اخبار نساجی

حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی با نانوکامپوزیت ساخت محققان کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی با نانوکامپوزیت ساخت محققان کشور

محققان دانشگاه پیام نور اصفهان موفق به سنتز نانوکامپوزیت‌ پلی اکسومتال و اکسید زیرکونیوم با کاربرد در حذف آلاینده‌های آلی شدند.

پلی اکسومتال‌ها به عنوان فوتوکاتالیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به دلیل سطح ویژه پایین، ‏پیچیدگی‌های جداسازی این کاتالیست‌ها از محیط واکنش و… از کارایی پایین‌تری برخوردار هستند.

دکتر ‏حسین صلواتی و دکتر ناهید توکلی با همکاری مرضیه حسین‌پور از دانشگاه پیام نور اصفهان با مطالعه عوامل ‏مختلف برای برطرف کردن این کاستی‌های پلی اکسومتال‌ها (‏POM‏) موفق به سنتز نانوکامپوزیتی از پلی ‏اکسومتال‌ها و اکسید زیرکونیم شدند.‏

در این پژوهش با استفاده از تکنیک سل-ژل نانوکامپوزیت پلی اکسومتال و اکسید زیرکونیم سنتز شدند. ‏نانومواد سنتز شده با استفاده از آنالیزهای ‏XRD، ‏FT-IR، ‏SEM‏ و ‏UV-DRS‏ مورد بررسی قرار گرفتند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با ‏بررسی آنالیزهای صورت گرفته، این نانوکامپوزیت‌ها فعالیت فوتوکاتالیستی و کاتالیستی بالاتری نسبت به خود ‏پلی اکسومتال داشتند.

مشاهدات نشان داد که این فعالیت بالای نانوکامپوزیت ناشی از سازگازی پلی اکسومتال و ‏اکسید زیرکونیم با هم است. ‏

از دیگر برتری‌های این نانوکامپوزیت‌ها، نامحلول بودن آنهاست که به راحتی قابل جداسازی از محیط واکنش ‏هستند. همچنین امکان بازیابی آسان این نانوکامپوزیت‌ها باعث می‌شود که استفاده از آنها مقرون به صرفه باشد. ‏

صلواتی، در مورد کاربرد این نانوکامپوزیت اظهار کرد: سنتز این نانوکامپوزیت با هدف حذف ‏آلاینده‌های آلی از محیط زیست و بهبود بخشیدن فعالیت کاتالیستی آن صورت گرفت که با توجه به خواص‌ ‏شناسایی شده‌‌ی نانوکامپوزیت‌های پلی اکسومتال و اکسید زیرکونیم سنتز شده و فعالیت کاتالیستی بالای آنها، ‏این نانومواد می‌توانند در از بین بردن آلاینده‌های آلی غیر اشباع و تبدیل آنها به مواد مفید در علوم زیست‌محیطی ‏‏(شیمی سبز) و پزشکی نیز کاربرد داشته باشند. از کاربردهای دیگر این نانوکامپوزیت‌ها می‌توان به استفاده آنها ‏در صنایع داروسازی، پزشکی، کاتالیست‌ها، اپتیک و… نیز اشاره کرد.

نتایج این کار تحقیقاتی که بخشی از رساله دکتری کلانتری بوده است، در مجله ‏«Ultrasonics ‎Sonochemistry‏» (جلد ۱۹، شماره ۳، ماه می‌سال ۲۰۱۲) منتشر شده است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×