اختصاص ۸/۲ میلیارد تومان از‏‎ ‎سوی دولت برای تولید پنبه کشور

مدیرکل‎ ‎دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان‏‎ ‎کمک دولت برای حمایت از تولید پنبه در کشور خبر داد.

اسماعیل نگارش افزود: دولت برای حمایت از کشت پنبه در کشور امسال‎ ‎یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده بود که این رقم برای سال آینده به ۲ میلیارد و‏‎ ۸۰۰ ‎میلیون تومان افزایش یافته است که نشان از حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت‎ ‎پنبه در کشور است. مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان‎ ‎کرد: امسال ۲۰ درصد از برنامه‌های این دفتر به کشت مزارع آرمانی پنبه برای انتقال‎ ‎یافته‌های تحقیقی و علمی به مزرعه کشاورزان اختصاص یافت که سال آینده این مزارع‎ ‎آرمانی افزایش پیدا می‌کند. وی هدف از اجرای برنامه مزارع آرمانی را انتقال‎ ‎یافته‌های علمی و اصول علمی کشت به مزرعه در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش‎ ‎هزینه تولید دانست. نگارش بیان داشت: در طول یک برنامه پنج ساله از سال ۱۳۸۷ تا‏‎ ‎‏۱۳۹۲‏‎ ‎کل مزارع پنبه کشور زیر پوشش طرح آرمانی کشت قرار می‌گیرند و ۱۷ دستورالعمل‏‎ ‎فنی و علمی بر است. افزایش عملکرد در هکتار و کاهش هزینه تولید با کمک و مشارکت‎ ‎کشاورزان و مهندسان ناظر و کارشناسان در کشور اجرا می‌شود. مدیرکل پنبه و دانه‌های‎ ‎روغنی در مورد ضمانت اجرای به کارگیری دستورالعمل های فنی از جانب کشاورزان تصریح‎ ‎کرد: اولا خود کشاورزان پنبه کار باهوش هستند و می‌دانند اجرای دستورالعمل‌ها در‎ ‎جهت افزایش عملکرد و به نفع آنها است، ثانیا دولت در قبال اجرای دستورالعمل‌های فنی‎ ‎از سوی زارع به ازای هر هکتار مزرعه پنبه ۱۰۰ هزار تومان کمک فنی بلاعوض به کشاورز‏‎ ‎پرداخت می‌شود.

وی گفت: برداشت پنبه سال جاری در استانهای گلستان، مازندران و منطقه‎ ‎سرخس خراسان رضوی شروع شده و بقیه مناطق سردسیر هم به تدریج شروع می‌شود. نگارش با‎ ‎تاکید بر این نکته که بحث کشت پنبه همیشه تحت تاثیر مسایل فرعی قرار گرفته است،گفت‎: ‎باید مسایل و مشکلات تولید سرلوحه کار قرار گیرد و دولت هم حمایت‌های خوبی برای کشت‎ ‎پنبه در نظر گرفته، همچنین با هماهنگی با بخش صنعت، این بخش هم تعهد داده محصول‏‎ ‎کشاورزان پنبه کار ایرانی را خریداری کند. مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی با اشاره‎ ‎به این که سطح کشت پنبه در سال ۸۷ حدود ۱۳۰ هزار هکتار است، گفت: برآورد می‌شود بیش‎ ‎از ۹۰ هزار تن پنبه محلوج (تصفیه شده) در سال جاری تولید شود که به کارخانه‌های‏‎ ‎نساجی تحویل داده می‌شود. نگارش مصرف صنایع نساجی را بر اساس اعلام وزارت صنایع و‎ ‎معادن ۱۳۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: نیاز کشور ۱۵۰ هزار تن پنبه است که در واقع ۲۰‏‎ ‎هزار تن به عنوان ذخیره باقی می‌ماند. وی تاکید کرد: بین بخش کشاورزی و صنعت پنبه‎ ‎هماهنگی‌ وجود دارد و دولت هم مصمم به حمایت از تولید پنبه طلای سفید است. مدیرکل‎ ‎پنبه و دانه‌های روغنی گفت: با مصوبه اخیر هیات دولت ۱۰ درصد از میانگین قیمت پنبه‏‎ ‎وارداتی برای کشت پنبه داخلی به صورت یارانه به کشاورزان اختصاص می‌یابد و انتظار‎ ‎است، تولید پنبه با علم و برنامه‌ریزی حرکت کند. وی گفت: دولت مصمم است با هماهنگی‎ ‎بخش صنایع و کشاورزی و حمایت همه‌جانبه نیاز کشور به پنبه را تامین کند. مدیرکل‎ ‎پنبه و دانه‌های روغنی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت صنایع تا افق چشم‌انداز کشور‎ ‎در سال ۱۴۰۴ شمسی نیاز کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن پنبه محلوج خواهد بود که بخش‎ ‎کشاورزی هم سعی می‌کند بیش از این رقم تولید پنبه داشته باشد. نگارش مسئله مهم را‎ ‎حمایت از بخش بازرگانی پنبه و افزاش عملکرد در واحد سطح دانست و گفت: برخی افراد بر‎ ‎افزایش قیمت پنبه به بیش از قیمت جهانی تاکید دارند که این به نظرم اشتباه است. وی‎ ‎افزود: هدف حمایت دولت از کشت پنبه افزایش عملکرد در واحد سطح (هکتار) از ۲ تن و‏‎ ۳۰۰ ‎کیلوگرم وش به ۳ تن وش در هکتار است و این رقم به راحتی قابل دسترسی است. نگارش‎ ‎در مورد این ادعای اتحادیه پنبه‌کاران که ظرف ۳ سال کشور را در تولید پنبه با رعایت‏‎ ‎شروطی خودکفا می‌کند، گفت: هرکس قول داده، خودش پاسخ دهد، ولی ما اطلاعی از طرح‎ ‎آنها نداریم. وی تاکید کرد: تعاونی‌های پنبه‌کاری در اجرای برنامه‌های دولت نقش مهم‎ ‎دارند و همکاری خوبی جهت تولید بذر و اجرای برنامه‌های علمی و فنی کشت پنبه به خرج‎ ‎می دهند. نگارش تاکید کرد: در طرح‌های آرمانی کشت پنبه، عواملی که بیشترین اثر را‎ ‎در افزایش عملکرد پنبه دارند، توسط کشاورزان اجرا می‌شود و در این باره ۱۷ عامل‏‎ ‎افزایش عملکرد به کشاورزان عرضه می‌شود‎.‎‏ ‏
‏(خبرگزاری فارس)‏

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

23 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

23 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

24 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago