Categories: اخبار نساجی

اخبار داغ آخر سال در بازار ارز و سکه

 

اخبار داغ آخر سال در بازار ارز و سکه

صراف‌ها برمی‌گردند

شرق: چهارراه استانبول و خیابان منوچهری در آخرین سه‌شنبه سال ساکت‌تر از همیشه به نظر می‌رسید، اما در زیر پوست آرامش بازار بیشتر معامله‌گران و حتی مشتریان چشم به راه اخبار جدید بودند.

بازار ارز سال ۹۰ را با هیجان و رشد قیمت‌ها آغاز کرد اما وقتی پاییز از راه رسید و قیمت‌ها همه را هیجان‌زده کرد، بانک مرکزی طرح تک‌نرخی شدن بازار را رسما کلید زد و به همه به‌خصوص معامله‌گران رسمی صاحب مجوز دستور داد از قیمت تعیین‌شده تبعیت کنند، اما همانطور که انتظار می‌رفت، نه‌تنها دلال‌ها با این اولتیماتوم از میدان رقابت حذف نشدند بلکه بسیاری از معامله‌گران رسمی و صراف‌ها هم به ناچار همرنگ جماعت شدند و ترجیح دادند در گردونه معاملات باقی بمانند حتی اگر این نافرمانی به قیمت لغو مجوزهایشان تمام شود. به هر حال در چند ماه گذشته نظارت‌های رسمی بر بازار آزاد تقریبا به حداقل رسید و انواع ابتکارات برای دور زدن مقررات بانک مرکزی توسط خریداران و فروشندگان رسمی و غیررسمی به کار گرفته شد، نتیجه هم اینکه بازار آزاد قابل نظارت جای خود را به بازار سیاه زیرزمینی داد. در همین مدت رایزنی‌ها با بانک مرکزی برای توسل به روشی بینابینی ادامه داشت تا شاید صراف‌ها رسما به گردونه معاملات بازگردند، اما بهمنی که یک‌بار سیاست تک‌نرخی‌اش به در بسته خورده بود، این بار به هیچ عنوان قصد عقب‌نشینی نداشت. به هر حال همین سختگیری‌ها هم نتوانست بازار ارز را به کاهش قیمت‌ها، به خصوص دلار، متقاعد کند. اما ظاهرا سال ۹۰ قرار نیست با همین روال به آخر برسد به عبارت دیگر سالی که با خبر نوسان قیمت آغاز شده احتمالا با انفجار خبری دیگر به آخر خواهد رسید.

بخشنامه جدید در راه است
شایعاتی که دیروز در بازار دهان به دهان می‌چرخید، می‌گفت آقای رییس‌کل فعالان رسمی بازار ارز را دعوت کرده و به توافق رسیده و دستورالعمل جدید در راه است؛ دستورالعملی که بر اساس آن صراف‌ها اجازه معامله به قیمت آزاد را خواهند داشت و این امر به معنی پایان غیبت رسمی آنها از گردونه معاملات بود ضمن اینکه احتمالا با پایان یافتن دریافت ارز مسافرتی برای سال ۹۰ بانک مرکزی بخشنامه جدیدی را برای ارز مسافرتی سال بعد ابلاغ کرد. البته جزییات چندانی از بمب خبری جدیدی که احتمالا امروز بازار را تکان خواهد داد، در دست نیست اما قدر مسلم این است که این هفته با تحولی اساسی به پایان خواهد رسید و قیمت‌ها تکلیف سال آینده خود را در همین روزهای پایانی امسال روشن خواهند کرد.
این همه در حالی است که کماکان بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس بر این باور هستند که دولت و بانک مرکزی باید قیمت ارز را با رقم واقعی و نه کنترل‌شده اعلام کنند.

دولت قیمت‌های واقعی را اعلام کند
شهریار طاهرپور نماینده مردم تویسرکان دیروز گفت: نرخ ارز دولتی نرخ واقعی نیست و دولت باید نرخ واقعی را شجاعانه اعلام کند. به گفته او با وضعیت موجود، پیش‌بینی قیمت ارز در روزهای آینده دشوار است، ضمن اینکه دولت با وجود وعده‌هایی که داده بود، نتوانست بازار را با ارز دولتی اشباع کند و به همین دلیل شاهد رانت‌خواری در این حوزه هستیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: نرخ ارز با شرایط موجود قطعا ۱۲۰۰ تومان نیست، بلکه حدود ۳۰۰ تومان بیش از این رقم است که دولت باید شجاعانه نرخ واقعی را اعلام کند. به هر حال باید منتظر ماند و دید تازه‌ترین خواب بانک مرکزی برای بازار ارز چیست و چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت. البته به جز بازار ارز که برای روز چهارشنبه لحظه‌شماری می‌کرد و هیچ امکانی برای پیش‌بینی روز بعد آن وجود نداشت، در بازار سکه هم وضع بر همین منوال بود.

سکه در بلاتکلیفی
دیروز قیمت سکه در بازار میل به نزول داشت، اما با این وجود رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر بر این باور است که نمی‌توان قیمت را برای چند ساعت هم پیش‌بینی کرد. محمد کشتی‌آرای معتقد است با توجه به شرایطی که در سال ۹۰ برای بازار سکه و طلا پیش آمده است، به هیچ عنوان پیش‌بینی قیمت برای سکه در شب عید وجود ندارد. به گفته او مردم باید در خرید سکه شب عید احتیاط کامل را رعایت کنند و به امید اینکه قیمت سکه در سال ۹۱‌گران می‌شود، اقدام به خرید سکه نکنند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر یاد آور شد: با توجه به مقتضیات به هیچ عنوان امکان اینکه سکه را حتی برای یک ساعت دیگر پیش‌بینی کرد، وجود ندارد، به همین دلیل مردم در خرید خود دقت کنند.

اما در سوی دیگر احمد وفادار رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت سکه در وضعیت کنونی را مناسب توصیف می‌کند. او معتقد است: در حال حاضر با توجه به قیمت ارز و افزایش یکباره آن در کشور و همچنین کاهش جهانی بهای طلا می‌توان گفت قیمت این سکه و طلا به رقم مناسبی رسیده است و متقاضیان می‌توانند برای خرید طلا اقدام کنند. وی تصریح کرد: قیمت طلا به نسبت یک ماه پیش بسیار پایین‌تر آمده و این موضوع فرصت خوبی را برای خریداران فراهم خواهد کرد. وفادار با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید سکه در شب عید نیز گفت: اتحادیه طلا برای بازرسی بهتر از عرضه‌کنندگان سکه، حضور حداکثری در بازار داشت و به این منظور حدود ۱۰۰ مامور را از سوی اتحادیه برای بازرسی به بازار روانه کرد. او ادامه داد: بازرسان ما با بررسی واحد‌های ارایه‌کننده سکه با تخلفات احتمالی در این حوزه برخورد و متخلفان را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی خواهند کرد. وفادار همچنین خاطرنشان کرد: اتحادیه طلا با ارایه مجوز به نزدیک به ۱۰۰ واحد برای بسته‌بندی و وکیوم سکه دربازار سعی کرده، خرید را برای متقاضیان راحت کند و من هم توصیه می‌کنم برای جلوگیری از تخلفات احتمالی از خرید سکه‌های بدون وکیوم خودداری کنید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: اتحادیه طلا از دی‌ماه سال‌جاری به اعطای مجوز به برخی واحدها برای وکیوم کردن سکه‌های طلا اقدام کرد که در این بین با کسانی که به طور شخصی اقدام به بسته‌بندی سکه می‌کردند نیز برخورد شد. وفادار درخصوص اثربخش بودن عرضه سکه در قبال پیش‌فروش و تاثیرات آن بر کاهش حجم نقدینگی نیز گفت: مردم استقبال بسیار خوبی از پیش‌فروش سکه کردند و بر همین اساس حجم بالایی از نقدینگی سرگردان در جامعه جمع شد و می‌توان گفت اثربخشی این عمل از سوی دولت به نسبت افزایش میزان سودهای بانکی نیز بیشتر بود. البته واقعیت این است که با وجود همه ابراز امیدواری‌های رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در فرآیند قیمت‌گذاری سکه به جز نرخ جهانی و میزان تقاضا، ارزش دلار هم نقش موثری دارد. دلار در روزهای اخیر بیشتر میل به نزول در دامنه محدود را داشت، اما خبرهای تایید نشده از بازار حکایت از آن دارد که شوک جدید در راه است و سیاست‌های جدید به زودی ابلاغ خواهد شد و در مجموع بازار ارز از رکود فعلی بیرون می‌آید. به این ترتیب اگر مجموع تحولات در نهایت به رشد قیمت دلار در بازار آزاد منجر شود، سکه‌ها به دنبال بازار ارز به مسیر صعود باز خواهد گشت و قیمت‌ها در مدار ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

به همین دلیل هم می‌توان نتیجه‌گیری کرد رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تحلیل صحیح‌تری از بازار سکه دارد، چون به نظر می‌رسد قیمت سکه برای یک ساعت دیگر هم قابل پیش‌بینی نیست.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان از محیط کار

1. شرایط فیزیکی محیط کار شرایط فیزیکی محیط کار شامل مواردی همچون نور، دما، تهویه،…

3 ساعت ago

تولیدکنندگان صنعت پوشاک باید استانداردهای حوزه پوشاک را رعایت کنند (ویدیو)

آقای علی همتی مدیرعامل شرکت جهان اروم ایاز: نامه ای از سمت برگزارکنندگان نمایشگاه برای…

2 روز ago

طراحی محصول؛ قلب تپنده نوآوری و رقابت‌پذیری

طراحی محصول فرایند ایده‌پردازی، خلق و تولید مجدد محصولاتی است که می‌تواند نیاز کاربر را…

2 روز ago

اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در صنعت نساجی-ریسندگی

  اینکه وظیفه و مسئولیت کنترل کیفیت محصول تولید شده میانی و نهایی در یک…

4 روز ago

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مصاحبه…

6 روز ago

هدف اصلی شرکت‌های داخلی از حضور در انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟

مولف: دکتر عابدین زاده نیاسر برای سالیان متمادی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری جایگاهی منظم در…

6 روز ago