Categories: اخبار نساجی

اختلاف نفت و بانک مرکزی بر سر آمار تولید نفت

 

انرژی – بانک مرکزی می گوید تولید نفت در سال ۸۹ به روزانه ۳ میلیون و ۵۵۶ هزار بشکه رسیده اما شرکت ملی نفت می گوید مستندات این شرکت نشان می دهد تولید هیچگاه پایین تر از ۳میلیون و۹۰۰ هزار بشکه نیامده است.

آذرجزایری: در شرایطی که بانک مرکزی در آمارنامه اقتصادی خود تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۸ تا کنون را در حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه اعلام کرده و در زیر این جدول تاکید کرده که این آمار با استناد به آمار رسمی وزارت نفت تهیه شده، شرکت ملی نفت ایران با انتشار خبری بر روی سایت اطلاع رسانی این شرکت،این آمار را رد و تاکید کرده هیچگاه تولید نفت ایران پایین تر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نیامده است.

براساس گزارش رسمی منتشرشده از سوی بانک مرکزی ،تولید نفت خام ایران در سال ۱۳۸۷ حدود ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار بشکه بوده که در سال ۱۳۸۹ به ۳ میلیون و ۵۵۶ هزار بشکه رسیده است

این درحالی است که پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت امروز پس از انتشار گزارش آماری بانک مرکزی در خبرآنلاین در گفت وگو با مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده، میانگین تولید نفت خام ایران در تمامی سالهای اخیر قطعا بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

امیرمسعود جباری راد؛ در گفت و گو با خبرنگار NIOC، با بیان این مطلب خاطرنشان ساخته، متوسط تولید نفت خام کشور در ۱۱ ماه ابتدای سال ۹۰ نیز بیش از ۳.۹ میلیون بشکه در روز بوده و انتظار می رود با تکمیل طرح های توسعه ای، مجددا تولید نفت کشور به بیش از چهار میلیون بشکه در روز بالغ شود.

به گفته جباری راد، تمامی مستندات و سوابق و نماگرهای معتبر شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد متوسط تولید نفت کشور در سال های اخیر همواره بیش از ۳.۹ میلیون بشکه در روز بوده است.

اظهارات این مقام مسوول مبنی بر وجود مستندات، در حالی مطرح می شود که بانک مرکزی در انتهای صفحه نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم ۱۳۸۹ بر جمع آوری این اطلاعات از طریق وزارت نفت تاکید می کند.
این تاکید در شرایطی است که محاسبه درآمد نفتی نیز از طریق همین آمار به دست می آید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

2 روز ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

6 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago