آمار صادرات و واردات صنایع نساجی و پوشاک طی ۶ ماهه نخست سال جاری

 

 

افت روند صعودی صادرات صنایع نساجی و پوشاک نسبت به ۵ ماه نخست سال ۹۱

بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و بر اساس آمار گمرک ایران طی ۶ ماه اول سال جاری آمار صادرات صنایع نساجی بالغ بر حدود ۳۳۸.۹ میلیون دلار و ارزش صادرات صنایع نساجی طی همین مدت با احتساب فرش دستباف و رنگ و ماشین‎آلات بالغ بر حدود ۵۳۱.۰ میلیون دلار می‎باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۸.۹۶ و ۱۰.۲۶ درصد رشد داشته است. این در حالی است که رشد صادرات این صنعت در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۵.۷ درصد بوده است که در نتیجه با افت روند صعودی صادرات این صنعت روبرو می‌باشیم. بر اساس این گزارش، عمده‎ترین اقلام صادراتی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارت است از انواع کفپوش های ماشینی، انواع الیاف، انواع پوشاک و انواع نخ. شایان ذکر است که ارزش صادراتی انواع الیاف، پتو، نخ و کفپوش‌های ماشینی به میزان قابل توجهی رشد داشته و به ترتیب ۸۳.۲۹، ۷۶.۴۸، ۴۱.۹۶ و ۳۹.۱ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر ارزش واردات ۱۴۰.۵ میلیون دلاری ماشین‌آلات نساجی به کشور در شرایط اقتصادی فعلی، نشان از ادامه روند سرمایه‌گذاری در این صنعت علی‌رغم کلیه محدودیت‌های موجود جهت تأمین نقدینگی و نقل و انتقال پول دارد که البته متناسب با حجم این صنعت نبوده و محدودیت ها تأثیر خود را بر روند سرمایه‌گذاری در این صنایع بر جای گذاشته است چراکه ارزش واردات ماشین‌آلات صنایع نساجی و پوشاک طی ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۵۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار موجود، طی این مدت حدود ۸۵۷.۸ میلیون دلار انواع کالاهای نساجی با احتساب ارزش واردات رنگ و ماشین‎آلات این صنعت وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۷.۲۸ درصد کاهش یافته است. عمده‎ترین اقلام نساجی وارد شده به کشور به ترتیب ارزش عبارتند از الیاف نساجی، انواع ماشین‎آلات، انواع نخ و انواع پارچه. همچنین طی مدت مذکور بالغ بر حدود ۸۰.۹ میلیون دلار الیاف پنبه به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بالغ بر ۵۸ درصد را تجربه کرده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

حضور Giltex آذربایجان در نمایشگاه Fabtex گرجستان برای گسترش بازارهای صادراتی

شركت Giltex آذربایجان، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برجسته منسوجات خانگی، در نمایشگاه Fabtex که…

6 ساعت ago

آموزه‌های رویداد IFCO 2024 استانبول

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نمایشگاه İstanbul Fashion Connection هفده الی…

2 روز ago

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر در واحدهای…

3 روز ago

کاهش صادرات صنعت نساجی ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴

صادرات بخش نساجی و مواد خام ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه ۱۴۰۳ (ژانویه تا…

3 روز ago

کنفرانس تخصصی مدیریت آب و بازچرخانی پساب در صنعت

شرکت جهان اروم اُیاز و شرکت جهان اروم آراز با همکاری سازمان ملی محیط زیست…

5 روز ago

انتظارات فعالان صنعت نساجی از دولت جدید

درخواست فعالان نساجی ایران از دولت برای رفع چالش‌های اساسی صنعت فعالان صنعت نساجی ایران،…

6 روز ago