اخبار نساجی

احیای دوباره سبلان پارچه اردبیل به همت دولت

از بحران تا شکوفایی با حمایت‌های دولت سیزدهم

مجتمع سبلان پارچه که شامل هفت کارخانه تولیدی پوشاک زنجیره‌ای است، در سال ۸۶ راه‌اندازی شد و با ظرفیت ایجاد اشتغال برای حدود پنج هزار نفر آغاز به کار کرد. اما این کارخانه پس از مدت کوتاهی تعطیل شد و تا مرز ورشکستگی پیش رفت. با این حال، با حمایت‌های دولت سیزدهم و قوه قضاییه و نظارت شهید آیت‌الله رئیسی، این واحد صنعتی دوباره فعال شد و این روزها حال کنونی آن خوش است.

کارخانه نساجی سبلان یا سبلان پارچه، که در اواخر دهه ۸۰ راه‌اندازی شده بود، به علت نوسانات اقتصادی و ضعف مدیریت، به مشکلات بزرگی برخورد و فعالیت آن هیچ‌گاه به حد مطلوب نرسید. تولید سالانه بالغ بر ۳۵ میلیون قطعه پوشاک، با قابلیت صادرات ۴۰ درصد از محصولات تولیدی و اشتغال دست‌کم پنج هزار نفر از اهداف اولیه این مجتمع بود. اما این کارخانه به‌رغم طلوع باشکوه، شاهد غروب زودهنگام و غم‌انگیز شد.

این واحد صنعتی که در زمینی به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع و ۱۲۰ هزار متر زیربنا احداث شده بود، پس از مدتی دچار مشکلات عدیده‌ای شد. سوء‌مدیریت و ناتوانی در اداره این مجتمع بزرگ، از عوامل اصلی مشکلات این کارخانه بوده است. در نهایت، با بررسی پرونده آن در اداره تسویه امور ورشکستگی قوه قضاییه، حکم ورشکستگی آن صادر شد.

در سوم مهرماه سال ۱۳۹۹، شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس وقت قوه قضاییه، از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی بازدید کرد و دستور داد تا پرونده ورشکستگی و تملک این واحد توسط بانک دوباره بررسی شود. با پیگیری‌های شهید رئیسی و همکاری دولت، امید احیای این واحد صنعتی به ثمر نشست و اکنون به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرعامل شرکت تجارت دوخت برتر سبلان اعلام کرد که با صرف ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، این واحد صنعتی دوباره راه‌اندازی شده و هم‌اکنون با ۹۴۲ نفر نیروی شاغل فعالیت می‌کند. وی افزود که این کارخانه به تولید محصولات با کیفیت پارچه‌ای و پوشاک جین می‌پردازد و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود. همچنین، با راه‌اندازی فازهای توسعه‌ای، میزان اشتغال‌زایی این کارخانه به سه هزار نفر افزایش خواهد یافت.

این کارخانه پس از احیا، در مسیر جهش تولید و اشتغال‌زایی قرار گرفته و مدیرعامل آن بیان کرد که برند «سبلان پارچه» در دنیا شناخته شده است و کیفیت تولیدات آن تضمین شده است. این کارخانه با تداوم تلاش‌های خود، در مسیر تبدیل شدن به یکی از برترین کارخانه‌های نساجی کشور قرار دارد.

صنعت مد به سوی یک تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۷ حرکت می‌کند

به گزارش وبسایت stocklytics.com و با استناد به داده‌های استاتیستا، این صنعت پس از دو سال رکود به دلیل تورم و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۴، میزان خرید جهانی پوشاک به ۷۷۰.۹ میلیارد دلار برسد که معادل ۸۳ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال گذشته است. با میانگین رشد ۹۰ میلیارد دلار در سال، بازار پوشاک تا سال ۲۰۲۷ به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

تقریباً ۶۰ درصد از این ارزش ناشی از فروش پوشاک است که بزرگ‌ترین و پرسودترین بخش این صنعت به شمار می‌رود. درآمد بازار پوشاک تا سال ۲۰۲۷ با رشدی ۳۸ درصدی به ۶۳۱ میلیارد دلار خواهد رسید. بازار اکسسوری نیز با رشدی مشابه، درآمدی معادل ۲۵۵ میلیارد دلار خواهد داشت. فروش جهانی کفش نیز با رشد ۳۲ درصدی به ۱۷۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ خواهد رسید.

چین و آمریکا همچنان بازارهای پیشرو در صنعت مد خواهند بود. درآمد صنعت مد چین با رشدی نزدیک به ۴۰ درصد به ۳۲۳ میلیارد دلار در سه سال آینده خواهد رسید، در حالی که ایالات متحده با رشدی ۳۴ درصدی به درآمدی معادل ۲۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

گزارش همچنین به تمایل مصرف‌کنندگان به کیفیت به جای کمیت و گرایش به کمدهای کپسولی و بازار فروش مجدد اشاره می‌کند. برای برندها، دستیابی به رشد از طریق استراتژی‌های فروش مستقیم به مصرف‌کننده و تقویت کانال‌های آنلاین اهمیت دارد. سهم فروش آنلاین از ۲۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۹.۳ درصد در سال ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت.

الهام حبیبی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

2 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

5 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago