Categories: اخبار نساجی

آنالیز بازار کشتیرانی هفته منتهی به ۱۰ اوت ۲۰۱۲ (۲۰/۰۵/۱۳۹۱)

 

 

الف: فله‌بر Dry Bulk
هندی ماکس (Handymax):

در طول هفته گذشته، بازار کشتی‌های هندی ماکس از فراز و نشیب‌های فراوانی برخوردار بود و در مجموع نرخ‌ها، به روند نزولی خود ادامه دادند. و در این میان شرایط بازار در حوزه آتلانتیک، نامطلوب‌تر از حوزه پاسیفیک بود. مازاد ظرفیت حمل و امکان بکارگیری کشتی‌های پاناماکس با نرخ‌های پایین‌تر، از عوامل اصلی استمرار روند منفی در بازار می‌باشد.

به تبع این تحولات متوسط درآمد روزانه (‌اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو با ۸/۱۰% کاهش به ۸،۷۵۰ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا ۲،۷۵۰ دلار و در مسیر برعکس ۱۹،۷۵۰ دلار بوده است.

پاناماکس (Panamax):
سطوح فعالیت‌ها در بازار با کاهش روبرو گردید و دلیل آن عرضه کم محمولات بود. متوسط درآمد سفری کشتی‌های پاناماکس با ۱/۱۵% کاهش نسبت به هفته قبل، از ۵،۸۵۵ دلار برروز به ۴،۹۷۰ دلار بر روز رسید. در پیش بینی‌‌های کوتاه مدت، عنوان شده است که نرخ‌های مربوط به کشتی‌های پاناماکس، بزودی از بهبود قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد.
به تبع این تحولات، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter ) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با ۲/۹% درصد کاهش به ۶،۷۵۰ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا به منفی ۷۵۰ دلار و مسیر برعکس ۱۵،۵۰۰ دلار بوده است.

کیپ سایز(Capesize) :
بازار کیپ، در چند روز اول هفته و در حوزه پاسیفیک، با تحرکاتی مواجه گردید ولی خیلی زود امید به بهبود بازار، از میان رفت. در حوزه آتلانتیک، شرایط در طول هفته، آرام بود و روند منفی بازار بطور مستمر، ادامه داشت.به تبع این تحولات، در مجموع درآمد متوسط روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز با ۴/۱۵% کاهش به ۲،۷۵۰ دلار رسید.

ب: کانتینر (Container)‌ :
شرکت حمل کانتینری مرسک در نظر دارد از اول سپتامبر یک سری افزایش نرخ کرایه حمل را به اجرا گذارد. این شرکت دانمارکی سطوح نرخ‌های حمل خود در مسیر شرق آسیا به شبه قاره هند را از اول سپتامبر به میزان ۲۵۰ دلار به ازای هر Teu‌ افزایش خواهد داد. در مسیر شرق آسیا به نیوزلند این افزایش معادل ۳۰۰ دلار به ازای هر Teu‌ و در مسیر بنادر شرق آفریقا به شرق آسیا این افزایش معادل ۲۰۰ دلار به ازای هر Teu، اعمال خودهد شد
درهفته منتهی به ۱۰ اوت ۲۰۱۲، درآمد متوسط کشتی‌های ، و Teu به ترتیب ۴،۴۰۰، ۶،۵۰۰، ۷،۵۰۰ دلار بوده که از تغییری برخوردار نمی‌‌باشد.

ج: تانکر Suezmax :
رکود فصل تابستان، تنها بحث واقعی در ارتباط با بازار است که می‌توان به آن اشاره نمود. افزایش قیمت سوخت در کنار کاهش سطح فعالیت‌ها، منجر به کاهش شدید درآمدها گردیده و سطوح نرخ‌ها را به پایین تر از ۶۰ WS ‌رسانده است. بطوریکه برای مسیر سواحل غرب آفریقا به آمریکا، این مهم، ۵۵ WS ‌و برای حوزه مدیترانه، ۶۰ WS می‌باشد. به تبع این تحولات در انتهای هفته گذشته، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های Suezmax با ۳۷% کاهش به سطح ۶،۴۸۳ دلار رسید.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago