Categories: اخبار نساجی

ادامه انتقاد از بی‌توجهی دولتی‌ها به بخش خصوصی/ بانک‌ها به بخشنامه‌های بانک مرکزی بی‌توجه هستند

 

    شانزدهمین نشست کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با داغ شدن بحث عدم توجه کافی دولت به بخش خصوصی برگزار شد. نشستی که در آن وزیران دولت یازدهم برای عدم حضور در جلسات شورای گفت‌وگو مورد انتقاد قرار گرفتند و مدیران دولتی به دلیل این که در نشست‌های مهم‌شان راهی برای نمایندگان بخش خصوصی باز نکرده‌اند مورد نقد قرار گرفتند. در این نشست فعالان بخش خصوصی اعلام کردند انتظار آنها از دولت یازدهم مشارکت دادن بیشتر بخش خصوصی برای بررسی وضعیت موجود و تصمیم‌گیری برای آینده است. آنان در مقام مقایسه به دعوت دفتر مرکزی حزب کمونیست چین از رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین برای حضور در نشست خود اشاره کردند که یک بازرگان خارجی را هم برای اعلام نظر دعوت می‌کنند در حالی که دولت ایران از نظر مشورتی فعالان بخش خصوصی استفاده نمی‌کند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای این نشست احمد پورفلاح با انتقاد از تشکیل جلسات متعدد دولتی بدون حضور نمایندگانی از بخش خصوصی کشور به جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های کشور اشاره کرد و خواستار این شد که در این گونه نشست‌ها از فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان هم افرادی دعوت شوند تا مسایل و مشکلات جاری کشور به ویژه در مورد رابطه تولید و نظام بانکی بیان کنند. رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران گفت: «چندین بار از تریبون‌های مختلف و توسط افرادی مختلفی از بخش خصوصی این مساله مطرح شده که بهتر است اکنون که دولت در بیان خود را متعهد به اجرای قانون فضای کسب‌وکار می‌داند در نشست‌هایی که برگزار می‌کند از فعالان بخش خصوصی واقعی کشور نیز دعوت به عمل آورد و حداقل نظر آنان را نیز در مورد وضعیت کنونی جویا شود.» پورفلاح تاکید داشت که دولت یازدهم باید بیش از قبل به نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور اهمیت دهد.

ظریف به عربستان می‌رود

اسداله عسگراولادی سخنان خود را با اشاره به حضور هیات‌های تجاری خارجی متعدد در ایران آغاز کرد و این دیدارها از جمله حضور هیات اماراتی، هیات قزاقستانی، امیر کویت و … را مفید و سودآفرین خواند. این عضو کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران هم‌چنین خبر داد که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز به زودی به دعوت سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان پاسخ خواهد داد و به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. او افزود: «از دید من این دیدار می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور ایران و عربستان باشد و اثرگذاری مثبتی به ویژه در حوزه خلیج فارس داشته باشد.»

دعوت شورای مرکزی حزب کمونیست از اسداله عسگراولادی

اسداله عسگراولادی با بیان این مطلب که اخبار اقتصادی خوبی به گوش می‌رسد تاکید کرد اما هنوز در عمل اتفاق خاصی روی نداده است. عسگراولادی به سفر رئیس‌جمهور به چین اشاره داشت و اعلام کرد که او و چند تن از دیگر فعالان اقتصادی که در چین حضور داشتند به گروه رئیس‌جمهور پیوسته‌اند. او گفت: «من در حضور رئیس‌جمهور صحبت کردم و به ایشان گفتم این افرادی که به دیدن شما آمده‌اند باید در این سفر در کنار شما می‌بودند. خوشبختانه این سخنان نتیجه هم داشته و خبر دارم که ایشان برای سفر به ترکیه از اتاق بازرگانی خواسته‌اند تا تعدادی از فعالان اقتصادی را با هیات ایشان همراه کند.» عسگراولادی هم‌چنین اعلام کرد که به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از سوی دفتر مرکزی حزب کمونیست که حزب حاکم این کشور است برای شرکت در جلسه شورای این حزب که به منظور بررسی شرایط اقتصادی و سیاسی چین برگزار می‌شود نیز دعوت شده و دراین جلسه شرکت کرده است. او گفت: «ما روابط درازمدتی با چین برقرار کرده‌ایم و قرار است تا پایان سال دو نمایشگاه از کالاهای ایرانی در چین برگزار کنیم و البته پذیرای دو هیات تجاری چینی هم در کشور باشیم.» او با اشاره به اهمیتی که دولت چین به بازرگانان و فعالان اقتصادی می‌دهد تاکید کرد که شخص آقای روحانی تلاش زیادی برای تقویت بخش خصوصی کشور دارد اما در بدنه دولت این تلاش چندان قابل مشاهده نیست. او افزود: «من باید همین جا از آقای دکتر سیف این گلایه را داشته باشم حداقل می‌توانست نمایندگان بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو را به نشست خود با مدیران عامل بانک‌ها دعوت کند.» عسگراولادی با تاکید بر این که دولت یازدهم نباید رفتاری مشابه دولت قبل در خصوص ارتباط با بخش خصوصی داشته باشد گفت: «حدود ۱۰ ماه از آغاز به کار دولت آقای روحانی گذشته اما سهم بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور تغییری نکرده در حالی که قرار بود ماهانه دو درصد از سهم اقتصاد به بخش خصوصی داده شود. در نظر بگیرید که حزب کمونیست دولت چین یک بازرگان خارجی را به نشست خود دعوت می‌کند اما دولت خود ما سهمی برای ما در جلساتش قائل نیست. حتی وزرای دولت در جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شرکت نمی‌کنند و به این جلسات نماینده می‌فرستند در صورتی که بنا به قانون حداکثر در یک سال فقط در سه نوبت مجاز به فرستادن نماینده هستند و در بقیه جلسات الزاماً باید خود وزیر شرکت داشته باشد.»

وقت خوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرودگاه امام

محمدرضا نجفی‌منش نیز در سخنانی به سفر خود به کشور کره‌جنوبی پرداخت و اعلام کرد این کشور هر ساله پذیرای تعدادی از پروژه‌های اقتصادی و طراحان آن از کشورهای مختلف دنیاست و روی این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری مطالعه می‌کند. نجفی‌منش با بیان این که کشور کره‌جنوبی خود هزینه کامل سفر و اقامت طراحان پروژه را پرداخت می‌کند گفت: «در این گروه افراد مختلفی بودند که پروژه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری ارائه دادند. برای مثلا الجزایری‌ها پروژه‌های زیادی داشتند و خود دولت این کشور و هم هزینه اجرای این پروژه‌ها را می‌دهد و صرفا نیاز به پیمانکار دارد.» او هم‌چنین افزود که از ایران به غیر از خود او که یک پروژه پیشنهادی داشته، نماینده‌ای از پروژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هم حاضر بوده که پروژه‌های تکمیلی این فرودگاه را ارائه کرده است. او به کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران پیشنهاد کرد که با دعوت از نمایندگان پروژه فرودگاه امام در مورد پروژه‌های تکمیلی آن اطلاعات بیشتری کسب کند و به فعالان بخش خصوصی در کشور ارائه دهد.

مدیریت چینی در سطح جهانی

در ادامه ارائه گزارش‌ها از سفرهای خارجی و بیان تجربیات آن، احمد ترک‌نژاد نیز با اشاره به سفری که به چین داشته از مدیریت فوق‌العاده آن ها تمجید کرد و به ویژه به یک شرکت کشتی‌سازی اشاره کرد که ۱۰ سال پیش تاسیس شده و طی همین مدت کوتاه به یکی از قطب‌های ساخت کشتی در دنیا بدل شده است. ترک‌نژاد اضافه کرد که این شرکت در یک کشور کمونیستی به چنان توانمندی رسیده که گوی رقابت را از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ربوده و هم‌اکنون تا سال ۲۰۱۷ ظرفیت کارش تکمیل است. او گفت: «این شرکت چینی هم‌اکنون سفارش ساخت ۲۰ کشتی برای کشور کانادا و ۱۰ کشتی برای کشور انگلیس را در دستور کار دارد و به پیش می‌رود.» احمد ترک‌نژاد هم‌چنین در مورد نظام بانکی کشور معتقد بود که بانک‌ها حاضر به اجرای بخشنامه‌های بانک مرکزی نیستند و هرجا که بانک مرکزی مساله‌ای را روشن نکرده باشد آن را به نفع خود تفسیر می‌کنند. او برای نمونه عنوان کرد که شرکتی برای بازپرداخت بدهی ارزی به یک بانک به طور کامل و در یک قسط اعلام آمادگی کرده اما بانک در تعیین بدهی این شرکت تنها اصل وام را با ارز مرجع و سود و جریمه دیرکرد را با ارز مبادلاتی محاسبه کرده است. او افزود: «بانک‌ها به بخشنامه‌های منصفانه بانک مرکزی هم بی‌اعتنا هستند و معتقدند بخشنامه بانک مرکزی برای محاسبه بدهی‌های ارزی با نرخ مرجع تنها مربوط به اصل تسهیلات است و شامل سود و جریمه دیرکرد نمی‌شود.» این عضو کمیسیون در نهایت پیشنهاد کرد که هیات رئیسه اتاق تهران از رئیس‌جمهور وقت بگیرند تا در نشستی مشترک بین رئیس‌جمهور و فعالان بخش خصوصی برخی مشکلات و مسایل موجود به صورت مصداقی و مستند به اطلاع ایشان رسانده شود.»

بانک‌ها حرف خودشان را می‌زنند

علی نقیب هم با تایید پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهور به مساله سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور اشاره کرد و از حضور شبه‌دولتی‌های قدرتمند انتقاد کرد. او گفت: «به نظر می‌آید که دولت قصد دارد تغییراتی در جهت بهبود حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد انجام دهد اما هنوز نتوانسته در عمل این کار را انجام دهد و به مانع قدرتمند شبه‌دولتی‌ها برخورد کرده است.» نقیب هم‌چنین با انتقاد از رویکرد برخی بانک‌ها و بی‌اعتنایی آنها به بخشنامه‌های بانک مرکزی گفت: «در حالی که بانک مرکزی اخذ وثیقه ملکی را ممنوع کرده اگر همین الان برای دریافت تسهیلات مراجعه کنید، بسیاری از بانک ها از شما وثیقه ملکی آن هم وثیقه ملکی ارزنده طلب می‌کنند.»

حبیب‌اله انصاری دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به حرکت بانک‌ها در جهت بزرگ شدن و فربه شدن خودشان انتقاد کرد و آنها را یکی از مسئولان جهش قیمت زمین و ساختمان در تهران دانست. انصاری با انتقاد از نشستی که در آن از بانک‌ها تجلیل شده از جای خالی فعالان اقتصادی و نشنیدن مشکلات آنها با نظام بانکی گلایه کرد. او نیز با تایید پیشنهاد مطرح شده از سوی احمد ترک‌نژاد تاکید کرد باید با تدوین مشخص موضوعات و با مستندات کامل با رئیس‌جمهور سخن گفت.

نقش بخش خصوصی در اصلاح قوانین

احمد پورفلاح نیز با اشاره به این پیشنهاد تاکید کرد برای حضور مفید در چنین نشست‌هایی باید در پیش‌جلسه‌ای موضوعات مطرح و دسته‌بندی شوند سپس چند نفر معدود به نمایندگی از طرف بخش خصوصی به طور واضح و شفاف مشکلات موجود و پیشنهادات بخش خصوصی برای رفع آن را ارائه کنند و از صحبت‌های طولانی و نامشخص پرهیز شود. رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با اشاره به نشست اخیر فعالان اقتصادی بخش خصوصی با معاون اول رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت افزود: «در آن جلسه ناهماهنگی و عدم‌توازن در طرح مسایل وجود داشت و دلیل آن طرح خلق‌الساعه مسایل و بدون ایجاد پیش‌زمینه بود.»
در ادامه این نشست بحث وجود قوانین بسیار زیاد که عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند مطرح شد و تعدادی از فعالان بخش خصوصی بر لزوم اصلاح قوانین زائد و البته به کارگیری قوانین مفید برای اقتصاد کشور تاکید کردند. رئیس کمیسیون فضای کسب‌وکار، کارآفرینی و مقررات اتاق تهران با صحه گذاشتن بر وجود قوانین بسیار زیاد در کشور گفت: «ما نمی‌توانیم بگوییم چون قانون زیاد داریم دیگر نیازی به قانون جدید نیست. به هرحال با توجه به شرایط روز باید قوانین مدرن و جدیدی بیاید تا گره از کار اقتصاد بگشاید.» احمد پورفلاح تاکید کرد که بخش خصوصی باید توجه ویژه‌ای به اصلاح قوانین داشته باشد و این کار از طریق مشاوره دادن به دولت و مجلس امکان‌پذیر است.

احمد ترک‌نژاد نیز با تاکید بر لزوم حذف قوانین زائد برای نفس کشیدن اقتصاد اعلام کرد برای پیشرفت اقتصاد باید زنجیرهای قانونی زائد را از دست و پای آن باز کرد. او گفت: «در کشور ما ۱۱هزار قانون و ۱۸ هزار بخشنامه وجود دارد. یعنی برای انجام هر کاری باید همه این ۳۰ هزار قانون و بخشنامه قانونی را مدنظر قرار داد. این در حالی است که بریتانیای کبیر تنها توسط ۳۷۵ قانون اداره می‌شود.»
در انتهای این نشست احمد پورفلاح اشاره کرد که پیشنهاد درخواست وقت دیدار با رئیس‌جمهور از طرف این کمیسیون به هیات رئیسه اتاق تهران ارسال خواهد شد تا با مشورت و تلاش هیات رئیسه پیگیری شود. در قالب این پیشنهاد مطرح شده تا هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران حضور داشته باشند. هم‌چنین مصوب شد برای آگاهی بیشتر از ابعاد پروژه‌های تکمیلی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و ارائه دیدگاه‌های اعضای کمیسیون، از هیات مدیره و مسئول پروژه‌های این فرودگاه برای نشست‌های بعدی کمیسیون دعوت به عمل آید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago