Categories: اخبار نساجی

ابلاغ ۳۳۹ قانون به دولت در مجلس هشتم

 

نایب رئیس اول مجلس در گزارشی از عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت: از ابتدای دوره هشتم مجلس تا اول خرداد ۹۱ مجموعا ۳۳۹ قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، محمد‌رضا باهنر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه مجلس هشتم در گزارشی از عملکرد این معاونت در صحن علنی مجلس گفت: این معاونت در مجلس هفتم آغاز به کار کرد و رئیس و هیئت رئیسه مجلس هفتم تلاش زیادی کردند تا امور نظارتی سامان بگیرد.

وی افزود: مسئولیت این هیئت در مجلس هفتم و اوایل مجلس هشتم بر عهده آقای محبی‌نیا بود و در اواسط دوره هشتم مجلس کارگروه‌های مختلف و کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس تغییرات اساسی در نمای تشکیلاتی مجلس با ایجاد ۳ معاونت قوانین، وزارت و اجرایی صورت گرفت.

نایب رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: با تشکیل معاونت نظارت، امور نظارتی موجود که دچار پراکندگی و بی نظمی بود، سامان یافت و برای کارهای زمین مانده نیز متولی تعیین شد که به عنوان مثال می‌توان به تحقیق و تفحص در ادوار گذشته مجلس اشاره کرد که در برخی از موارد حتی یک ورق از پرونده‌های تحقیق و تفحص وجود نداشت اما همکاران ما با جدیت و دقت اطلاعات مربوط به پرونده بیش از ۱۰۰پرونده تحقیقت و تفحص را از منابع مختلف گردآوری کردند و بانک اطلاعاتی خوبی را در اختیار مجلس گذاشتند.

باهنر با بیان اینکه ۴ اداره کل امور کارشناسی نظارت، ساماندهی امور ناظران مجلس در شوراها و مجامع عالی، دفتر اجرایی هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین و دفتر اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی پشتیبانی از نظارت مجلس و کمیسیون‌ها را بر عهده گرفت، گفت: در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی و ماده اول قانون مدنی از ابتدای دوره هشتم تا اول خرداد سال ۹۱، جمعا ۳۳۹ قانون به رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: از این میزان ۶۷ قانون به روزنامه رسمی در مهلت قانونی ۵ روز از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و متاسفانه ۲۷۲ قانون به این روزنامه با تاخیری جمعا حدود ۱۹۲۴ روز همراه بود و همچنین ابلاغ ۳۵ قانون نیز با توجه به گذشت مدت زیادی از مهلت قانونی با استناد تبصره ماده یک قانون مدنی توسط رئیس مجلس انجام شده است.

معاون امور نظارت مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که در گذشته یک نظارت مستمر وجود نداشت، بعضا قوانینی تصویب می‌شد و حدود ۶ تا یک سال و یا حتی بیشتر معطل می‌شد و ابلاغ نمی‌شد اما از آنجا که امروز نظارت به روز است ما به صورت روزانه می‌توانیم گزارش دهیم چه مقدار قوانین و چند روز با تاخیر در اجرا روبه رو بوده است.

باهنر تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۳۳ بار از ماده ۳۳ نظارت بر اجرای قانون یا عملکرد دستگاه‌های دولتی استفاده کردند که کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ۵ گزارش پرکارترین کمیسیون‌ها در اجرای این ماده بوده است.

وی ادامه داد: مجلس هشتم از اجلاسیه اول تا پایان اردیبهشت ماه ۹۱ ضمن وضع قوانین مختلف به ضرورت تهیه و تصویب ۳۲۱ فقره آئین نامه اجرایی حکم کرده که از این تعداد ۸۵ مقرره مربوط به قانون برنامه پنجم است و از این تعداد ۱۰۵ مقرره تصویب شده یعنی هیئت وزیران حدود ۳۶ درصد به تکلیف خود به موقع عمل کرده‌اند و البته ۲۶ هزار و ۷۳۳ روز در انجام تکلیف خود تاخیر داشته است.

این نماینده مجلس افزود: به بیان دیگر ۹۰ درصد مصوبات خارج از مهلت قانونی به تصویب رسیده است و همچنین مهلت تصویب ۱۸۷ مورد از ۲۱۶ مقرره لازم التصویب باقی مانده به پایان رسیده و عناوین قوانینی که تا کنون تمام یا برخی از مقررات اجرایی آنها تهیه و تصویب نشده است در جدولی منتشر شده است که به دست نمایندگان خواهد رسید.

باهنر در ادامه سخنان خود یادآور شد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس در مواجه با نقد، استنکاف یا اجرای ناقص قانون و یا عدم رعایت شئونات وزراء یا رئیس جمهور ۱۱ مرتبه از ابزار نظارتی ماده ۲۳۳ استفاده کردند که قریب به اتفاق موارد مجالس با تایید گزارش کمیسیون برای رسیدگی به موارد اتهامی به قوه قضائیه ارجاع داده است.

باهنر ادامه داد: برای نظارت هرچه دقیق‌تر کمیسیون‌ها و دستگاه‌های نظارتی در اجرای مواد قانونی احکام هر یک از مواد قانونی استخراج شده و در اختیار ناظران قرار می‌گیرد؛ در دوره هشتم هزار و ۸۹۸ حکم استخراج شده که تنها ۱۴۷۳ مورد آنها مربوط به قانون برنامه پنجم و ۱۳۷ مورد آن مربوط به قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است.

وی افزود: در دوره هشتم مجلس بنابر ضرورت و تشخیص نمایندگان بنابر ماده ۵۹ آئین نامه داخلی مجلس ۳ کیمسیون ویژه تشکیل ویژه تشکیل شد به نام کمیسیون ویژه تحول اقتصادی، ویژه نظارت و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ویژه جهاد اقتصادی که به موقع گزارشات خود را به صحن علنی دادند.

معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: مجلس هشتم ۱۲ مورد از وزراء برای ارائه گزارش در رابطه با مسائل مهم کشور از جمله بررسی مسئله اشتغال، عملکرد حوزه سلامت، عملکرد امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار، وضعیت واردات محصولات کشاورزی، بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران و… دعوت رسمی کرد که این موارد از مهمترین موارد ‌اخذ گزارش از وزراء بود.

باهنر اضافه کرد: در اداره کل ساماندهی امور ناظرین حدود ۱۸۰ نفر نماینده ناظر در مجامع ملی و استانی داریم که در این اداره کل تلاش شده است وضعیت ناظرین از جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، پیگیری گزارشات تهیه شده پیگیری تشکیل جلسات مجامع انجام شود که جمعا ۳۰۰ مورد گزارش از ناظرین و ۷۰ مورد گزارش از دبیر خانه مجامع و شوراهای ملی استانی دریافت شده که قبلا این موارد وجود خارجی نداشته است.

نایب رئیس اول مجلس گفت: هم اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری این معاونت در حال تهیه و تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با هر کمیسیون است و همچنین هیئت بررسی تطبیق هیئت مصوبات دولت با قوانین از آغاز مجلس هشتم تا کنون جمعا ۳۳۹ جلسه عمومی و ۲۵۸ جلسه خصوصی داشته است و همچنین ۱۵۰۰ پرونده معوقه از مصوبات بررسی نشده استخراج کرده است. همچنین ۱۹۸۳ فقره نظریات رئیس مجلس در خصوص مصوبات دولت از تاریخ اول دی ماه ۸۸ در قالب ۷ جلد کتاب منتشر شده که مرجع حقوقی در اختیار حقوق دانان کشور قرار گرفته است.

باهنر افزود: اداره تطبیق قوانین همچنین ۲۲ هزار پرونده بازنگری و آماده سازی داشته است و اصلاح قانون نحوه اعمال اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسیده و هیئت تطبیق مصوبات علی‌رغم فراز و نشیب‌های بسیار امروز وارد کار جدی خود شده است.

نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: با تصویب قانون برنامه پنجم مدتی است که جلسه شورای عالی نهادهای نظارتی کشور را تاسیس کردیم که از هر قوه دو نفر در این جلسه شرکت می‌کنند و از مجلس نیز بنده به عنوان معاونت نظارت و رئیس سازمان دیوان محاسبات در جلسه شرکت می‌کنیم و امیدواریم در مجلس نهم بتوانیم هر سال به کمک هیئت‌های نظارتی کشور یک سند نظارتی قابل استناد برای مجامع بین‌المللی و مجامع داخلی منتشر کنیم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس با تشکر از معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس هشتم یکی از ارکانی که بسیار به بنده کمک می‌کرد، هیئت رئیسه مجلس بود و هر سال ما با حضور عزیزان در هیئت رئیسه مسائل مهم مجلس را بحث می‌کردیم و از طرف آنها استفاده می‌کردیم که لازم می‌دانم به صورت مستقل از حضور جدی عزیزان در هیئت رئیسه و فعالیت آنها تشکر کنم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago