Categories: اخبار نساجی

از انحراف ارز دارو

 

هیچ کسی جز آنکه دردش را کشیده، نمی‌داند در به درِ داروخانه‌های مختلف شدن در یک شهر بزرگ برای پیدا کردن یک دارو چقدر سخت است.

هیچ کسی نمی‌تواند درک کند ساعتهایی که بیمارت در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سختش است و دارو باید به او کمک کند تا در این مبارزه پیروز شود اما دریغ از پیدا کردن حتی یک قلم داروی مورد نیاز، چقدر زجرآور می‌گذرد. هیچ کس نمی‌فهمد وقتی کیفت پر از پول است اما نمی‌توانی با آن پول‌ها برای عزیزانت داروی مورد نیازشان را تأمین کنی و دلت می‌خواهد کیف پولت را داخل جوی آب بیندازی تا حداقل خیالت راحت باشد که پول هم نداری، چه دردی دارد.

فقط کسانی می‌توانند درک کنند من دارم درباره چه مساله‌ای حرف می‌زنم که خودشان از نزدیک با این مشکل درگیر هستند و دستشان به هیچ کسی هم نمی‌رسد و صد البته صدایشان را هم کسی نمی‌شنود. قلبم تیر می‌کشد وقتی می‌خواهم درباره بیماران سرطانی بنویسم که مرگ و زندگی‌شان بستگی به تصمیم آقایانی دارد که باید ارز را با قیمت دولتی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا آن‌ها بتوانند داروی مورد نیاز بیماران را وارد کنند. و اگر یک روز کدورتی بین آن بالادستی‌ها پیش بیاید و تصمیم بگیرند که ارز را چند روز دیر‌تر بدهند ده‌ها نفر این پایین‌ها کنار دست ما جان می‌دهند و ما مجبوریم روزه سکوت بگیریم و چیزی نگوییم تا مبادا به آقایان بر بخورد و همین ارز نصف و نیمه را هم ندهند.

دستانم می‌لرزد وقتی تصمیم می‌گیرم نفرین مادری را قلم بزنم که از اعماق وجودش فریاد می‌زند و دارویی را برای فرزندش در داروخانه‌های بزرگ شهر طلب می‌کند و متصدی داروخانه با ناراحتی می‌گوید: نداریم.

این روز‌ها همه بیماران و خانواده‌هایشان چشمشان را به دهان خانم دکتر دستجردی دوخته‌اند تا ببینند کِی در جعبه جادویی ظاهر می‌شود و برای مردم و بخصوص بیماران، خبر‌های خوش می‌آورد.

دکتر دستجردی که این روز‌ها در ‌‌نهایت استیصال گفته است «نمی‌دانم ارز دارو کجا می‌رود» که صد البته باید گفت خانم دکتر می‌داند ارز دارو کجا می‌رود اما سخنی نمی‌گوید تا مبادا واکنش‌های آقایان باز هم به ضرر بیماران باشد.

ارز دارو کجاست؟

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مصرف ارز دارو برای ورود ماشین‌های لوکس می‌گوید: ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است. اما در ۶ماه گذشته از راههای مختلف سعی کردیم داروی مردم را تأمین کنیم. مرضیه وحید دستجردی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو افزود: ما هم اخباری مبنی بر تخصیص ارز دارو به بخشهای خاص دیگر را شنیده‌ایم و امیدواریم پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی در ۶ ماه گذشته انجام داده‌ایم ولی موفق نشدیم و نمی‌دانیم این ارز در کجا مصرف شده است. وی گفت: البته ناامید نیستیم و باید بگویم بسیار هم امیدواریم چون دولت و بانک مرکزی تعهد داده‌اند تأخیر پرداخت ارز مرجع دارویی جبران شود. وحید دستجردی گفته است: همکاران ما در سازمان غذا و دارو، بخش تجهیزات پزشکی و هیأت امنای ارزی، یک پایشان در بانک مرکزی و یک پایشان در بانک عامل در حال تلاش و پیگیری هستند. وی تأکید کرده است: برای اینکه مردم عزیز با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول ۶ ماه گذشته از راههای مختلف از جمله از طریق هواپیما و راههای دیگر این دارو‌ها را وارد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از دو و نیم میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو، دولت از ابتدای سال تاکنون فقط ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین کرده است.

سرطانی‌ها چشم‌انتظارند

ماه گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اختصاص نیافتن ارز دولتی برای تامین داروهای بیماران سرطانی، صعب‌العلاج و همچنین تجهیزات پزشکی گفته بود: میلیارد‌ها دلار برای خرید وسایل بازی و ماشین‌های خارجی لوکس هزینه می‌شود اما نظارت جدی برای تامین ارز دارو‌ها انجام نمی‌گیرد.

«حسینعلی شهریاری» با استناد به اصل ۶۷ قانون اساسی و ماده ۲۳ آیین‌نامه‌ داخلی مجلس، در اخطار و تذکری در مورد پایبندی به حفظ حقوق ملت گفت: در حال حاضر متاسفانه در زمینه‌ بهداشت و درمان بخصوص تامین داروهای خارجی برای بیماران سرطانی و صعب‌العلاج و همچنین تولید دارو مشکلات بسیار زیادی داریم. وی افزود: متاسفانه در چند ماه گذشته ارز قابل توجهی در این رابطه اختصاص داده نشده است، این در حالی است که برای چوب بستنی، خرید وسایل بازی و ماشین‌های خارجی گران‌قیمت میلیارد‌ها دلار پول خرج شده اما برای دارو و تجهیزات پزشکی مشکلات جدی داریم، به طوری که هزینه‌های مردم بسیار بالا رفته است.

تاخیر در پرداخت ارز مرجع دارویی

دکتر «محمدرضا شانه‌ساز» معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به خبرنگار ما می‌گوید: از اول سال تا کنون ما تقاضای خود را برای ارز مورد نیاز دارو به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه این ارز با تاخیر پرداخت می‌شود. وی می‌افزاید: نگرانی‌ها در مورد ارز دارویی وجود داشت که اکنون با شروع پرداخت ارز دارو این نگرانی‌ها کم کم رفع می‌شود و شرکتهای دارویی خرید‌های خود را آغاز کرده‌اند اما تا زمانی که این خرید‌ها کامل شود و به حالت تعادل برسد مدتی زمان می‌برد.

دکتر شانه‌ساز در پاسخ به ابراز نگرانی خبرنگار ما از ادامه این شرایط و مشکلاتی که برای بیماران بوجود می‌آورد، افزود: وزارت بهداشت مدام درخواست‌هایش را به بانک مرکزی اعلام کرده است و معاونان و کار‌شناسان دارویی بطور مداوم با بانک مرکزی در تعامل بوده‌اند تا این ارز مورد نیاز را تهیه کنند. ما نمی‌خواهیم مردم نگران باشند چرا که بزودی و با خرید دارو توسط شرکت‌های دارویی همه چیز متعادل می‌شود. وی تاکید می‌کند: البته رسانه‌ها هم در تامین و رفع این مشکل تا کنون کمک‌های زیادی به وزارت بهداشت کرده‌اند.

برای دارو نه، برای پورشه و لکسوس بله!

دردناک است در شرایطی که کمتر از یک‌چهارم ارز مورد نیاز دارو تأمین شده، بشنویم که میلیاردها دلار خودروی لوکس و کالاهای غیرضروری با «ارز مرجع» یعنی یارانه بیت‌المال برای خوش‌گذرانی عده‌ای بی‌درد از حال مردم بی‌خبر، وارد کشور شده در حالی که داروهای حیاتی بیماران به سختی پیدا می‌شود و قیمتهای آن سرسام‌آور بالا رفته است. در این شرایط یکی هم می‌آید با استفاده از نفوذش، برای بازیکنان فوتبال، با ارز مرجع، ۹۰۰ خودروی چندین میلیونی وارد می‌کند. خودروهایی که بهای هر کدامشان، قیمت درمان چندین بیمار صعب‌العلاج است.

«بر اساس گزارشهای سازمان غذا و دارو، وضعیت انبارها و ذخایر دارویی کشور، مطلوب نیست». این را رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است. دیگر جای تعارف و لاپوشانی نیست. رییس محترم جمهوری، رییس محترم مجلس شورای اسلامی، نمایندگان محترم مجلس، رییس محترم بانک مرکزی، وزیران محترم و تمام مقام‌ها و مسؤولان محترمی که دستتان به «ارز» می‌رسد یا کاری از دستتان بر‌می‌آید؛ بیماران چشم‌انتظارند! گزارش ما برای رسیدن به پاسخ این سوال که «ارزهای مربوط به دارو توسط چه کسانی و دقیقاً به کدام بخشها منحرف شده» اگرچه با مصلحت‌اندیشی مسؤولان، بی‌پاسخ ماند اما به خاطر خدا هرکسی کاری از دستش برمی‌آید برای بیماران چشم‌انتظار دارو انجام دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

1 ساعت ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

1 ساعت ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

2 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

3 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

3 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

4 روز ago