفر کرده است.

وی با اشاره به کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در میدان سردار جنگل در آبهای دریای خزر، تبیین کرد: به منظور انجام گسترده تر عملیات حفاری دریایی در عمق حدود ۸۰۰ تا یکهزار متری دریای خزر سال گذشته نخستین ربات نفتی ایران در دریای خزر راه اندازی و فعال شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران نخستین کشوری در خاورمیانه بوده که ربات نفتی در عمق ۸۰۰ متری دریا فعال کرده است، یادآور شد: این ربات به عنوان یک غواص در زیر دریای خزر و کف بستر آب دریا مسئولیت باز و بسته کردن شیرهای فوران گیر را بر عهده دارد.

خادمی یکی دیگر از مسئولیت‌های ربات نفتی ایران در دریای خزر را جابه جایی تجهیزات و ادوات در عمق ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متری بستر عمق آب عنوان کرد و اظهار داشت: ارسال تصاویر به سکوی امیرکبیر و گزارش هر گونه نشت نفت و گاز از دیگر مسئولیت‌های این ربات نفتی ایران است.

وی از ادامه حفاری اکتشافی در میدان سردار جنگل خبر داد و تاکید کرد: تاکنون در نخستین حلقه چاه اکتشافی تا عمق ۲ هزار و ۵۶۳ متری حفاری انجام شده و وارد مخزن گازی در بستر دریای خزر شده ایم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بعد از عبور از مخزن گازی حفاری را ادامه می دهیم تا به منطقه نفتی وارد شویم و تا هر عمقی که بتوانیم عملیات لاینرگذاری را به صورت مطمئن و ایمن انجام دهیم حفاری را ادامه خواهیم داد، تبیین کرد: به منظور کسب اطلاعات بیشتر از حجم هیدروکربور و نوع مخزن حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی را در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته این عضو هیات مدیره حفاری شمال پس آن حفاری چاه‌های توصیفی و سپس توسعه ای ایران در دریای خزر آغاز خواهد شد.

یک دهه از آغاز ساخت فعالیت های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران سال گذشته در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف کرد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران میدان تازه اکتشاف شده سردار جنگل در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچیک از کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان مشترک نیست.

شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.

در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک ۶ اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.

در این بلوک اکتشافی حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت های اکتشفی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی شده‌ای انجام داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×