Categories: اخبار نساجی

آغاز دور جدید صبحانه خوری فعالان اقتصادی با روسای سازمان بورس

 

آغاز دور جدید صبحانه خوری فعالان اقتصادی با روسای سازمان بورس

بورس به عنوان میزان الحراره اقتصاد کشور و نمودی از تلاش تولید کننده و صنعتگر ایرانی، چنانچه تحت تأثیر آفت هایی همچون تبانی گروه ها، دستکاری و یا سرکوب غیر منطقی قیمت، دخالت های دستوری و انحصاری و نمونه هایی از این قبیل قرار گیرد، به سرعت با واکنش منفی صاحبان نقدینگی و کاهندگی شاخص های خود مواجه می شود.

حضور صنایع گوناگون و متنوع در بازار سرمایه ایران باعث شده جایگاه ویژه ای برای این آیینه شفاف اقتصادی کشور در محافل کارشناسی و علمی در نظر گرفته شود.

به گزارش بورس نیوز، در نظر گرفتن چنین نقشی برای بورس به عنوان شاخص ترین نماد بازار سرمایه، باعث شده اغلب کارشناسان تحقق کامل شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مساوی با ارتقاء جایگاه بازار سرمایه و رشد توسعه همه جانبه آن در سال جاری معرفی کنند.

در این زمینه حضور مجموعه ای از صنایع تولید محور، کار محور و سرمایه محور در بورس و تعامل دو بخش خصوصی و دولتی باعث می شود برای تحقق پیام نوروزی رهبری در سال جدید از هم اکنون نیاز به اندیشیدن تدابیر ویژه ای باشد.

یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن تبیین اهمیت جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد، خاطر نشان می کند: امروزه توسعه اقتصادی کشورها بدون در نظر گرفتن نقش بورس و بازار سهام در این فرآیند امکان پذیر نیست.

بر این اساس چنانچه عزم ملی برای تحقق آرمان های اقتصادی از جمله حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی جزم شده باشد، نخست باید جایگاه بورس در ایفای نقش خود برای تسهیل و دستیابی هر چه بهتر به این اهداف مشخص و دورنمای روشن و قابل اتکایی را برای آن ترسیم کرد.

اول اعتماد سازی، دوم سرمایه گذاری
وی افزایش ضریب اعتماد پذیری فعالان بخش خصوصی اقتصاد برای حضور در بورس را شرط اصلی برای پر رنگ تر نمودن جایگاه بازار سرمایه در کشور اعلام کرد و گفت: گرچه ترجمان این اعتماد سازی و اینکه گفته شود ” مردم در حال حاضر به بورس اعتماد دارند ” چه معنایی می تواند داشته باشد، نیازمند یکسری مباحث حرفه ای و مفصلی است، اما می توان برخی تصمیم هایی که بر این اعتماد سازی ضربه وارد می کنند را شناسایی نمود.

فعالان با هوش بازار سرمایه
آل اسحاق در توضیح این مطلب افزود: با توجه به ضریب هوشی بالای اغلب فعالان حاضر در بازار سهام، ابهام از بابت تأثیر گذاری برخی جریان های خاص بر اراده عرضه و تقاضای موجود در بازار، شبهه غیر رقابتی بودن بورس را در اذهان عمومی بوجود می آورد که می تواند واکنش سریع صاحبان سرمایه برای خروج از این بازار را نتیجه دهد.

اینکه جریان های تأثیرگذار، می خواهد دولت و نهادهای شبه انحصاری باشند و یا افرادی خاص، نسبت به تصور مردم مبنی بر غیر رقابتی بودن بازار سرمایه به مراتب کم اهمیت ترند.

تهدیدهایی که بورس را به هم می ریزند
بورس به عنوان میزان الحراره اقتصاد کشور و نمودی از تلاش تولید کننده و صنعتگر ایرانی، چنانچه تحت تأثیر آفت هایی همچون تبانی گروه ها، دستکاری و یا سرکوب غیر منطقی قیمت، دخالت های دستوری و انحصاری و نمونه هایی از این قبیل قرار گیرد، به سرعت با واکنش منفی صاحبان نقدینگی و کاهندگی شاخص های خود مواجه می شود.

وزیر پیشین بازرگانی در دولت ششم، توجه روز افزون به بازار سرمایه و تلاش برای ارتقاء اعتماد سازی و شفافیت اطلاعات در آنرا را بهترین ابزار برای جذب حجم عظیم نقدینگی سرگردان جامعه و جلوگیری از گرایش آنها به بازارهای کاذب عنوان کرد و گفت: با ثبات بازار ارز و تدوام ریزش قیمت ها در بازار سکه و طلا و نیز ساماندهی نظام بانکی در سال جاری، مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاران، حضور در بورس و بازار سهام خواهد بود.

در همین حال با تکیه بر شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بطور حتم یکی از بهترین منابع تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری، تمرکز بر بورس اوراق بهادار کشور و ابزارهای موجود در آن است.

وی ادامه داد: حجم عظیم سرمایه گذاری های نفتی و یا توسعه ای که شامل رشته های مختلف صنعتی از جمله سیمان و فولاد می شود و یا استفاده از ظرفیت های خالی صنعت کشور، مجال مناسبی برای استفاده از منابع مالی موجود در بازار سرمایه و به دنبال آن رونق کسب و کار فراهم آورده که درصورت تسهیل و تحقق این موضوع، بورس می تواند نقش جدی و والایی برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال ۹۱ ایفا کند.

حمایت از سرمایه ایرانی حتی در آنسوی مرزها
رییس اتاق بازرگانی تهران، جذب ایرانیان خارج از کشور برای حمایت از سرمایه ایرانی را یادآور شد و گفت: چنانچه بورس ایران بتواند فضایی امن و دارای چشم انداز پایداری نیز برای ایرانیان خارج از کشور که اغلب دارای منابع مالی مناسب و جایگاه اقتصادی ویژه ای هستند را فراهم آورد و از سویی دیگر با تسهیل قوانین سرمایه گذاری و ایجاد تلفیقی از تضمین های بیمه ای، مسیر ساده تری برای ورود سرمایه گذاران ایرانی و غیر ایرانی ایجاد نماید، بدون شک نتایج آن گامی مهم برای حمایت از سرمایه ایرانی خواهد بود.

در این زمینه نبود مجموعه عواملی همچون شفاف بودن، قدرت کنترل، جابجایی وجوه ارزی، نظام اطلاع رسانی منسجم و عادلانه و سایر متغیرهایی که به عنوان تهدیدهای بازار سرمایه از آن یاد می شوند، می توانند از امنیت این فضای اقتصادی کشور بکاهند.

به گفته وی امکان جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور با وجود کاستی های مختلف در شرایط کنونی امکان پذیر بوده و مدیران بازار سرمایه جدای از فضای سیاسی می توانند زمینه تعامل با این فعالان اقتصادی را فراهم آورند.

کمیته ۳ نفره برای بازار سرمایه تشکیل شود
این مقام مسئول با پیشنهاد تشکیل کمیته سه جانبه متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان سرمایه گذاری های خارجی برای برقراری ارتباط آسان و بدون دغدغه با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی و غیر ایرانی در آنسوی مرزها، تأکید کرد: تأسیس و راه اندازی یک واحد بین المللی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و انتصاب فردی غیر دولتی و با وجه بین المللی بر مسند ریاست آن که دارای انگیزه و روحیه تلاش مستمر و خستگی ناپذیر باشد، یکی از نیازهای جدی بازار سرمایه بوده تا به این ترتیب بستری برای تسهیل و انتقال اطلاعات و بر طرف شدن شبهات فراهم شود.

در این راستا اتاق بازرگانی تهران با توجه به ارتباط خود با پایتخت های سراسر دنیا و دسترسی فعالان اقتصادی مختلف، آماده هر گونه همکاری با سازمان بورس است.

ضیافت صبحانه خوری با حضور رییس سازمان بورس
سخنان پایانی رییس اتاق بازرگانی تهران دعوت از مدیران بازار سرمایه برای هم اندیشی با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور در این اتاق بود که عنوان کرد: همسو با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نقشی که بازار سرمایه می تواند در این زمینه به شرط رعایت مقتضیات زمانی و مکانی، ایفا کند بر کسی پوشیده نبوده و در این راستا اتاق بازرگانی تهران آماده است با دعوت از رییس سازمان بورس اوراق بهادار و مدیران سایر ارکان این سازمان برای حضور در اولین جلسه صبحانه خوری با فعالان اقتصادی در سال جدید، چارچوب ها و همکاری های مورد نیاز برای تحقق شعار امسال را بطور مشترک، مشخص و تبیین نمایند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago