Categories: اخبار نساجی

آمار وحشتناک صنوف غیرمجاز

 

اکثر کالاهای قاچاق توسط صنوف غیرمجاز عرضه می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سردار مهدی ابویی امروز در همایش مبارزه با قاچاق در دانشکده علوم اداری و قضایی با انتقاد از آمارهای غیرواقعی که توسط برخی از رسانه‌ها در مورد کشف ۳ هزارم از حجم قاچاق منتشر شده گفت: گرچه طبق برنامه باید ۲۰ درصد از کالای قاچاق کشف شود اما بطور میانگین در کشور ۸ درصد کالای قاچاقی کشف می‌شود.

وی افزود: دوستان مجلس هشتم در سال ۸۹ برای تحقیق و تفحص به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراجعه کردند که گفتیم این یک فرصت خوبی است تا مجلس در جریان پشت پرده قاچاق قرار گیرد و  همچنین کم‌کاری مجلس در مورد اجرای فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری مشخص شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: سال ۸۸ براساس برآورد انجام شده حجم قاچاق کالا ۲۰ میلیارد دلار، سال ۸۹ این رقم ۱۴ میلیارد دلار و در سال ۹۰ برآورد از کاهش ۱۵ درصدی حجم قاچاق کالا در کشور حکایت دارد.

سردار ابویی افزود: گمرک بخش کوچکی از کالای قاچاقی را کشف می‌کند در حالی که بخش مهمی مشروبات الکلی و فرآورده‌های نفتی است که از کانال گمرک عبور نمی‌کند و در سال ۸۹ حدود یک میلیارد دلار و سال ۸۸ حدود ۸۵۰ میلیون دلار از قاچاق این دو فرآورده کشف شد.

وی با بیان اینکه حجم قاچاق کشف شده بطور میانگین ۸ درصد است گفت: این رقم گرچه مناسب نیست چون در چشم‌انداز مبارزه با قاچاق گفته شد ۲۰ درصد از قاچاق کالا باید کشف شود اما بالاخره ۸ درصد رقم خوبی است و معلوم نیست رقم جعلی ۳ هزارم از کجا آورده شده که در یک خبرگزاری چاپ شده است.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: سال ۸۹ سهم سیگار قاچاق ۳۰ درصد در سطح عرضه بود که در اسفند ۹۰ این رقم به ۱۱ درصد رسید و این اتفاق بزرگی است زیرا سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که سال ۸۹ از این رقم ۲۴ میلیارد نخ سیگار قاچاقی و سال ۹۰ این رقم به ۱۸ میلیارد نخ رسید که از کاهش ۶ میلیارد نخ سیگار قاچاق حکایت دارد.

سردار ابویی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مبارزه با قاچاق مصنوعات طلا و جواهر گفت: کارگروهی در ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل شده که در ابتدا براساس برآورد ۴۵ تا ۵۰ درصد از مصنوعات طلا در سطح بازار به صورت قاچاقی عرضه می‌شد سال گذشته در یک اقدام وارد این مسئله شدیم و امسال حداکثر ۲۰ درصد مصنوعات طلا به صورت قاچاق عرضه می‌شود. گرچه اتحادیه طلافروشان اعتقاد دارند ۱۰ درصد از مصنوعات در حال حاضر قاچاقی است اما به آنها گفتیم زیاده خوشبین هستید.

وی افزود: سال ۸۹و ۹۰ در مبارزه با قاچاق کالا نقطه عطفی به شمار می‌رود و ارزش کالای مکشوفه از طریق گمرک در سال ۸۹ رقم ۵۶۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته که اکثر پرونده‌های آن بالای ۱۰۰ میلیون ارزش داشته است.

سردار ابویی افزود: معابر مرزی که نه در آن گمرک حضور دارد و نه نیروی انتظامی حدود ۸ تا ۹ معبر در کشور است که کالای قاچاق از این طریق به صورت رسمی وارد می‌شود.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از بحث واردات ته‌لنجی ملوانان گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد از این بحث ساماندهی شد زیرا با هر لنج ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن کالا به عنوان ته‌لنجی وارد می‌شد در حالی که از اسم این عبارت پیداست باید کالایی در ته لنج قرار گیرد نه اینکه ۳۰۰ تن کالا یک لنج را پر کند.

سردار ابویی یادآور شد: برای مبارزه با قاچاق کالا اولا باید در سطح عرضه در استانهای هدف و شهرهای هدف که ۱۲ استان هستند برخورد شود، ثانیا کالای هدف و ثالثا کد رهگیری کالاها مورد نظر قرار گیرد و تعزیرات و مسئولان دولتی در استانها هماهنگ شوند.

وی گفت: در قاچاق مشروبات الکلی نه تنها مهار شده بلکه در برخی استانها ۱۵ تا ۲۰ درصد و در برخی استانها تا ۵۰ درصد کاهش قاچاق مشروبات الکلی اتفاق افتاده است.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: ۱۲ استان کشور حدود ۹۰ درصد ورود و خروج کالای قاچاقی را تشکیل می‌دهند که برخی از استانها شامل آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، البرز، اصفهان، تهران و شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس از شهرهای هدف هستند.

سردار ابویی تاکید کرد:‌قاچاق لوازم آرایشی ۵ قلم عمده دارد که برای واردات آن کد رهگیری و نظارت در سطح عرضه می‌شود که از اول تیرماه سال جاری هر کس به کالای وارداتی بدون کد رهگیری اقدام کند به عنوان قاچاقچی با او برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: در همایش مبارزه با قاچاق کالا نباید فقط مقالات کلی از قاچاق ارائه شود که در این مورد به اندازه ۱۰ کتابخانه مقاله و کتاب وجود دارد بلکه باید آسیب‌شناسی مسائل اجرایی در مبارزه با قاچاق انجام شود.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از عدم اجرای قانون نظام صنفی گفت: این قانون از سال ۸۲ تصویب شده اما نمی‌دانم چرا اجرا نمی‌شود و ساماندهی صنوف یکی از چالش‌های مبارزه با قاچاق است.

سردار ابویی تاکید کرد: آمار صنوف غیرمجاز به صورت وحشتناک بالا است و اکثر کالاهای قاچاق توسط صنوف غیرمجاز عرضه می‌شود.

وی گفت: ۱۲ قلم کالای قاچاقی ۸۰ درصد قاچاق را تشکیل می‌دهند و ۱۲ استان کشور نیز ۹۰ درصد قاچاق از طریق آنها انجام می‌شود.

سردار ابویی اظهار امیدواری کرد: همه قوای کشور پای کار در اجرای فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد حاضر شوند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago