Categories: اخبار نساجی

آسمان بوشهر جولانگاه میهمان ناخوانده

این مهمان ناخوانده که زورش بیشتر از صاحبخانه است اوج اقتدارش از سال ۸۷ دراستان آغاز شد هنوز هم که هنوز است در این شهر و خانه های مردم و از همه بدتر در ریه های آنها جا خوش کرده است

آلودگی هوا در بوشهر به حدود ۶ برابر استاندارد بهداشت جهانی رسید این خبری بود که دراین هفته برای چندمین بار در طی این چند سال اخیر از رسانه های استان پخش می شد.

به گزارش واحدمرکزی خبر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درخبری میزان آلودگی هوا در شهر بوشهر را ۸۳۰ میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد این در حالی است که استاندارد بهداشت جهانی آن ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

چند سال است که مردم بوشهر با گرد و غبارو مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند این مهمان ناخوانده که زورش بیشتر از صاحبخانه است اوج اقتدارش از سال ۸۷ دراستان آغاز شد هنوز هم که هنوز است در این شهر و خانه های مردم و از همه بدتر در ریه های آنها جا خوش کرده است.

مسوول بخش تحقیقات اداره کل هواشناسی استان بوشهرمی گوید: حدود ۹۰ در صد گرد و غبار ها با باد شمال غربی به سمت استان می آید یعنی گرد و غبار از سمت عراق ابتدا به سمت خوزستان و بعد به ترتیب وارد خارگ دیلم و سپس بوشهر می شود و درصورت وجود رطوبت در هوا تشدید می شود گرد و غبار با دید افقی کمتر از ۲ کیلومتر گرد و غبار شدید و غلیظ تلقی می شود که موجب کاهش کیفیت هوا شده و برای پرواز هواپیما ها نیزدید کمتر از ۱۵۰۰ لغو پرواز را در پی دارد.

آقای بهادری می گوید: بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان پارسال ۴۰ روز میزان غلظت گرد و غبار معلق در هوا بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰میکرو گرم بر متر مکعب بوده است.
وی افزود: همچنین سال گذشته ۳۸ روز نیز میزان گرد غبار معلق در هوای این استان ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروگرم بر مکعب گزارش شده است این درحالی است که در مدت یادشده ۲۷ روز نیز ریزگردهای معلق در هوای استان بوشهر بیش از دو هزارو ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

بهادری اضافه کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد در سال های ۸۴ تا ۸۹ تعداد ۳۴۴ روز در استان بوشهر شاهد پدیده گرد و غبار بوده ایم و همچنین در مدت یادشده ۱۰۲ روز نیز دید افقی در استان بوشهر کمتر از دو کیلومتر بوده است.
مسوول بخش تحقیقات اداره کل هواشناسی استان بوشهرخشکسالی های اخیر /کمبود پوششهای گیاهی/شل شدن بستر زمین / ایجاد سد در مسیر رودخانه ها ومنحرف کردن آب از مسیر خود را از دلایل ایجاد گرد و غبار می داند و می گوید ایجاد کمربند سبز در مسیر گرد و غبار و تثبیت شن ها به وسیله مالچ پاشی ازمهم ترین راهکارها برای مبارزه با گرد و غبار است.
به گفته معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر بیش از ۷۰ درصداز گرد و غبار موجود در هوا منشا خارجی دارد که از کشور های عربستان عراق کویت و اردن وارد کشور می شود که البته عراق در درجه اول قرار دارد.

آقای رضایی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی هوا ی پاک ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است استاندارد هوا بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ را ناپاک /۳۰۰تا ۴۰۰ را خطر ناک و ۴۰۰ به بالا را در مرز هشدار دانست و گفت با تشکیل کارگروه ملی گرد و غبار در استان و جلساتی که با حضور استانداری /محیط زیست /هواشناسی /امور اراضی منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و سایر سازمان های ذی ربط داشته ایم اعتبارات خوبی برای مبارزه با گرد و غبارتخصیص یافته و کارهای خوبی در دست اجرا داریم.
وی با اشاره به اینکه با کشور عراق نیز توافقات خوبی در این زمینه داشته ایم می گوید: آموزش کارشناسان عراقی /اجرای دوره های مختلف با همکاری دانشگاه علوم پزشکی /مالچ پاشی کانون های فرا ملی در عراق و احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بوشهرو البته دردست ساخت بودن این ایستگاه در برازجان کنگان گناوه و عسلویه از جمله اقداماتی است که برای مقابله با گرد و غبار انجام شده است .
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهرهمچنین گفت : شرکت هایی که منابع تولید آلودگی اعم از گرد و غبار و یا گازهای سمی باشند موظف به نصب فیلتر های پیشرفته و دستگاه پایش آنلاین شده اند به اینصورت که اطلاعات آنها به مرکز پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست متصل و میزان آلودگی آنها به صورت آنلاین اندازه گیری می شود.
مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر هم می گوید: ۳۳۱هزار و ۶۸۲هکتار بیابان در استان بوشهر وجود دارد که از این میزان تاکنون درسطح ۲۶هزار هکتار نهالکاری و جنگل کاری شده است.

هوشنگ شریفی با بیان اینکه ۱۶کانون بحران فرسایش بادی در استان بوشهر شناسایی شده است اضافه کرد: این کانون ها ۲۵۱هزار و ۵۶۷هکتار وسعت دارند که با نهال کاری، ساخت بند خاکی، حفاظت و کاشت گونه های مقاوم با خشکی کنترل شده اند.
مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر اظهار داشت درمناطق خشک و نیمه خشک و فراخشک فرسایش بادی یکی از بارزترین مصادیق پدیده بیابان زایی و یکی از مشکلات اساسی بر سرراه توسعه وعمران است.

وی یادآورشد: ریزگردها و خاک برداشت شده در کانون های فرسایش بادی سبب بروز خسارت به تاسیسات، جاده های ارتباطی روستاها و شهرها، مناطق مسکونی، محیط زیست منطقه و درکل به اکوسیستم و اقتصاد استان بوشهر شده است که به همین منظور پارسال ۲۴۰ هکتار نهال کاری با گونه های مقاوم به خشکی در استان اجراشد و ۳۰ هزار نهال گلدانی تولید و در۱۹۰ کیلومتر اطراف مزارع نیز درختکاری صورت گرفته است.

شریفی مساحت اراضی تحت فرسایش بادی استان بوشهر را ۳۲۰هزار و ۸۱۹هکتار بیان کرد و افزود: طولانی بودن دوره گرما، خشکسالی های دوره ای، شرایط خاص زمین شناسی، استفاده غیراصولی از اراضی کشاورزی و مرتعی، بارندگی کم، تبخیر زیاد، چرای بیش از حد دام، تعرض به اراضی ملی، گسترش و بهره برداری بی رویه از معادن غیر ضروری و صنعتی شدن استان از عوامل شکل گیری بیابان در استان بوشهراست.
اما گرد و غبار موجود در هوا سلامت مردم را به شدت به خطر انداخته است در این میان کودکان و افراد سالمند و بیمار بیش از بقیه با مشکل مواجه هستند شیوع انواع بیماری در کودکان معصوم بوشهری و تشدید بیماری در کهنسالان زنگ خطر را به صدا در آورده و اگر تدبیری برای رفع آن نشود هزینه های سلامت را به شدت افزایش داده و خسارت های جبران ناپذیری را در بخش های مختلف تحمیل خواهد کرد.

یک شهروند بوشهری می گوید: پسر ۸ ساله ام سرفه های شدید میکرد و یکشب به شدت دچار مشکل تنفسی شد دکتر معالج وی به ما گفت: فرزندم مبتلا به آسم و نفس تنگی شده است و تنفس در هوای غبار آلود بوشهر را عامل بیماری وی عنوان کرد در حالی که ما در خانواده مان تا قبل از این بیماری آسم نداشتیم.
آقای کمالی که کارمند یکی از ادارات دولتی است افزود: مسوولان پدیده گرد و غبار را محصول خشکسالیهای مداوم، کاهش بارندگی و مدیریت نادرست در منابع آب و کاربری نادرست اراضی در کشورهای منطقه ذکر می کنند همه اینها درست اما ما تاکی باید شاهد بیماری خود و فرزندانمان باشیم چرا مسئولان برای ما کاری نمی کنند تا زودتر از این بلا رهایی پیدا کنیم .
فاطمه محمدی شهروند بوشهری می گوید: یکه تازی پدیده گرد و غبار بر فراز آسمان به گونه ای است که هر روز مجبور به گرد گیری و تمیز کردن منزل هستیم.

خانم چاهشوری نیز می گوید: یکی از فرزندانم بدلیل نوع شغلش باید در هوای آزاد فعالیت کند و شدت گرد و غبار باعث شده تا به بیماری مضمن ریه مبتلا شود و مدام سرفه می کند .
وی ادامه داد:خودم نیز به علت خستگی زود هنگام در فعالیت های روزانه به پزشک مراجعه کرده ام و پزشک علت آنرا کمبود اکسیژن بدلیل شدت گرد وغبار معلق در هوا عنوان کرده است.
اما در صحبتی که با دکتر بحتویی فوق تخصص ریه داشتیم وی با اشاره به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است و باید برای پدیده گرد و غبار تدبیر اساسی اتخاذ شود گفت: در شرایط موجود باید افرادی که از بیماری قلبی و عروقی رنج می برند در زمان افزایش ریزگردها از منزل خارج نشوند و سایر افراد نیز در محیط های سرباز از فعالیت خوداری کنند.
وی با اشاره به اینکه کودکان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری از پدیده گرد و غبار هستند می گوید: ماسک های طبی و پارچه ای موجود در بازار بدلیل کوچک بودن قطر ذرات نمی تواند در مقابل گرد و غبار کارایی داشته باشند و افراد باید از ماسک های مخصوص استفاده کنند.

این پزشک فوق تخصص ریه با بیان اینکه عامل اصلی بیماری مضمن انسداد ریه دخانیات است گفت: تنفس گرد و غبار در هوا مانند استفاده از دخانیات می تواند موجب ایجاد بیماری انسداد ریه در انسان شود.
وی افزود:ریزگردها ذرات باکمتر از ۱۰ مایکرون ازنظر قطر هستند که براحتی با کوچکترین وزش باد معلق و از طریق بینی ، حلق و راه هوایی وارد بدن افراد می شود.

یک متخصص ایمونولوژی و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز می گوید: هوای شرجی ، رطوبت و ترکیب آن با ریزگردهای معلق در هوا منجر به باران اسیدی می شود که این امر منجر به تشدید بیماری آلرژی برای مردم این استان خواهد شد.
دکتر فرخی افزود: عمده ترین و شایع ترین دستگاهی که در بدن تحت تاثیر این نوع آلودگی قرار می گیرد سیستم تنفسی است که بویژه در افراد با زمینه بیماری های تنفسی نظیر آسم و یا بیماری انسدادی راه های تنفسی با ایجاد حملات مکرر است.

این متخصص ایمونولوژی و آلرژی اظهارداشت: بیماران دیگری که بشدت تحت تاثیر این ریز گردها قرار می گیرند افراد با زمینه بیماری های آلرژیک هستندکه پدیده گرد و غبار در ایجاد و تشدید این بیماریها تاثیر بسیار زیادی دارد.وجود ریزگردها با قطر کمتر از ۱۰ میکرون می توانند بشدت در ایجاد آلرژی تاثیر گذار باشند زیرا بدن در برخورد با این عوامل نوعی آنتی بادی را تولید می کند که اساس ایجاد التهاب آلرژیک است.

دکتر فرخی با بیان اینکه مهمترین راه جلوگیری از ایجاد آلرژی پیشگیری از عوامل حساسیت زاست گفت:بنابراین برای افراد آلرژیک و بویژه افراد با بیماری زمینه ای نظیر آسم توصیه می شود در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل از ماسک هایی که قابلیت فیلتر کردن قوی دارند، استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: همچنین توصیه می شود افراد یادشده به محض شروع گرد و غبار از اسپری های گشاد کننده راههای هوایی نظیر سالبوتامول ( اسپری آبی رنگ ) به همراه اسپری های ضد التهابی نظیر فلیکسوتاید( اسپری نارنجی رنگ ) استفاده کنند.

این متخصص ایمونولوژی و آلرژی یادآورشد: همچنین استفاده از عوامل آنتی اکسیدان از جمله ویتامین Eو C نیز توصیه می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرنیز با اشاره به اینکه گرد و غبار افزون بر تهدید سلامت انسان آثار زیانباری نیز بر اقتصاد ملی و جهانی داردگفت برای اتخاذ راهکار مناسب امسال سمینار یکروزه بررسی و شناسایی عوامل موثر در ایجاد گرد و غبار، چگونگی ایجاد این پدیده و عوامل موثر، ارتباط اکوسیستم با ایجاد آلودگی گرد و غباری ، اجزا و ذرات معلق تشکیل دهنده آلودگی گرد و غبار، پدیده گرد و غبار در حوزه سلامت، ارتباط با بیماری های تنفسی و آلرژیک ، پیشگیری از ایجاد بیماریهای متعدد ، آثار زیانبار اقتصادی پدیده گرد و غبار و راهکارهای مقابله با این پدیده در این دانشگاه برگزار شد.

گرد و خاک میهمان ناخوانده، آسمان زیبای استان بوشهر را جولانگاه حضور مستمر خود قرار داده است و داشتن آسمانی صاف را کم کم به آرزویی دور و محال برای شهروندان تبدیل کرده است کاش مسئولان بدانند که سرفه و تنگی نفس میهمان خانه بیشتر مردم این شهر شده است و صدای شادی و خنده کودکان جایش را به سرفه های مکرر داده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago