Categories: اخبار نساجی

اختصاص مطالبات معوق بانک ها به بخش تولید

 

تهران- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های این بانک برای حمایت از تولید اعلام کرد که هر مقدار از مطالبات معوق بانکی وصول شود ، به بخش صنعت و تولید اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،’محمود بهمنی’ روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در سالن میلاد محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران ،

با اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای حمایت از تولید بیان کرد: پیش از این هماهنگی ‌های لازم صورت گرفت تا ۳۷ درصد از منابع بانکی در اختیار حوزه صنعت قرار گیرد که امیدواریم منجر به رونق تولید کشور شود.

وی افزود: ۲۵ درصد از این منابع نیز به بخش مسکن ،۲۰ درصد به کشاورزی،۱۰ درصد به صادرات و هشت درصد به حوزه بازرگانی تعلق می گیرد.

وی با اشاره به بدهی های معوقه حوزه تولید و امکان تقسیط پنح ساله این بدهی‌ها اظهار داشت: از تمام استان‌ها خواسته ایم تا همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند و لیست بدهکاران را به ما اعلام کنند تا از طریق سیستم بانکی برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۲ درصدی سود صادرات اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع ، در حال حاضر کل سیستم بانکی ۱۱ درصد اضافه پرداخت داشته که امیدواریم حذب بخش تولید شود.

بهمنی معتقد است که اگر منابع در ظرفیت‌های خالی صنعت صرف شود ، بسیار متفاوت از مصرف آن در بازار تقاضا است ، بنابراین نظارت کافی صورت خواهد گرفت تا منابع بانکی جذب این بخش شود.

وی با تاکید بر تکمیل ظرفیت واحدهای موجود اظهار داشت: هر ۱۰ میلیون تومان می تواند یک شغل در واحدهای صنعتی که با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند، ایجاد کند، در حالی که اگر بخواهیم ظرفیت های جدیدی را ایجاد کنیم، راه اندازی هر شغل به ۱۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد.

بهمنی با تاکید براینکه افزایش نقدینگی در مسیر تولید تاثیرات مثبت فراوانی دارد، در حالی که در بازار تنها ایجاد تقاضا و افزایش قیمت بدنبال دارد، یادآور شد: ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال منابع ناشی از فروش سکه به بخش صنعت اختصاص یافت و برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی ازتلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: به بانکها گفته ایم سود بخشهای مختلف اقتصادی تفاوتی ندارد، پس دلیلی هم وجود ندارد که این منابع در غیر از حوزه تولید مصرف شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: در سال جاری از ابزارهای جدید از جمله صکوک اجاره،مرابحه و اوراق اسلامی برای تامین منابع بانکی استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه بند ۲۹ قانون بودجه طی یکی دو روز آینده اصلاح خواهد شد، به ضرورت ساماندهی بازار غیر متشکل مالی اشاره کرد و گفت: دو سال قبل ۸۵۰ میلیارد ریال منابع غیرنقدی در این بازارها وجود داشت که ما اصلا از آن خبر نداشتیم.

وی گفت: مگر می شود یک تعاونی در کشور فعالیت کند که ۳۰ درصد سود بدهد و ما از آن خبر نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: امروزه سیستم بانکی به بانک مرکزی خیلی بدهکار است ، اما رقم‌آن را به دلیل آنکه فکر می کنیم ممکن است به تولید ضربه بزند،اعلام نمی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نقدینگی کشور،تقویت بازار بین بانکی،تامین مالی پروژه ها از طریق سندیکایی و تقویت سرمایه بانکها از مواردی است که از نمایندگان تقاضا داریم آنها را مورد توجه قرار دهند.

بهمنی با بیان اینکه تسهیل دسترسی آحاد مردم به منابع بانکی، ایجاد بانکهای منطقه ای و فرایند آسان سازی تسهیلات را در دستور کار داریم، یادآور شد: دیگر بانکها نباید برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی مبایعه نامه دریافت کنند.

بهمنی همچنین الزام بانکها به اعتبار سنجی و تخصیص بهینه منابع،پوشش ریسک و تضمین سپرده ها را از جمله مواردی خواند که بانک مرکزی در دستور کار دارد.

به گفته ی رئیس کار بانک مرکزی بند ۲۹ قانون بودجه تهیه شده و ظرف امروز و فردا ابلاغ خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

3 ساعت ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 روز ago