Categories: اخبار نساجی

آمادگی کامل ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۷ میلیارد دلار می‌رسد که با توجه به تأکید مقامات عالیرتبه دو کشور این میزان باید افزایش یابد.

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل ونقل جمهوری عراق در دیدار با یکدیگر بر گسترش سطح همکاریهای دو کشور در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی، بندری و هوایی تأکید کرد و خواستار صدور خدمات فنی و مهندسی حوزه راه و شهرسازی به عراق شد.

به گزارش ایلنا، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در دیدار خود با وزیر حمل و نقل عراق گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۷ میلیارد دلار می‌رسد که با توجه به تأکید مقامات عالیرتبه دو کشور این میزان باید افزایش یابد.

وی به حضور یک میلیون نفر زائر ایرانی در خاک عراق و حضور متقابل ۵۰۰ هزار زائر عراقی در خاک کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: علاقه‌مندی فراوانی میان مقامات دو کشور در استفاده از مرزهای هوایی برای سرویس دهی هرچه بهتر به زائران ایرانی و عراقی وجود دارد و ما خواهان رفع مشکلات فرودگاه‌های مرزی و افزایش تعداد پرواز‌ها به شهرهای دوکشور هستیم.

وی با بیان اینکه تردد تجار و بازرگانان دوکشور به عمق خاک ایران و عراق با استفاده از و سایل حمل و نقل جاده‌ای از مواردی است که برای تسهیل هرچه بیشتر آن با طرف عراقی توافق خواهیم کرد، افزود: اتصال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق از طریق احداث خطوط ریلی به یکدیگر نیز از مواردی است که برای انجام آن در مرز شلمچه و خسروی امیدواریم توافقات خوبی با وزیر حمل و نقل جمهوری عراق داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان به خواهرخواندگی بندر خرمشهر و بندر‌ام القصر اشاره و تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام همکاری‌های مشترک با جمهوری عراق را دارد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در بخش ساخت مسکن نیز آمادگی همکاری لازم با جمهوری عراق را دارد، گفت: از آنجایی که ما ثبات، اقتدار و توسعه عراق را همانند توسعه و اقتدار کشور خودمان می‌دانیم، امیدوارم در مذاکرات امروز به نتایج بسیار خوبی در این زمینه دست یابیم.

بنابراین گزارش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری عراق نیز در این دیدار با تأکبد بر تمایل این کشور برای برقراری روابط دوجانبه با کشورهای همسایه بویژه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: برخلاف گذشته که عراق مرکز خطری برای کشورهای همجوار بود و ابن امر به جنگ علیه ایران و کویت منجر شد، امروز عراق به دنبال ثبات و تداوم همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه است.

هادی فرحان العامری با بیان اینکه گسترش همکاری‌ها و داشتن روابط متمایز با جمهوری اسلامی ایران از همواره مورد تأکید مقامات عالیرتبه جمهوری عراق بوده است، ادامه داد: زمینه‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده همه قرار بگیرد.

وی با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق و اینکه عده‌ای تصور نمی‌کردند چنین اتفاقی محقق شود، افزود: باوجودی که اشغال عراق با تصمیم بین‌المللی رخ داد، افتخار می‌کنیم که با یک تصمیم ملی به آن خاتمه دادیم و هم اکنون نیز تنها کشوری هستیم که آمریکا بعد از اشغال، خاک آن را ترک کرده است.

وزیر حمل و نقل جمهوری عراق با بیان اینکه مرجعیت دینی و نبود اختلافات میان شیعه و سنی نقش قابل توجهی در خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق داشت، تصریح کرد: با اینکه وجود برخی اختلافات میان گروههای مختلف طبیعی است، جمهوری عراق اتحاد و یکپارچگی زیادی در خروج نیروهای بیگانه از خاک خود نشان داد و بصورت قدرتمندی در مذاکرات حاضر شد.

وی گفت: در بحث خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشور حتی حاضر نشدیم برای نیروهایی که کار آموزش را برعهده دارند، مصونیتی در نظر گرفته یا مکان مستقلی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

مهندس العامری با تأکید مجدد بر فراهم بودن شرایط سرمایه گذاری در جمهوری عراق، اظهار داشت: ما تمایل فراوانی به حضور شرکت‌های قدرتمند ایرانی در همه استانهای عراق داریم که متاسفانه تاکنون شاهد این حضور نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری فراوانی در حوزه حمل و نقل برای دو کشور وجود دارد، افزود: در حوزه هواپیمایی به یادداشت تفاهم بسیار مناسبی رسیده‌ایم که امیدواریم باعث گسترش هرچه بیشتر سطح همکاری‌ها در این زمینه شود.

وزیر حمل و نقل جمهوری عراق با اشاره به تعداد زیاد بنادر این کشور که نیاز به بازسازی و توسعه دارند، ادامه داد: بندری مانند فاو باید بازسازی شود تا عراق بتواند از این بندر بزرگ استفاده کند.

وی از اراده جدی مسئولان عراقی برای برقراری ارتباط ریلی با جمهوری اسلامی ایران خبرداد و تصریح کرد: معتقدم راه‌آهن یکی از عوامل اصلی در یکپارچه شدن اروپا بود و برقرای خصوط ریلی می‌تواند نقش فراوانی در توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه داشته باشد.
مهندس العامری با بیان اینکه شاید برخی موارد باعث شده آنچنا ن که باید نتوانیم به موضوع برقرای ارتباط ریلی بپردازیم، افزود: درحا حاضر یک اراده قوی برای انجام این کار در عراق وجود دارد.

وی از تنظیم یادداشت تفاهم در زمینه جابجایی مسافر و کالا میان دو کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با امضای این یادداشت تفاهم مشکلات موجود در این زمینه نیز رفع شود.

وزیر حمل و نقل جمهوری عراق با بیان اینکه علاوه بر حوزه حمل و نقل فرصت‌های فراوان سرمایه گذاری دیگری نیز در این کشور وجود دارد خواستار تبادل و انتقال هرچه بیشتر تجربیات با جمهوری اسلامی ایران شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago