Categories: اخبار نساجی

احتمال سهمیه‌بندی گاز در تابستان

همزمان با کاهش تولید گاز در بخش بالادستی صنعت نفت، میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در سالجاری ۱۸ درصد کمتر شده، این در حالی است که با کاهش گازرسانی، میزان مصرف گازوئیل و نفت کوره نیروگاه‌ها از ابتدای امسال ۱۴۰ و ۶۱ درصد جهش یافته است.
به گزارش مهر، کاهش شدید تولید گاز طبیعی در بخش بالادستی صنعت نفت علاوه بر مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه های کشور را هم با مشکلاتی روبرو کرده است.

بر این اساس به دلیل کاهش تحویل گاز از بخش بالادستی به پالایشگاه ها، در نهایت میزان تحویل گاز طبیعی به نیروگاه های کشور با کاهش روبرو شده است.

مطابق با گزارش های رسمی مجموعه وزارت نفت از ابتدای خردادماه سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بخش های خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه ها و پتروشیمی مصرف شده است.

همچنین در این مدت متوسط مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده که حتی نسبت به سال گذشته کاهشی حدود ۵ تا ۸ درصدی داشته است.

با وجود کاهش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری اما به دلیل کاهش شدید تولید گاز طبیعی به ویژه در مناطق مرکزی ایران، میزان تحویل گاز به نیروگاه ها کاهش قابل توجه ای یافته است.

پیش بینی می شود در صورتی‌که پیک مصرف برق تا تیر و مرداد ماه سالجاری به ۴۶ تا ۴۷ هزار مگاوات افزایش یابد متوسط مصرف گاز نیروگاه ها هم از مرز معادل ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کند که در این صورت احتمال سهمیه بندی گاز نیروگاه‌ها قوت گرفته است.

هشدار وزارت نیرو به کاهش گازرسانی نیروگاه‌ها

غلامرضا مهرداد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مصرف سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه ها در آستانه تابستان، گفت: در حال حاضر با افزایش پیک مصرف برق به بیش از ۴۲ هزار مگاوات میزان مصرف سوخت و انرژی نیروگاه ها هم افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر فنی توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی به معادل ۲۱۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در نیروگاه ها نیاز است، تصریح کرد: با این وجود در روزهای اخیر تنها حدود ۸۵ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی تحویل نیروگاه هیا برق کشور شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط تحویل گاز طبیعی به نیروگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۱۸ درصدی داشته است، اظهار داشت: با این وجود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با کاهش گازرسانی سوخت مایع بیشتری تحویل نیروگاه های کشور داده است.

وی با تقدیر از عملکرد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش تحویل گازوئیل و نفت کوره بیشتر به نیروگاه‌ها، بیان کرد: در روزهای اخیر به طور متوسط روزانه ۷۳ میلیون لیتر گازوئیل و ۵۵ میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه‌ها مصرف شده است.

مهرداد از رشد بیش از ۱۴۰ درصدی مصرف گازوئیل نیروگاه ها از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون خبر داد و افزود: همچنین در این مدت متوسط مصرف روزانه نفت کوره هم رشدی حدود ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

مدیرکل دفتر فنی توانیر در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد ذخایر گازوئیل نیروگاه ها تکمیل است، خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۷۰ درصد ذخایر نفت کوره واحدهای نیروگاهی کشور تکمیل شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

2 ساعت ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

21 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago