آمار صادرات و واردات صنایع نساجی کشور طی سال ۱۳۹۱

 

صادرات صنایع نساجی کشور با رشد ۲۴ درصدی به ۷۵۰ میلیون دلار رسید

بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و بر اساس آمار گمرک ایران طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۱، آمار صادرات صنایع نساجی بالغ بر حدود ۷۴۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۱۳ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، عمده‎ترین اقلام صادراتی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارت است از انواع کفپوش های ماشینی (۳۸۳.۵ میلیون دلار)، انواع الیاف (۷۳.۴ میلیون دلار)، انواع پوشاک (۶۷.۸ میلیون دلار) و انواع نخ (۶۱.۱ میلیون دلار) که در این بین ارزش صادراتی انواع الیاف و انواع پتو طی مدت مذکور به ترتیب ۱۰۶ و ۴۴ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که طی سال ۱۳۹۱، حجم صادرات انواع پوشاک از کشور در حدود ۵ هزار تن و به ارزش ۶۷.۸ میلیون دلار بوده است که تنها ۵.۶ درصد از ارزش صادراتی منسوجات کشور را در بر گرفته و نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی در حدود ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۲ تاکنون، (به جز سال ۱۳۸۸) روند صادراتی این محصول همواره نزولی بوده و لذا با توجه به ارزش‌افزوده بالای این محصولات می‌باید در راستای توسعه این رشته و برطرف سازی موانع تولیدی و صادراتی آن‌ها تلاش‌های بیشتری نمود. شایان ذکر است که هم‌اکنون کشورهای در حال توسعه تمرکز تولید خود را بر روی تولید و صادرات پوشاک قرار داده‌اند بطوریکه بر اساس آمار مرکز تجارت جهانی، صادرات پوشاک بنگلادش در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بوده و ۵ درصد از صادرات جهانی آن را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی سال ۱۳۹۱، حدود ۱۲۶۶.۶ میلیون دلار انواع کالاهای نساجی وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۹.۲۵ درصد کاهش یافته است. عمده‌ترین اقلام نساجی وارد شده به کشور به لحاظ ارزش عبارتند از انواع الیاف، انواع نخ و انواع پارچه.

واردات انواع الیاف و نخ به کشور، که مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی می‌باشند، بالغ بر حدود ۹۱۶ میلیون دلار بوده که بیش از ۷۲ درصد از ارزش واردات کالاهای نساجی به کشور را در بر می‌گیرد.

شایان ذکر است که طی سال ۹۱، ارزش ماشین‌آلات وارد شده به کشور در حدود ۲۷۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۹ درصدی مواجه شده است. این امر بیانگر کاهش توسعه و نوسازی صنایع نساجی بوده و تاحدودی نگران‌کننده می‌باشد.

همچنین طی مدت مذکور بالغ بر حدود ۱۳۰.۴میلیون دلار الیاف پنبه به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی رشدی بالغ بر ۱۴.۸۹ درصد و به لحاظ وزنی رشد ۲۸.۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

3 ساعت ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

4 ساعت ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

5 ساعت ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

1 روز ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

1 روز ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago