Categories: اخبار نساجی

ابهام در قیمت محصولات پتروشیمی

 

ابهام در مورد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و امیدواری تجار برای افزایش قیمت‌های پایه و قیمت نهایی همچنان ادامه دارد، به طوری که جو منفی به وجود آمده بسیاری از متقاضیان را راهی بازار کرده است.

از طرفی نیز برخی از تولید‌کنندگان به بهانه کمبود گاز میزان کمی از محصولات خود را عرضه می‌کنند، البته این در شرایطی است که برخی از فعالان آگاه معتقدند، اگر چه مجتمع‌های پتروشیمی با مشکل کمبود گاز مواجه هستند اما این دلیل نمی‌شود که موجودی انبارهایشان هم کاهش یافته باشد، با این وجود حتی با سهمیه اندک گاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما موضوعی که در اینجا قابل توجه است این است که بسیاری از تولیدکنندگان، بازار آزاد را به بورس ترجیح می‌دهند، چرا که بازار علاوه بر اینکه سقفی برای افزایش قیمت‌ها ندارد بلکه به‌دلیل حضور واسطه‌گران و دلالان سودآورتر از معاملات در بورس است.

البته نرخ خوراک گاز یکی از چهار مشکلی است که این روز‌ها موجب ابهام در قیمت پتروشیمی‌ها شده است. برنامه دولت برای هدفمندی یارانه‌ها، مذاکرات در ژنو و ابهام در لایحه بودجه سال ۹۳ از دیگر مشکلاتی هستند که آینده نرخ پایه پتروشیمی‌ها را نا مشخص کرده است. از سوی دیگر تقاضای فصلی موجب شده تا تفاوت قیمت زیادی بین بورس و بازار آزاد وجود داشته باشد که همین موضوع موجب افزایش تقاضا و سقف قیمت‌ها در بورس کالا شده است.

به این ترتیب روز دوشنبه ۲۳ دی ماه، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۱۰هزار تن لوب کات سنگین و ۶ هزار تن وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حضور یافت. در گروه قیر نیز ۲۵ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی، ۲۰ هزار تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد و ۷۰۰ تن انواع قیر شرکت همیار جی یزد روی تابلوی عرضه رفت.

در گروه مواد پلیمری، مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، مارون و نوید زرشیمی نیز انواع مواد پلیمری چون پلی اتیلن، پلی استایرن، ABS و پلی پروپیلن را راهی تالار معاملات کرد که در این میان پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹KJ شرکت پتروشیمی تبریز بیشترین تقاضا را در این روز تجربه کرد در حالی که این شرکت تنها با ۱۵۰ تن عرضه این محصول را با قیمت ۳ هزار و ۸۸۲‌تومان در هر کیلو به فروش رساند. همچنین پلی پروپیلن نساجی ZH550J شرکت نوید زرشیمی نیز با تقاضای ۴۸۰۹ تنی با قیمت رقابتی ۳ هزار و ۸۷۴ تومان در هر کیلو به فروش رسید. از طرفی نیز پلی استایرن معمولی ۱۴۶۰ شرکت پتروشیمی تبریز با ۷۰ تن تقاضا کمترین حجم خرید را در این روز ثبت کرد اما این در حالی است که قیمت نهایی این محصول نسبت به قیمت پایه ثابت باقی ماند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

4 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

5 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

5 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

6 روز ago