اخبار نساجی

آغاز طرح مبارزه بیولوژیک با آفت پنبه در خراسان رضوی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آغاز طرح مبارزه بیولوژیک با آفت پنبه در خراسان رضوی

طرح مبارزه بیولوژیک با کرم غوزه خوار پنبه در ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان خراسان رضوی آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بعد از موفقیت جهاد کشاورزی و همکاری پنبه کاران در طرح مکانیزه کشت پنبه، امسال طرح مبارزه بیولوژیک با کرم غوزه خوار پنبه در اراضی استان آغاز شد.

شیرین بهادر افزود: طرح مبارزه بیولوژیک علیه آفت پنبه در ۲۰۰ هکتار از اراضی پنبه شهرستان تربت حیدریه ،۱۵۰ هکتار از مزارع بردسکن ،۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سبزوار و ۵۰ هکتار از اراضی پنبه شهرستان سرخس اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد حشرات مفید برای تحت پوشش قرار دادن این سطوح شامل ۶ میلیون زنبور تریکوگراما و ۲ هزار عدد زنبور براکون در هر هکتار است گفت :مبارزه علیه آفت کرم غوزه خوار پنبه در استان شامل ۷ نوبت زنبور تریکوگراما و ۲ نوبت زنبور برکون است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به هزینه های اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: این سازمان ۶۵ درصد از هزینه ها را در قالب یارانه به پیمانکاران برای خرید و توزیع به کشاورزان پرداخت می کند و ۳۵ درصد باقیمانده را خود کشاورزان تامین می کنند.

وی به ثمرات این طرح اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سموم و اثرات زیست محیطی آن، کاهش هزینه ها و افزایش راندمان و تولید محصول ارگانیک از جمله مهمترین این مزایاست.

این روش مبارزه باعث کم شدن مصرف سموم شیمیایی و کم شدن آلودگیهای زیست محیطی و تولید محصول کشاورزی با کمترین میزان باقی مانده سموم در آنها می شود.
استان خراسان رضوی با تولید ۷۰ هزار تن وش پنبه مقام اول تولید پنبه کشور را داراست که این میزان ، حدود ۴۰ درصد تولید کشور را شامل می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×