Categories: اخبار نساجی

ارائه ۲۶۰هزار اظهارنامه مالیات ارزش افزوده به ارزش ۲۳۵۰ میلیارد تومان

 

معاون سازمان امور مالیاتی از ارائه ۲۶۰ هزار فقره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار به ارزش ۲۳۵۰ میلیارد تومان خبر داد.

علیرضا طاری‌بخش در مورد عملکرد دریافت اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار گفت: از اول تا ۱۷ تیرماه سال جاری در مجموع ۲۶۰ هزار فقره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۵ درصدی برای عملکرد فصل بهار ۱۳۹۱ دریافت شد، ‌در حالیکه در فصل قبلی زمستان ۹۰ حدود ۲۱۲ هزار فقره اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده بود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد ابراز مالیات مؤدیان مشمول نظام ارزش افزوده افزود: در مدت مشابه سال قبل در فصل بهار ۱۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۴ درصد دریافت شد و امسال رقمی حدود ۲۳۵۰ میلیارد تومان به موجب اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار اظهار شده که با نرخ ۵ درصد شامل ۲.۹ درصد مالیات و ۲.۱ درصد عوارض بوده است.

طاری‌بخش گفت: این اولین نوبت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی با نرخ ۵ درصد مالیات برارزش افزوده بوده که دریافت شده و مالیات آن به خزانه کشور و درآمد حاصل از عوارض به حساب وزارت کشور و شهرداری‌ها واریز می‌شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۱ ماموریت دارد، حدود ۸ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول نماید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گروه‌های جدیدی در سال جاری به مشمولان مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود، گفت: سازمان مالیاتی در حال بررسی و امکان‌سنجی برای فراخوان جدید است و وقتی تجهیزات و امکانات فراهم شود، سری جدیدی از مشمولان مالیات برارزش افزوده، شامل بخشی از اشخاص حقوقی و برخی از مشمولان بند‌های الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم که قبلا فراخوان نشده‌اند، برای پرداخت مالیات فرا خوانده می‌شوند.

طاری‌بخش در مورد زمان مشمول شدن خرده‌فروشان و نصب صندوق‌های فروش گفت: نصب صندوق فروش در اصناف در حیطه وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است که طبق قانون مکلف به اجرای این مسئله است، سازمان امور مالیاتی هم آمادگی دارد در راستای این مهم با وزارت صنعت همکاری نماید.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اظهار امیدواری کرد: تا شهریور سال جاری در موعد قانونی در اجرای حکم ماده۱۲۱ قانون برنامه پنجم اقدانات لازم را معمول نماید.

وی در مورد تعداد اصناف در کشور گفت: ‌حدود ۲.۷ میلیون واحد صنفی مشمول بند الف، ب و ج در کشور وجود دارد.

طاری‌بخش در پاسخ به این پرسش که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده چقدر مالیات بر عملکرد افزایش یافته، گفت: هنوز این مسئله بررسی نشده و قابل تخمین نیست، اما تا خردادماه گذشته در مجموع ۲۶ هزار میلیارد تومان وصولی کل مالیات بر ارزش افزوده بوده است که از این رقم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات و بقیه عوارض بوده که به حساب شهرداری‌ها و وزارت کشور واریز شده است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد اینکه با توجه به درآمد جدید شهرداری‌ها از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده، آیا خدمات جدیدی به شهروندان ارائه شده و چرا این خدمات جدید برای مردم اعلام نمی‌شود، تا نسبت به پرداخت مالیات دلگرم‌تر باشند.

وی پاسخ داد:‌ به موجب قانون دریافت هرگونه وجه دیگر و وضع عوارض جدید از سوی شهرداری‌ها ممنوع شده و فقط سهم شهرداری‌ها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود و متولی وصول این عوارض سازمان امور مالیاتی است.

طاری‌بخش گفت: البته این گونه نیست که شهرداری‌ها خدمات جدیدی ارائه نکرده باشند اما این حرف درست است که خدمات و پروژه‌های شهرداری‌ها از محل عوارض مالیات ارزش افزوده باید قابل رویت و مشاهده باشد و به مردم اعلام شود که فلان پروژه از محل عوارض مردم ساخته شده است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی تاکید کرد:‌ رئیس سازمان امور مالیاتی در حال رایزنی و مذاکره با شهرداری است که طرح‌های اجرا شده از محل وصولی عوارض مالیات بر ارزش افزوده به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی تاکید کرد: از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۱هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌های کشور وصول شده است.

طاری بخش در پایان ضمن توصیه به مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تمکین جدی و کامل قانون گفت: مطابق حکم تبصره ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، کالای مشمول قانون که بدون رعایت مقررات و قانون عرضه شود، علاوه بر جرایم متعلق و سایر مقررات مربوط موضوع این قانون کالای قاچاق محسوب و مشمول مقررات مربوط می‌شود

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

8 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago