Categories: اخبار نساجی

ارز دولتی می‌گیرند، کالا را به قیمت آزاد می‌فروشند

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: متأسفانه نظارت دولت بر بازار ارز ضعیف است به گونه‌ای که عده‌ای کنسانتره و یا سویا با ارز مرجع وارد کرده و آن را در بازار آزاد براساس نرخ آزاد ارز فروخته‌اند.

موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس، در مورد ارز تک نرخی اظهار داشت: ارز از نظر عملی نمی‌تواند یک نرخی باشد، چون در شرایط تحریم قرار داریم.

وی افزود: در حال حاضر به صلاح نیست که ارز تک‌نرخی باشد، چون قیمت بقیه کالاها به صورت تک‌ نرخی ارائه می‌شود.

ثروتی افزود: ارز آزاد به همه کالاها تعلق می‌گیرد و فقط در مورد مواد غذایی و دارو ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان اختصاص می‌یابد، اما در مورد تحصیل، مسافرت و واردات سایر کالاها ارز آزاد اختصاص می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد قانون برنامه پنجم درباره نرخ ارز گفت‌: در قانون برنامه پنجم ارز به صورت شناور مدیریت شده تعریف شده، یعنی یک قیمت مرجع برای ارز در نظر گرفته می‌شود که به صورت مدیریت شده و کنترل شده اعمال می‌شود.

وی افزود: فقط برای واردات دارو و مواد غذایی ارز مرجع به نرخ دولتی ارائه می‌شود.

ثروتی افزود: ارز برای سایر کالاها و همچنین برای بانک‌ها و صرافی‌ها ۵ درصد زیر قیمت بازار ارائه می‌شود که این ۵ درصد برای سود صرافی‌ها و بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: ‌کسانی که کالاهای لوکس وارد می‌کنند و یا سفرهای خارجی و یا حتی برای تحصیل و زیارت انجام می‌دهند، باید از ارز آزاد استفاده کنند.

ثروتی در مورد گرانی‌های اخیر و ارتباط آن با نرخ ارز گفت: چون قیمت در قالب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، قیمت کالاها نیز با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بانک مرکزی قرار شده ارز خود را در بورس عرضه کند و تمام متقاضیان ارز از طریق بورس و با قیمت تعیین شده در آن اقدام به تهیه ارز نمایند.

وی اختلاف بین نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان با نرخ آزاد ارز را منشأ فساد دانست و گفت:‌ اگر ارز در بورس عرضه شود،علاوه بر کاهش قیمت آزاد و نزدیک شدن به نرخ مرجع فساد اقتصادی نیز از بین می‌رود.

ثروتی تأکید کرد: متأسفانه نظارت دولت بر بازار ارز ضعیف است به گونه‌ای که عده‌ای کنسانتره و یا سویا با ارز مرجع وارد کرده و آن را در بازار آزاد براساس نرخ آزاد ارز فروخته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: جلسات مشترک مجلس و دولت برای افزایش نظارت بر بازار ارز است و به همین خاطر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر جهاد کشاورزی به مجلس فراخوانده شده‌اند.

ثروتی در مورد نحوه تبدیل ارز صادراتی به ریال گفت: صادرکنندگان خدمات و کالاها می‌توانند ارز به دست آمده را در بازار بورس عرضه کنند و متقاضیان ارز آن را از بازار تهیه کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اختصاص بودجه‌های عمرانی گفت: بودجه‌های جاری در سال جاری اختصاص یافته،اما بودجه‌های عمرانی ۳۰ درصد تخصیص داده شده و باقیمانده بودجه‌های عمرانی سال ۹۰ تا شهریورماه پرداخت می‌شود، همزمان بخشی از بودجه‌های عمرانی سال ۹۱ نیز به پروژه‌های عمرانی در استان‌ها پرداخت می شود.

وی گفت: دولت در اختصاص بودجه‌های عمرانی احتیاطی برخورد می‌کند اما بالاخره بودجه‌های عمرانی پرداخت می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago