Categories: اخبار نساجی

ارزیابی وزیر کشور دولت اصلاحات از وضعیت کشور

فارس: عبدالواحد موسوی لاری در گفت وگویی درباره موضوعاتی همچون حادثه ۱۸ تیر و دوران وزارت کشور وی، عملکرد شورای نگهبان، عملکرد دولت سیدمحمد خاتمی، نوع برگزاری انتخابات در کشور و… سخن گفته است. وزیر کشور دولت اصلاحات در این گفت وگو با اشاره به مجلس کارآمد و مناسب گفت: اگر مجلسی شکل بگیرد که در آن همه افرادی که قانون اساسی را قبول و اذعان دارند که می خواهند زیر چتر قانون اساسی در جهت توسعه جامعه، قدم بردارند شرکت کنند، این مجلس می تواند نقطه ثقل جامعه باشد. به گفته وی متاسفانه آن نقطه عطف یعنی تفسیر اصل ۹۹ قانون اساسی توسط شورای نگهبان و در اختیار گرفتن کلیه امور انتخابات توسط شورای نگهبان و اعضای هیات نظارت، نهایتا نگاه سلبی به انتخابات مجلس را به شکل دیگری درآورد. حالامن نمی خواهم این نگاه را خیلی عمده کنم ولی بالاخره نتیجه این شد که هم آنها سعی کردند که عده ای را رد صلاحیت کنند و هم کسانی که فکر می کردند می توانند نقشی داشته باشند می گفتند که لزومی ندارد که ما در چنین فضایی وارد مجلس شویم. موسوی لاری در پاسخ به سوالاتی درباره ۱۸ تیر سال ۸۷ گفت: شما اگر پدیده لباس شخصی ها را دنبال کنید خیلی از مسایل برای شما روشن می شود. وی درباره اینکه نتیجه اعتراضات چه شد پاسخ داد: شما باید از دستگاه قضایی بپرسید یک عده ای که گفته می شد لباس شخصی اند و امکاناتی نیز در اختیار داشتند هرجا جلسه ای برگزار می شد به هم می زدند، اجتماعات را به هم می ریختند، به افراد حمله می کردند و حتی در نمازجمعه ها به وزرای کابینه آقای خاتمی نیز حمله می کردند و در سطح کشور هم بودند و تشکیلاتی نیز برای خود راه انداخته بودند، چه کسانی بودند؟ وزیر کشور دولت اصلاحات درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت سیدمحمدخاتمی توضیح داد: آقای خاتمی زمانی دولت را تحویل گرفت که همان سال یعنی پایان سال ۷۶ قیمت نفت بین ۹ تا ۱۱ دلار در هر بشکه بود یعنی با نفت بشکه میانگین ۱۰ تا ۱۱ دلار و با مشکلات عدیده ای که آن روزها دستگاه های تولیدی ما داشتند و اگر خاطرتان باشد ما هر روزه جلوی کارخانه چیت سازی و کارگران قطعات فولادی به دلیل عدم دریافت حقوق شاهد تظاهرات آنان بودیم، کارخانه های مختلف فرش و نساجی ما تقریبا ورشکسته شده بودند و در حوزه سیاست خارجی نیز که برخی کشورهای اروپایی به دلیل بعضی از مسایل سفرای خود را فراخوانده بودند و یک تنشی بین ایران و بعضی از کشورها شروع شده بود و ما یک فضای تلخ و ترشی را بین همسایگان و اروپایی ها سپری کردیم. به گفته وی تعداد زیادی پروژه های سدسازی مثل سد کرخه که در دوران آقای هاشمی رفسنجانی تازه شروع شده بود در دوران خاتمی به بهره برداری رسید و سدهای زیاد دیگری و البته خطوط راه آهن مثل راه آهن بافت – سرخس – مشهد و حتی مترو تهران نیز در دوران وی به نتیجه رسید. عضو مجمع روحانیون مبارز سپس ادامه داد: از نظر خود من در آن دوره در حوزه های مختلف کارهای بزرگ صورت گرفت.
عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این پرسش که «شما به رای آزاد و برگزاری انتخابات آزاد و قانونی اشاره کردید آیا تا به حال انتخابات هایی که داشتیم آزاد و قانونی نبوده که چنین تاکیدی دارید که باید اعتماد مردم بازیابی شود؟» اظهار کرد: من همواره به روش شورای نگهبان معترض بوده و هستم؛ حتی در زمانی که خودم مسوول بودم و در مراحل مختلف با شورای نگهبان و هیات نظارت کار می کردم مشکل داشتم و حتی راجع به صلاحیت ها نیز همواره معتقد بودم که ما باید آدم ها را صالح بدانیم مگر برای ما ثابت شود که اینها ناصالح هستند و داوریت مردم و شناخت مردم به شرط اینکه قدرت انتخاب داشته باشند از هر شخص دیگری و ارگانی معتبر و صحیح تر است و فیلترهایی که شورای نگهبان می گذارد ممکن است آن گونه که باید به آن عمل نشود. به عنوان مثال در آن زمان حساسیت شورای نگهبان روی مسایل سیاسی بود یعنی اگر شخصی مصاحبه می کرد، حرف می زد و مقاله می نوشت را قبول نداشتند و رد می کردند و بالاخره یک مجلس، مثل مجلس ششم وقتی که به پایان رسید ۸۶ نفر از نمایندگان همان مجلس را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد.
وی ادامه داد: همین الان در همین مجلس اخیر راجع به یکی از نمایندگان، مجلسی ها به بحث پرداختند که متهم به مسایلی مانند قتل و چک و غیره است و این نشان می دهد که ما فضا را باید طوری فراهم کنیم که مردم قدرت انتخاب شان بالابرود. موسوی لاری سپس یادآور شد: من روند انتخابات را با نگرشی که هیات های نظارت دارند روند مناسبی نمی بینم و معتقدم که مبنا را این بگذاریم که همه کسانی که در این نظام هستند می توانند بیایند مگر آنهایی که مشکل شان ثابت و محرز شود، مشکل هم نه مشکلات سلیقه ای. من با آقای جنتی نیز بارها بحث کردم که شما اساس را بگذارید روی صلاحیت افراد و احراز عدم صلاحیت کنید و تحقیق کنید تا معلوم شود این شخص صلاحیت ندارد، البته قانون صلاحیت ها را مشخص کرده و براساس قانون صلاحیت یا عدم صلاحیت ها را مشخص کنید. باید حتما نگاه ها معطوف شود به جذب حداکثری همان طور که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارند و واگذاری افراد به خود مردم؛ مردم بالاخره به شخصی رای می دهند و به شخص نیز رای نمی دهند موسوی لاری تصریح کرد: شورای نگهبان حتی دلیل رد صلاحیت شدن را نیز نمی گوید. اتفاقا بارها نامزدها به شورای نگهبان گفته اند دلایل رد صلاحیت ما را بگویید و بدهید به روزنامه ها اما آنها مدعی می شوند که ما برای حفظ حیثیت شما نمی گوییم در حالی که نامزدها مدام اصرار دارند که شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت شان را بگوید و حتی می گویند شورای نگهبان مستنداتی که در اختیار دارند را به روزنامه ها و رادیو و تلویزیون بدهد. وزیرکشور دولت اصلاحات همچنین درباره علت فیلترشدن سایت مجمع خاطرنشان کرد: وقتی یک سایتی مثل مجمع که بازدید کننده زیادی ندارد را فیلتر می کنند و این تشکل روزنامه هم ندارد و احزاب و تشکل هایی که با آن همراه بودند الان نیستند، چگونه می تواند وارد انتخابات شود؟ مهم ترین مساله انتخابات رقابت است و رقابت یعنی اینکه شرایط برابر باید به وجود بیاید و اگر برابر هم نباشد لااقل ما از نظر امکانات ۴۰ درصد باشیم و آنها نیز ۶۰ درصد، نه اینکه ما حتی یک بولتن هم و یک سایت هم نداشته باشیم، اصلاما برای زدن حرف هایمان به سراغ کدام نشریه یا سایت برویم؟ به همین دلیل است که مجمع می گوید اگر فضا، فضای رقابتی باشد یعنی امکانات رسانه ای داشته باشیم حتما خواهیم آمد و حضور مردم را تقویت می کنیم ولی اگر شرایط این گونه نباشد دست و پای ما بسته است و نمی توانیم بیاییم.

روزنامه شرق ، شماره ۱۵۹۱ به تاریخ ۱۰/۵/۹۱، صفحه ۱ (صفحه اول)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

21 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

22 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

22 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago