Categories: اخبار نساجی

آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد

 

هادی مخملی ، رییس اتحادیه صادر کنندگان فرش دستباف خراسان رضوی در آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد اظهار داشت :

استان خراسان رضوی با توجه به گستردگی شبکه تولید به لحاظ تنوع وفراوانی انواع تولیدات وسبکهای مختلف بافت وتنوع طرح ونقشه ، دارای جایگاه ویژه ای دربازار جهانی می باشد . بافت فرشهای عشایری درقالب : قالیچه ، فرش ، انواع گلیم وگلیم فرش ، جاجیم و تولید تابلو فرش وغیره… وصدور آن به سایر مناطق وخارج ازکشورکه ازرشد قابل توجهی درسالهای اخیر برخوردار بوده است. فرشهای ابریشم و ابریشمهای دو رو وتولید فرشهای نفیس ورج بالای داری که ازتولیدات منحصر به فرد وارزش افرین استان هستند .

وی با اشاره به گونه های دیگری از توانمندی و ظرفیت تولیدی استان وجایگاه ممتازی راکه درقبول سفارش وسفارش پذیری تولید فرش در کشور به وجود آورده است ادامه داد : تولید فرشهای بزرگ پارچه در استان منجمله بافت فرشهای ۵۰۰۰،۶۰۰۰ متری وصدور وتحویل آن به سفارش دهندگان ومشتری از قابلیت های تولید فرش دراستان است.
ودر ادامه توضیحاتی هم راجع به پیشینه ی تولید فرش دراستان داده وگفت : استان خراسان ازوجود تولید کنندگانی با مارکهای معروف وشناخته شده به عنوان برند های ماندرگار وجاودانه در تاریخ فرش وبافت فرشهای نفیس بهرمند بوده واین موضوع درتاریخچه ی افتخارات بافت فرش در این استان ثبت است.

وی در ادامه بیان داشت : در حالیکه صادر کننذگان باحضور دایمی در خارج از کشور وحضور در نمایشگاه ها ، جایگاه موفقی رابه دست آورنده اند، اما نباید فراموش کرد که مشکل صنعت فرش با گسترش بازارهای هدف و اعزام هیات های تجاری حل نمی شود . وی تاکید کرد : بلکه باید بر اصلاح وبهبود ساختارهای فرش تکیه داشت تا اینگونه تلاش ها تاثیر گذار وازمحتواخالی وکم بار نباشد. وی در ادامه اظهار داشت فرش از قانون برتری نسبی متابعت می کند به لحاظ همین برتری با توجه به همه ابعاد ووجوهات آن که تولید فرش را که در آن ازسایر کشورها برتر هستیم یک هنر صنعت قابل دفاع و حمایتی می سازد . بدین لحاظ باید مسیرتولید وصادرات برای فعالین درهمه ابعاد هموارو تسهیلات ومنابع مالی برای توسعه فعالیت به آنها ارایه شود ودرکنار آن نرخ سود بانکی نیزکاهش یابد .
مخملی درادامه افزود : یکی دیگر ازدغدغه های دست اندرکاران صنعت فرش تعدیل قوانین دست و پاگیر است تا تولید کننده بتواند با آرامش محصولات خود را ارائه کنند .

رییس اتحادیه صادر کنندگان فرش دستباف خراسان رضوی اظهارداشت : در حال حاضر فقط فرش دستباف است که ازمالیات بر ارزش افزوده معاف شده اما سایررسته ها موظف به پرداخت آن هستند و این درحالیست که اگر تولید کننده بخواهد این مالیات را بپردازد فشار زیادی را باید متحمل شود ، زیرا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه را مستقیما بافنده فرش پرداخت می کند ، در حالیکه که ما مدعی معافیت مالیاتی همه جانبه برای آنان و حمایت از تولید ملی و قشر فعال این هنر- صنعت هستیم .

وی بیمه بافندگان را فرصت استثنایی برای تولید کنندگان عنوان کرد و افزود : این طرح شرایط و فرصت مناسبی برای ایجاد کارگاههای متمرکزو افزایش بهره وری و توسعه اشتغال در فرش را فراهم نموده است ، به طوریکه تولیدکنندگان
می توانند در سطح شهرهای بزرگ این اقدام را انجام دهند .

هفتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد از ۱۳الی۱۷ تیر ماه از ساعت ۱۷ الی۲۳درنمایشگاه بین اللملی مشهد پذیرای متخصصان وعموم علاقه مندان است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

11 ساعت ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

1 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

1 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

3 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

3 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

5 روز ago