Categories: اخبار نساجی

ارز را دلالان گران کردند !

 

هیچ‌کس نمی‌داند چه خبر است؟ اما با هر کس صحبت می‌کنیم می‌نالد.

مگر می‌شود قیمت مرغ در مدت ۳‌ماه بیش از دوبرابر شود، خداپدرت را بیامرزد تا همین دیروز گوشت کیلویی ۱۵هزار تومان بود، اما اکنون باید ۲۵هزار تومان بابت یک کیلو گوشت بدهیم! تعویض دیسک و صفحه ماشینم ۱۰هزار تومان تمام می‌شد، اما امروز باید ۱۰۰هزار تومان بدهم.
این حرفها و بسیاری موارد دیگر به صورت روزمره در بین مردم مطرح می‌شود و در پایان بدون آنکه نتیجه‌ای گرفته شود همین جملات در نشست دیگر با افراد دیگری مطرح می‌شود.

سؤال اینجاست که به راستی عامل گرانی‌ها چیست؟ اما پرسش‌برانگیزتر این است که چرا دلار و سکه بالا می‌رود؟ آیا دلالان کوچه و خیابان که دسته‌های اسکناس را در هوا می‌چرخانند و با صدای بلند فریاد می‌زنند دلار، دلار؛ قیمت ارز کشور را تعیین می‌کنند؟ آیا در کشور ما افرادی وجود دارند که می‌توانند یک‌شبه دلارهای بازار را جمع کنند و نیاز کاذب به وجود بیاورند تا از این آشفته بازار قبایی برای خود بدوزند؟ و هزاران پرسش دیگر که مطرح می‌شود، اما پاسخی برای آن داده نمی‌شود.

اکنون قیمت هر دلار آمریکا از مرز ۱۹۰۰تومان عبور کرده و مشخص نیست این افزایش قیمت تا چه اندازه بالا برود. اکنون کسی به یاد نمی‌آورد که رئیس بانک مرکزی در حضور اصحاب رسانه تأکید کرده بود هیچ‌کس حق ندارد دلار آمریکا را بیش از ۱۲۲۶‌تومان بخرد یا بفروشد!
با اظهارات دولتمردان و تأکید بر برخورد با دلارفروشان، دلالان ارز مدتی از حضور آشکار در خیابانها خودداری می‌کردند.
راسته معامله‌گران دلار و سکه مانند سایر خیابانهای شهر حالت عادی داشت و مردم بدون مزاحمت دلالان از پیاده‌روها عبور می‌کردند، اما این آرامش ادامه نداشت، زیرا ناشی از اقتصاد دستوری بود.

جالب اینجاست اگر به راسته دلارفروشان سری بزنید، گمان می‌کنید اقتصاددانان بزرگ کشور در همین راسته گردهم آمده‌اند. افرادی را می‌بینید که وضعیت ظاهری مناسبی ندارند، اما می‌توانند یک دقیقه دیگر را پیش‌بینی کنند!
از سوی دیگر ثابت شده دلالی تابع هیچ قانونی نیست. دلال می‌تواند نقدینگی کشور را به هر سویی که می‌خواهد، هدایت کند و هر چه را بخواهد، به نظام اقتصادی کشور دیکته ‌کند!

یکی از این دلالان با تأکید بر اینکه پول حرف اول و آخر را می‌زند، می‌گوید: کسی که پول دارد یک‌جوری دخل و خرجش را جور می‌کند. یک موقع سکه می‌خرد، یک موقع در بخش مسکن سرمایه‌اش را به جریان می‌اندازد و یک عده هم که دنیا و آخرت برایشان فرقی ندارد پولشان را نزول می‌دهند. خلاصه اینکه پولدار ضرر نمی کند .

وی در پاسخ به اینکه چرا یکباره قیمت دلار از مرز ۱۵۰۰‌تومان به مرز ۱۹۰۰‌تومان رسیده است، می‌گوید: این را از من نپرسید بهتر است از دولت و بانک مرکزی بپرسید. ما که نمی‌فهمیم فقط یکباره متوجه می‌شویم قیمتها در حال بالا رفتن است و ما هم شروع به خرید می‌کنیم.این دلال بازار ارز تأکید دارد: عده‌ای از این فضاهای کاذب بهره می‌برند و به شایعات دامن می‌زنند و مردم را به ولع می‌اندازند. در اصل این گرانی در بین دلالان ارز اتفاق افتاده و در شرایط اقتصادی ایران تغییری ایجاد نشده است.

یکی دیگر از دلالان، خریداران ارز را تقسیم‌بندی می‌کند و می‌گوید: تاجران، دانشجویان و خانواده آنان، گردشگران و افرادی که به طور معمول باید به سفر خارجی بروند، خریداران ارز هستند. شما می‌توانید چند ساعت همین‌جا بایستید و از مراجعان بپرسید که آیا سفرهایشان را به خاطر گران یا ارزان شدن دلار تغییر داده‌اند؟
از آن مسافر کربلا یا مکه بپرسید چه مقدار دلار خریده است و سپس بپرسید چه مقدار آن را از دولت و چه مقدار آن را از بازار آزاد خریده است؟
وی با اعلام اینکه دولت می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند، می‌گوید: من باید دلارهایم را بفروشم و عده‌ای هم به دنبال خرید دلار هستند. اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز تمام کسانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند را تأمین کند، آیا باز هم من دلارفروش می‌توانم قیمت را بنا بر سلیقه خودم تعیین کنم؟
این دلال ارز می‌گوید: بیشترین دلار در بانک ارزی خوابیده و اگر دلار گران شود بیشترین سود را معلوم است چه کسی می‌برد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه بین‌ المللی IranTex 1403: بزرگترین رویداد صنعت نساجی

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی…

2 ساعت ago

حضور Giltex آذربایجان در نمایشگاه Fabtex گرجستان برای گسترش بازارهای صادراتی

شركت Giltex آذربایجان، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برجسته منسوجات خانگی، در نمایشگاه Fabtex که…

1 روز ago

آموزه‌های رویداد IFCO 2024 استانبول

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نمایشگاه İstanbul Fashion Connection هفده الی…

3 روز ago

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر در واحدهای…

4 روز ago

کاهش صادرات صنعت نساجی ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴

صادرات بخش نساجی و مواد خام ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه ۱۴۰۳ (ژانویه تا…

4 روز ago

کنفرانس تخصصی مدیریت آب و بازچرخانی پساب در صنعت

شرکت جهان اروم اُیاز و شرکت جهان اروم آراز با همکاری سازمان ملی محیط زیست…

6 روز ago