Categories: اخبار نساجی

آخرین آمار واگذاری سهام دولتی‌ها اعلام شد / لیست فروش مذاکره‌ای خالی است

 

بر اساس جدیدترین آمار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، از ابتدای خصوصی سازی تا نیمه مهرماه سال جاری تنها ۰.۲ درصد از واگذاری ها به صورت مذاکره ای بوده، همچنین ۲۹.۷ درصد واگذاری ها بابت سهام عدالت بوده است.

به گزارش مهر، براساس آخرین آمار واگذاری سهام شرکت های دولتی، سازمان خصوصی سازی از سال ۸۴ تا ۱۵ مهرماه سال جاری در مجموع ۱.۴۹۳.۵۴۲ میلیارد ریال سهام واگذار کرده است که ۲۹.۷ درصد آن بابت سهام عدالت، ۴۴ درصد به بخش غیردولتی و ۲۶.۳ درصد به نهادهای عمومی غیردولتی ،بابت رد دیون بوده است.

همچنین از ابتدای سال ۹۲ تا تاریخ مذکور در مجموع ۱۴۶ هزار و ۴۰۹ میلیاردریال سهام شرکت های دولتی فروش رفت که ۵۹ هزار و ۷۴ میلیارد ریال آن به بخش غردولتی و ۸۷ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال آن به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رد دیون اختصاص یافت.

آمار واگذاری سهام به تفکیک بازار عرضه حاکی است که از سال ۸۴ تا نیمه مهر ماه سال جاری از میزان سهام دولتی فروش رفته، ۷۳۴ هزار ۷۱۱ میلیارد ریال معادل ۴۹.۲ درصد در بورس، ۱۱۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد یال معادل ۷.۷ درصد در فرابورس، ۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال معادل ۲ دهم درصد به صورت مذاکره و ۴۶۰ هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال معادل ۴۲.۹ درصد از طریق مزایده انجام شد.

در عین حال از ابتدای سال جاری تا نیمه اول مهرماه، ۱۴۶ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال سهم دولتی فروش رفت که ۷.۶ درصد آن از طریق بورس، ۱.۷ درصد آن از طریق فرابورس و ۵ دهم درصد از طریق مزایده بوده است، اما هیچ واگذای به صورت مذاکره صورت نگرفت.

آمار واگذاری سهام به تفکیک حجم واگذاری نیز حاکی است که سازمان خصوصی سازی از سال ۸۴ تا ۱۵ مهر ماه امسال از کل واگذاری های صورت گرفته، ۱.۴۳۲.۹۲۲ میلیاردریال معادل ۹۵.۹ درصد به صورت بلوکی، ۴۷ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال معادل ۳.۲ درصد به صورت تدریجی و ۱۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال معادل ۹ دهم درصد به صورت ترجیحی عرضه شده است.

این در حالی است که ۱۲۲هزار و ۷۹ میلیارد ریال معادل ۸.۲ درصد از واگذاری ها در سال جاری به صورت بلوکی، ۲۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد ریال معادل ۱.۶ درصد به صورت تدریجی و ۴۱۱ میلیارد ریال به صورت ترجیحی بود.

طبق واگذاری های سهام به تفکیک قانون سیاست های اصل ۴۴، ارزش فرروش سهام گروه ۱ ماده ۲ قانون از ابتدای خصوصی سازی تا تاریخ مذکور در مجموع ۵۴۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال و گروه ۲ معادل ۹۵۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال بوده است، بر این اساس ۳۶.۲ درصد واگذاری مربوط به گروه ۱ و ۶۳.۸ درصد مربوط به گروه ۲ است. در سال جاری نیز ۴ درصد مربوط به گروه یک و ۹.۴ درصد از واگذاری ها مربوط به گروه ۲ اعلام شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

5 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

6 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

6 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

6 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

6 روز ago