Categories: اخبار نساجی

احتمال بازگشت پژو به ایران

پایگاه خبری Inautonews گزارش داد که بزرگترین خودروساز فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده برایش ممکن است دوباره فعالیت‌هایش را در ایران به حالت طبیعی بازگرداند.

این پایگاه خبری نوشته است: در تاریخ هجدهم نوامبر سال جاری میلادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران اعلام کرد که پژو ممکن است به بازار ایران بازگردد که در صورت تحقق آن، تولید خودرو در ایران بار دیگر شاهد رشد خواهد بود.اگرچه پژو هنوز به صورت رسمی به این خبر واکنش نشان نداده است اما وضعیت دشوار این خودروساز فرانسوی در بازار اروپا و همچنین موقعیت ایران به عنوان دومین بازار بزرگ پژو در جهان، بزرگترین خودروساز فرانسه را در وضعیت دشواری در مورد تصمیم‌گیری برای فعالیت دوباره در ایران قرار داده است.این پایگاه خبری از شرکت پژو به عنوان عاملی برای صنعت خودروسازی ایران یاد کرده که در صورت بازگشت دوباره به بازار ایران می‌تواند صنعت خودروسازی این کشور را از کاهش تولید خارج کند.پایگاه خبری Inautonews مدعی شده است تولید خودرو در ایران در ماه سپتامبر امسال ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت. در طول نیمه نخست سال جاری شمسی نیز تولید خودرو در ایران شاهد کاهش ۴۲ درصدی بود. ایران خودرو شریک بزرگ پژو از سال ۱۹۸۹ تاکنون بوده است.به گزارش ایسنا، پیشتر نیز یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس گفته بود که در صورت بازگشت شرکت پژو به ایران و همکاری با شرکت ایران خودرو، میزان تولید خودرو در داخل به وضعیت قبل باز می‌گردد.به گفته محمد بیاتیان ابراز تمایل شرکت پژو برای بازگشت به بازار خودروی ایران به این خاطر است که ایران بازار خوبی برای شرکت پژو و شرکت‌های خارجی است که در ایران به شرکت‌های خودروسازی داخلی سرویس می‌دهند.اعلام آمادگی پژو برای آغاز دور جدید همکاری‌ها با ایران خودرو در حالی است که هم‌اکنون حدود ۲۳ سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران می‌گذرد. این شرکت فرانسوی از سال ۱۳۶۸ همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو ۴۰۵ آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید می‌شود.پس از آن پژو فعالیت‌های خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله ۲۰۶، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند ۲۰۶ نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.این در حالی است که پژوسیتروئن، به عنوان بزرگترین خودروساز فرانسه در سال جاری میلادی با مشکلات مالی و کارگری زیادی مواجه شده به طوری که این خودروساز اعلام کرده ضمن تعطیلی یک کارخانه خود در نزدیکی پاریس هشت هزار نفر از کارگرانش را نیز اخراج خواهد کرد.

کاهش دسته‌جمعی قیمت خودروهای داخلی

همچنین گزارش ها از خودروهای داخلی حاکی از آن است که در هفته‌ای که گذشت قیمت بیشتر خودروهای پرتیراژ داخلی تحت تاثیر افزایش تولید این محصولات در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا قیمت خودروی سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۳ میلیون تومان کاهش یافت. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان تعیین شده است.قیمت سایپا SL 131 نیز با کاهش قابل توجه به حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود ۱۳ میلیون تومان ‌رسید. البته قیمت رسمی SL 131 معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX 131 نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.در هفته گذشته قیمت تیبا نیز به حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت تندر۹۰ مدل E2 پارس خودرو نیز در محدوده حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت ماند. البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.قیمت مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز با کاهش دو میلیونی به حدود ۵۹ میلیون تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است. ماکسیما نیز به قیمت حدود ۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شد. البته قیمت رسمی این خودرو ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.در هفته گذشته در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگی‌های فروش موجود نبود. قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز اندکی کاهش یافته و در مدل V9 آن به حدود ۴۰ میلیون تومان و مدل V8 نیز حدود ۳۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V8 نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان تعیین شده است.روند کاهشی قیمت تندر ۹۰ ایران خودرو نیز ادامه یافته و در مدل E1 آن به حدود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و مدل E2 نیز ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰ E1 ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E2 نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است.در این هفته قیمت پژو ۴۰۵ باز هم اندکی کاهش یافته و به حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. روند کاهشی قیمت پژو پارس سال اما با شدت بیشتری ادامه یافته و قیمت این خودرو به حدود ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت. البته قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان است.سمند EF7 در حالی به قیمت حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۱ میلیون تومان است.قیمت‌های یاد شده نسبی بوده و با توجه به نوسان عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها با درصدی از نوسان و تفاوت در نمایندگی‌های فروش مختلف همراه است.

سریال تخلفات واردکنندگان خودرو هم‌چنان ادامه دارد

اما از خودروهای وارداتی خبر میرسد برخی از واردکنندگان، خودرو را با ارز مرجع وارد و حتی گمرک‌ها آن‌ را هم با ارز مرجع پرداخت کرده‌اند اما این محصولات را یا در انبارها نگه داشته و یا به نرخ ارز آزاد عرضه کرده و می‌کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی تلاش زیادی برای برخورد با تخلفات واردکنندگان داشته‌اند، با این حال این شرکت‌ها همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: در حال حاضر گمرک‌های کشور و انبارهای واردکنندگان مملو از خودروهای وارداتی است با این حال شرکت‌های واردکننده برای دامن زدن یه التهاب بازار و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها، از عرضه این خودروها خودداری می‌کنند.اردوخانی تصریح کرد: با این وجود پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال قیمت خودروهای وارداتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. در صورت تشدید نظارت‌ها و آغاز عرضه به صورت مستقیم این اتفاق خواهد افتاد.وی خاطرنشان کرد: اعضای صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران هیچ نقشی در گرانی خودرو ندارند به‌گونه‌ای که اعضای این صنف در مواردی خودروهای وارداتی را به قیمتی کمتر از نرخ فروش این محصولات در نمایندگی‌های فروش واردکنندگان، عرضه می‌کنند.‌

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

20 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

2 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

5 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

6 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

6 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

6 روز ago