Categories: اخبار نساجی

احیای صنعت نساجی می‌تواند یک میلیون شغل ایجاد کند

حسین قادری، رییس شورای سیاست‌گذاری موسسه تحقیقات راهبردی پیشگو و کارشناس توسعه بازار، مشکلات اصلی صنعت نساجی را مدیریت ناکارآمد و بحران‌های مالی و اقتصادی می‌داند.

 وی در گفتگو با “پویش”، با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور نیازمند یک طراحی جدید است، تاکید می‌کند: الگوی جدیدی برای این صنعت باید ترسیم شود. این موضوع در مورد مدیریت واحدها نیز صدق می‌کند و بسیاری از کارخانجات نساجی از نبود نیروهای آموزش دیده و کارشناس در این حوزه رنج می‌برند.

وی ضمن تایید اقدامات دولت یازدهم در زمینه بهبود وضعیت صنعت نساجی و حمایت از تولید کنندگان، این اقدامات را جوابگوی مشکلات عدیده‌‌ی این صنعت دیرپا نمی‌داند و معتقد است: احیای این صنعت پر رونق جاده ابریشم، نیازمند مدیریت استراتژیک است. زیرا صنعت نساجی براساس سند راهبردی به عنوان مهم‌ترین صنعت و یکی از ۷ صنعت استراتژیک مورد نیاز کشور به شمار می‌رود.
قادری با گلایه از برخی ارگان‌های دولتی، افزود: ارگان‌های دولتی باید از سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی خودداری کنند و افراد غیر‌متخصص و کسانی که ارتباطی با صنعت نساجی ندارند، نباید به واردات پارچه اقدام ‌کنند. وی ادامه می‌دهد: دولت برای تهاتر پول نفت، نخستین گزینه‌ای که در اختیار دارد، واردات منسوجات است و این مسئله به زیان صنعت نساجی بوده و این بخش را زیان‌ده کرده ‌است.

این کارشناس توسعه بازار تاکید می‌کند: ارگان‌های دولتی بهتر است به جای واردات محصولات نساجی، وارد عرصه صادراتی این صنعت شوند و توان و برنامه‌ریزی خود را خرج سرمایه‌گذاری در بازارهای صادراتی صنعت نساجی نمایند. وی اضافه می‌کند: با سرمایه‌گذاری دولت در بازارهای صادراتی، هزینه تولید داخلی نیز کاهش خواهد یافت. چشم انداز صنعت نساجی و پوشاک تنها می‌تواند حول مفهوم پویایی، نوآوری، حرکت مبتنی بر دانش و شبکه‌های مشتری مدار تجارت شکل گیرد. لذا، ورود محصولات نساجی کشور به بازارهای جهانی نیازمند تولید محصولات کیفی، تکنولوژیک و متناسب با مد و سلیقه جهانی و نیز تبلیغات و بازاریابی وسیع و هدفمند است.

قادری در پایان افزود: در دنیای امروز بدلیل رشد سریع صنعت مد و لباس و نیز فناوری‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، که در تولید منسوجات مورد نیاز بازار تاثیر بسزایی دارند، رقابت با برندهای بزرگ و صاحب تکنولوژی، نیازمند ایجاد واحدهای قوی توسعه و تحقیقات در صنایع نساجی کشور است و به مدد این فناوری‌ها می‌توان صنعت پوشاک را به یک صنعت پردرآمد و پیشرو، با بهره وری اقتصادی مناسب و عدم تأثیر نامطلوب بر محیط زیست تبدیل نمود

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

50 دقیقه ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

4 روز ago

استقبال از محصولات قالیچین در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه (ویدیو)

خدمات شرکت قالیچین: زمینه های معرفی محصولات فرش، بازی گونه سازی خرید و انتخاب فرش،…

4 روز ago