Categories: اخبار نساجی

آسیا، قهرمان سرمایه گذاری جهانی

 

جهان – طبق اعلام بانک توسعۀ آسیا، تجارت میان چین، آسه آن، کره جنوبی و ژاپن در سال ۲۰۰۶ ، با افزایش ۳۵% به رقم ۱۲۵۰ میلیارد دلار رسید.

بیستمین نشست سران کشورهای آسیای جنوب شرقی موسوم به “آ سه آن” روز سه شنبه در پنوم پنه، پایتخت کامبوج آغاز به کار کرد و طی دو روز مهمترین مسائل مربوط به اقتصاد کشورهای عضو مورد بررسی قرار گرفت. آنچه که بیش از همه اعضای حاضر در این نشست را به یکدیگر متصل ساخته، کاهش وابستگی به غرب و همچنین به نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول است. از این رو تدابیر زیادی از سوی کشورهای عضو برای ارتقاء سطوح همکاری در دست اجراست. چین در حال انعقاد معاهده ای برای گسترش تبادلات آزاد با کره جنوبی است. این کشور که مدت هاست مناسبات خود را با اعضای آسه آن گسترش داده درصدد اجرای همین پروژه در مورد ژاپن است. طبق اعلام بانک توسعۀ آسیا، تجارت میان چین، آسه آن، کره جنوبی و ژاپن در سال ۲۰۰۶ ، با افزایش ۳۵% به رقم ۱۲۵۰ میلیارد دلار رسید.

صادرات چین به کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز در سال ۲۰۰۸ در مجموع ۸% از صادرات این کشور را تشکیل می داد. در مقابل، چین نیز ۱۶% از صادرات ژاپن و کره جنوبی را تشکیل می دهد. کشورهای عضو آسه آن بیشترین میزان رشد تجاری را در دنیا دارند و پیشتر چین، ژاپن، کره جنوبی و هند تفاهم نامه ها و قراردادهایی به منظور تبادلات آزاد با یکدیگر امضاء کرده بودند. کره جنوبی با هند، هند با سنگاپور، سنگاپور با استرالیا دارای همین نوع قراردادها و تفاهم نامه ها با یکدیگر هستند. گفتنی است این دایرۀ تبادل آزاد روز به روز در آسیا در حال گسترش است.

افزایش تبادلات اقتصادی و تفاهم نامه ها به معنای توسعه به تمام معنا نیست. هر یک از این کشورها شکنندگی خاص خود را در حوزۀ اقتصادی دارند. درآمد سرانۀ چینی ها به زحمت به ۲۰% درآمد ژاپنی ها و کره ای ها می رسد. البته چین در این میان با افزایش تبادلات خود با کشورهای همسایه درصدد است تا از وابستگی به صادرات اروپا و آمریکا نیز بکاهد.

اگر چین برای کاهش وابستگی به اروپا و آمریکا تلاش می کند دلیل دیگری نیز دارد. چینی ها می خواهند گوی رقابت را از آمریکا ربوده و در انعقاد قراردادهای تجاری با همسایگان از این کشور پیشی بگیرد. به این دلیل که آمریکا در حال اجرایی کردن شراکتی با حضور کشورهای واقع در حوزۀ اقیانوس آرام است که شامل کشورهای ایالات متحده آمریکا، نیوزیلند، ویتنام، مالزی، سنگاپور، شیلی، پرو و بروئنی می شود. توکیو، کانادا و مکزیک نیز خواهان پیوستن به این شراکت است. معاهدۀ استراتژیک شراکت اقتصادی اکثر کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام را شامل می شود. قرار است تعداد بیشتری از کشورهای واقع در این حوزه به این معاهده بپیوندند و در واقع دلیل شتاب چین برای گسترش مناسباتش با کشورهای همسایه از جمله ژاپن نیز همین مسئله است.

اما استراتژی پکن در این میان حرکت آرام است و تمایل دارد بیشتر مناسبات خود را کره جنوبی و ژاپن گسترش دهد و گفته می شود سطح تبادلات چین با کره جنوبی حتی به مرز ۲۲۵ میلیارد دلار نیز می رسد و تا سال ۲۰۱۵ به مرز ۳۰۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید. در حالیکه مناسبات تجاری چین و کره شمالی به زحمت به مرز ۵،۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago