اخبار نساجی

رییس هیات تجاری تایوان: ایران و تایوان واسطه های تجاری را حذف کنند

 

 

امضای تفاهمنامه همکاری میان اتاق تهران و اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی تایوان
برخوردار: ایران و تایوان به طور مستقیم مراوده تجاری ندارند

    صبح امروز، هیاتی از بازرگانان تایوانی به اتاق تهران آمدند تا علاوه بر بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و تایوان، تفاهمنامه ای برای همکاری بیشتر با اتاق تهران به امضا برسانند. طرف دوم این تفاهمنامه اما، اتحادیه تولیدکنندگان محصولات الکتریکی و الکترونیکی با عنوان اختصاری “تیما” است که به گفته تجار تایوانی، بخش مهمی از تولید و صادرات تجهیزات الکترونیکی در تایوان را برعهده دارد. براساس این تفاهمنامه که با حضور گروهی از فعالان اقتصادی حوزه IT , ICT ایران به امضا رسید، دو طرف متعهد شدند که با توجه به منافع یکدیگر، همکاری های دوجانبه را ادامه دهند و به دنبال توسعه روابط ایران و تایوان در حوزه صنعت لوازم الکترونیکی، الکتریکی و فناوری اطلاعات باشند.

در ابتدای این نشست “محمد حسین برخوردار” عضو هیات رییسه اتاق تهران، ضمن خوشامدگویی به این هیات تایوانی گفت:«این سومین سفری است که آقای کیم ( سرپرست هیات تایوانی) به ایران داشته و این نشان دهنده علاقه به همکاری با ایران است.» او ادامه داد:« پتانسیل های بسیاری در دو کشور وجود دارد که می تواند زمینه همکاری را گسترش دهد.»برخوردار با بیان اینکه «تایوان از لحاظ صنعتی، تکنیکی و دانشگاهی در ایران شناخته شده است» گفت:«مردم ایران با محصولات تایوانی آشنا هستند و به این محصولات علاقمند نشان می دهند.» این عضو هیات رییسه اتاق تهران در ادامه گفت:« البته ایران نیزاز ظرفیت های بسیاری در حوزه صنعتی و فنی برخوردار است و اکنون زمینه همکاری بین المللی چه درایران و چه در کشورهای ثالث وجود دارد که این همکاری می تواند بازاری با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفر درمنطقه داشته باشد.» او سپس به حجم مبادلات دو کشوراشاره کرد و گفت:«ارزش دلاری داد و ستد ایران و تایوان اکنونه به ۵ میلیارد دلارمی رسد که البته این مبادلات به صورت غیر مستقیم واغلب ازطریق دوبی صورت می گیرد.» برخوردار گفت:«در حال حاضر امکان اینکه مبادلات به صورت مستقیم صورت گیرد، به وجود آمده است. با این وجود اما هنوز مشکلات مربوط به صدور ویزا، تایید اسناد و مسایل حوزه مالی، پولی و بانکی مانع تجارت مستقیم دو کشور با یکدیگرمی شود.» او ادامه داد:« تولید کنندگان ایرانی باید در دوبی اقدام به دریافت تاییدیه اسناد خود کنند. درحالی که تجار تایوانی می توانند درفرودگاه امام خمینی ویزا دریافت کنند.» برخوردار دربخش دیگری از سخنانش گفت که روابط معمول تجار ایران و تایوان باید به سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور تبدیل شود.» اوهمچنین نسبت به برگزاری و حضور در نمایشگاه ها وتبادل هیات های تجاری اعلام آمادگی کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اتاق تهران را مانند خانه خود می دانم

برخوردار در ادامه، میکروفون را دراختیار آقای “کیم تسای” که ریاست هیات تجاری را برعهده داشت، قرار داد تا او نیز دیدگاه های خود را در مورد روابط تجاری ایران و تایوان بیان کند. او گفت:«این سفر، سومین سفری است که من به ایران داشته ام و در سفر نخستی که با آقای آل اسحاق رییس اتاق تهران دیدار داشتم، ایشان اعلام کردند که باید تمهیداتی اندیشیده شود که ایران و تایوان بتوانند همکاری های مستقیمی با یکدیگر داشته باشند.» او افزود:« ایران و تایوان همکاری مستقیمی با هم ندارند و تایوان در ایران فاقد سازمان یا نماینده رسمی است.» آقای تسای ادامه داد:«من اتاق بازرگانی تهران را مانند خانه خود می دانم و هر گاه که به ایران سفر کنم به طور حتم به اتاق تهران نیز می آیم.» او ابراز امیدواری کرد که ایران و تایوان بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر مراوده تجاری داشته باشند. رییس هیات تجاری تایوان البته این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که «باید واسطه ها را حذف کنیم.»
او با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت:«حجم تجارت ایران و تایوان به ۵ میلیارد دلار می رسد که میزان صادرات از ایران به تایوان ۱/۱ میلیارد دلار است و تایوان نیز حدود ۶/۰ میلیارد دلار کالا به ایران صادر می کند. اما به اعتقاد من این حجم تجارت میان ایران و تایوان بسیار اندک است.»

آقای تسای ادامه داد:«ایران سومین تامین کننده نفت تایوان است و تصورمی کنم، در زمینه محصولات وفناوری های الکترونیکی بتوانیم همکاری های بیشتری با هم داشته باشیم.» او گفت:«در سال ۲۰۱۳، تایوان ۲۵۳ میلیارد دلار داد و ستد داشته است.» او افزود:« صادرات قطعات الکترونیکی، حدود ۲/۴۷ درصد صادرات تایوان را به خود اختصاص می دهد که رقم آن حدود ۱۴۳میلیارد دلار برآورد می شود.» آقای تسای درادامه گفت:« واردات قطعات الکترونیکی در تایوان حدود ۶ میلیارد و۸۲۰ میلیون دلار است که سهم آن در کل واردات به ۲/۲۵ درصد می رسد.» او افزود:«اتحادیه ای با عنوان تیما بزرگترین فعالیت ها را در زمینه تولید و صادرات قطعات الکترونیکی به انجام می رساند و من مفتخرم که به عنوان واسطه میان اتاق تهران و تیما، امضای یک قرارداد همکاری را برعهده دارم.»

۶۶ سال تولید لوازم الکترونیکی

سخنان آقای تسای که به پایان رسید،آقای “چن ون یی” عضو اتحادیه تولیدکنندگان محصولات الکتریکی والکترونیکی ( تیما) به سابقه تایوان در تولید این نوع کالاها اشاره کرد و گفت:«تایوان از سال ۱۹۴۸ فعالیت در زمینه تولید محصولات الکترونیکی را آغاز کرده است و امروز حدود ۶۶ سال است که دراین زمینه فعالیت می کند که تهویه ها، خنک کننده ها، وسایل ارتباط جمعی و قطعات الکتریکی خودرو جزیی از این محصولات به شمارمی آید. همچنین اخیرا در تایوان فعالیت گسترده ای در حوزه تولید اپلیکیشن ها، زندگی هوشمند، انرژی های نو، تولید فناوری های جدید در زمینه حافظه ۴گیگا بایت و ۵ گیگا بایت نیز شکل گرفته است.» او در ادامه با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه در زمینه تجهیزات الکترونیکی که یکی با عنوان “چهلمین دوره نمایشگاه فناوری های الکترونیکی” در اکتبر و دیگری از ۵ تا ۸ جولای در جیانگسون چین برگزار می شود، از فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد که در این دو نمایشگاه حضور یابند.

در ادامه این نشست، پس از معرفی اتحادیه تولیدکنندگان قطعات الکتریکی و الکترونیکی( تیما)، تفاهمنامه ای به امضای دو طرف رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×