Categories: اخبار نساجی

اجرای فاز دوم هدفمندی و نظر بخش خصوصی در این زمینه

 

 

۱۷ ماه از آغاز اجرای یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی کشور می‌گذرد، در حالی که بنا بوده فاز دوم این قانون یک سال پس از اجرای فاز اول اجرا شود اما همچنان زمان اجرا مشخص نیست و شنیده می‌شود که اجرای فاز دوم هدفمندی در خرداد ماه کلید می‌خورد، موضوعی که اما و اگرهای فراوانی پیرامونش مطرح است.

طی روزهای گذشته مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر تصویب رقم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین نظر رییس جمهوری مبنی بر این‌که فاز دوم هدفمندی گام آخر آن باشد، موافقت نکرد و رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان را با ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش در قانون بودجه سال ۹۱ به عنوان درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رساند.

بر این اساس از این میزان ۴۸ هزار میلیارد تومان برای توزیع یارانه نقدی به دهک‌ها و اقشار مختلف مردم پیش‌بینی شده است البته در ذیل این میزان حکمی آمده است که دولت می‌تواند نسبت به بازتوزیع یارانه نقدی به افراد مختلف نسبت به درآمدهای آنها تصمیم‌گیری کند با این اوصاف می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که امکان افزایش رقم یارانه نقدی وجود دارد.

از سوی دیگر به رغم واریز مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مابه التفاوت یارانه نقدی فاز اول و دوم، پایان مهلت اعلام انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی برای کسانی که پیامک سازمان هدفمندی را دریافت کرده‌اند و همچنین تصویب ردیف بودجه‌ای هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه سال ۹۱ در کمیسیون تلفیق، هنوز زمان اجرای فاز دوم مشخص نیست، البته برخلاف اینکه شنیده می‌شود بانک مرکزی طی نامه‌ای به فعالان اقتصادی اعلام کرده که برای اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای خرداد ماه آماده باشند، اما برخی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه شنیده‌اند چنین نامه‌ای وجود دارند اعلام کرد‌ه‌اند که نمی‌دانند نامه به دست چه کسانی رسیده است.

این در حالی‌ است که پیش از این عده‌ای از فعالان بخش خصوصی نگرانی خود را نسبت به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کردند و برخی کارشناسان اجرای این قانون را در شرایط فعلی به نفع تولید نمی‌دانند.

در این راستا مهدی تقوی- کارشناس اقتصادی نیز با بیان این‌که سهم مربوط به تولید از درآمد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده‌ است، معتقد است: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار خوب است اما در اقتصادی که روبه رشد باشد و در شرایطی که بخش تولید با مشکلات بسیاری روبه‌رو و نرخ بیکاری نیز رو به افزایش است اجرای فاز دوم قانون هدفمندی جایز نیست.

البته یحیی آل اسحاق- رییس اتاق بازرگانی تهران- در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این‌که رییس جمهوری اعلام کرده که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی از خرداد ماه آغاز می شود، تصریح کرد: اگر رویکرد توجه به تولید باشد با اجرای قانون مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا امروز نیز بند مربوط به هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب همانطور که از گوشه و کنار شنیده می‌شود احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی از خرداد ماه اجرا قوت می‌گیرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago