Categories: اخبار نساجی

آمریکا و اروپا هیچ مدرکی برای فعالیت غیرقانونی کشتیرانی ایران ندارند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که برای فارس ارسال کرده، آورده است: آمریکا و اروپا هیچ مدرکی برای فعالیت غیرقانونی کشتیرانی ایران ندارند.

وزارت خزانه داری دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه های واهی از جمله ارائه خدمات به نهادهای دولتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند. این در حالی است که این شرکت کلیه فعالیتهای بازرگانی، مالی و فنی خود را بر اساس نرمهای شناخته شده در صنعت حمل ونقل دریایی جهان انجام میدهد و الزامات مندرج در کنوانسیونهای مرتبط بین المللی را همواره مدنظر دارد.

مشکلات و چالشهای فراوانی به واسطه اعمال تحریمها و محدودیت های یکجانبه از طرف دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای هم پیمان آمریکا بر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. از اواسط سال ۲۰۰۸ اداره کنترل سرمایه های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) و متعاقب آن اتحادیه اروپا، با اعمال تحریم های متعدد، بسیاری از شرکتهای وابسته و همکار این شرکت را در اقصی نقاط جهان و همچنین تعدادی از مدیران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند.

اعمال این گونه تحریمها با دامنه وسیع و ابعاد گوناگون علیه یک شرکت کشتیرانی تجاری، در تاریخ جهان بی سابقه بوده و این مهم توسط کارشناسان صنعت حمل و نقل دریایی بارها تأیید شده است. این شرکت با تلاش مضاعف پرسنل متخصص در بخش دریا و خشکی و مدیریت صحیح منابع موجود و همچنین با استفاده از روشها و تمهیدات لازم مدیریتی و بکارگیری راهبردها و اهرمهای صحیح در سطح بازار منطقه و حوزههای فعالیت شرکت، تلاش کرده تا تأثیرات ناشی از این تحولات را به حداقل برساند.

از آنجاییکه دولت آمریکا و اتحادیه اروپا، تاکنون نتوانسته اند هیچگونه مدرک و سندی دال بر انجام فرایندهای غیرقانونی از سوی این شرکت ارائه کنند به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حق طرح و پیگیری محدودیتهای اعمالی یکجانبه از سوی کشورهای غربی و هم پیمانان آنها را در محاکم حقوقی بین المللی، برای خود محفوظ دارد و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است و در مواردی نیز رای دادگاه به نفع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. که از جمله آن می توان به صدور رأی به نفع کشتیرانی توسط دادگاه سنگاپور جهت آزادسازی کشتیهای توقیف شده اشاره کرد که بانکهای راهن در راستای سیاستهای دولت آمریکا در صدد حراج آنها بودند. همچنین پیروزی در دادگاه لندن و صدور رأی به نفع کشتیرانی و محکومیت کلوپ P&I از دیگر موفقیت های به دست آمده در این زمینه میباشد.

طرح دعوی دیگری از اکتبر سال ۲۰۱۰ در دادگاه عدالت اروپا مطرح شده است که بر اساس آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو سریع تحریمها و محدودیتهای اتحادیه اروپا علیه این شرکت شده است که موضوع در حال رسیدگی است متأسفانه در این زمینه هم سیاسیکاری میشود.

به هر حال تحریمهای شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نتوانسته است توقفی در فعالیتهای ما بوجود آورد به طوری که این شرکت با حمایتهای انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعالیت است.

* محمدحسین داجمر

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

1 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago