اخبار نساجی

دلال بازی علت اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار

 

دلال بازی علت اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار

نعمت بخش علت اصلی افزایش قیمت خودروها در بازار را وجود دلالان در حاشیه بازار اعلام کرد و گفت:قیمت خودرو بعد از خروج از کارخانه افزایش می یابد و خودروسازان هیچ دخالتی در این افزایش قیمتها ندارند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا،علت افزایش قیمت چند میلیونی خودروهای داخلی و خارجی در بازار را وجود دلالان و سرازیر شدن پولهای سرگردان به سمت خودرو اعلام کرد و گفت: این عامل باعث شده است تا بین قیمت خودروی تولید شده در کارخانه و قیمت بازار اختلاف قابل توجهی به وجود آید.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه سال ۷۶ مبنی بر اینکه خودرو باید در حاشیه بازار به فروش رود و اختیار آن را به وزارت صنایع واگذار کرده است،افزود: اگر سال ۷۶ را به عنوان سال پایه و قیمت خودرو و شاخص کالای مصرفی را ۱۰۰ در نظر بگیریم، آمارهای مقایسه این دو  حاکی از آن است که در خرداد سال ۹۰ شاخص کالای مصرفی به عدد ۷۱۵ و شاخص قیمت خودرو به عدد ۱۳۶ رسیده است.
نعمت بخش ادامه داد:این نمودار نشان دهنده این مطلب است که از ۱۴ سال گذشته قیمت خودرو فقط ۳۶ درصد افزایش یافته این در حالی است که قیمت سایر کالاهای مصرفی در این مدت ۷ برابر شده است.

دبیر انجمن خودروسازان اظهارداشت:متاسفانه در ۲ تا ۳ سال گذشته مصوبه شورای اقتصاد که تکلیف کرده بود خودرو در حاشیه بازار قیمت گذاری شود اجرایی نشد و با ثابت نگه داشتن قیمت خودرو اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار به وجود آمد.
به گفته وی بعد از ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی قیمت گذاری به سازمان حمایت واگذار گردید و قرار شد تا جلسه کمیته خودرو در این سازمان برگزار شود ولی این جلسات با تاخیر برگزار شده به طوری که ۲تا ۳ماه طول می کشد تا مجوز افزایش قیمت خودرویی صادر گردد.
نعمت بخش در ادامه تصریح کرد: به وزیر صنعت،معدن و تجارت پیشنهاد داده شده است که قیمت گذاری خودرو  مانند ۱۴ سال گذشته براساس حاشیه بازار تعیین شود تا اختلاف قیمت بازار و کارخانه کاهش یافته و به نوعی از به وجود آمدن رانت خواری و دامن زدن به افزایش قیمتها در بازار جلوگیری به عمل آید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید به این موضوع که افزایش قیمت خودروها از سوی خودروسازان نبوده و آنها براساس تکلیف سازمان حمایت عمل می کنند،یادآورشد: چون قیمت تکلیف شده برخی از خودروها توسط سازمان حمایت پایین تر از قیمت بازار است در زمان ثبت نام اینترنتی برای خرید خودرو پول داران با خرید تعداد اکثر خودرو و عرضه آنها با قیمت بالاتر از قیمت کارخانه باعث بی ثباتی و افزایش قیمت محصولات در بازارمی شوند.

وی همچنین شرایط عرضه خودرو در بازار را بسیار مناسب اعلام کرد و گفت:تولید خودرو نسبت به سالهای گذشته با یک رشد چشمگیری همراه بوده است به طوری که با افزایش قیمت بنزین این انتظار می رفت که با کاهش تقاضا مواجه شویم این اتفاق نیافتاد و خودروسازان با افزایش تولید نسبت عرضه را نیز افزایش دادند.

نعمت بخش در پایان در رابطه با همکاری قطعه سازان با شرکت های خودروساز افزود:به علت اینکه نتوانسته ایم افزایش قیمت مناسبی برای فروش محصولات داشته باشیم قطعه سازان نیز به نسبت در مضیقه بوده و دچار مشکل شده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×