Categories: اخبار نساجی

از تمام ظرفیت تشکل‌ها استفاده نمی‌شود

 

تأسیس، توسعه و تقویت، انسجام تشکل‌های اقتصادی، برقراری ارتباط با تشکل‌ها و رفع موانع و مشکلات آنها از اهداف اتاق بازرگانی ایران در رابطه با تشکل‌هاست.

اتاق ایران با تاسیس اداره کل و کمیسیون تشکل‌ها همواره سعی کرده محملی برای تسهیل امور و تقویت بیش از ۱۷۲ تشکل کشوری و ۱۳۰ تشکل استانی ثبت شده در این نهاد، فراهم کند. چندی پیش، محسن جلال‌پور بر صندلی ریاست دوره هشتم اتاق تکیه زد.

وی بند سوم رویکردهای اعلامی خود را به تشکل‌ها اختصاص و بهبود امور آنها را مورد تاکید قرار داد.

به همین بهانه با چند تن از نمایندگان تشکل‌های اتاق ایران پیرامون ظرفیت‌های تشکل‌ها گفتگو کردیم. آنها بر عدم استفاده از تمام ظرفیت تشکل‌ها، ضرورت حضور نهادهای مدنی در اقتصاد ایران، حمایت بیشتر از تشکل‌ها، آسیب شناسی و شناخت تشکل‌ها و تعامل بیشتر اتاق با تشکل‌ها تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، نهادهای مدنی در جوامع مختلف با گرد هم آمدن اعضا در قالب یک اتحادیه، صنف و … قدرت چانه زنی خود را در برابر دولت افزیش می‌دهند. در صنوف اقتصادی، منافع صنف تامین و با کاهش دخالت دولت، راه توسعه نهادهای غیر دولتی هموار می‌شود.

برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اتاق از تشکل‌ها حمایت جدی‌تر کند

فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر نقش نهادهای مدنی در اقتصاد ایران عنوان می‌کند: برای توسعه اقتصاد ایران توجه بیشتر به نهادهای مدنی ضروری است. تشکل‌ها در تعامل با اتاق، به تدریج به کاهش دخالت‌های دولت در امور اجرایی اقتصادی کمک می‌کنند. احتشام زاده ادامه می‌‌دهد: این موضوع درسیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مقرر شده اما نحوه اجرای آن تاکنون به نحو مناسب و با اتکا بر ظرفیت‌ تشکل‌ها انجام نشده است. به عقیده احتشام زاده برای موفقیت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اتاق باید از منافع تشکل‌ها دفاع و شرایط را برای فعالیتشان هموار کند.

آسیب شناسی تشکل‌ها ضروری است

جمشید نفر، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، معتقد است از تمام ظرفیت تشکل‌ها استفاده نمی‌شود و دلیل آن نیز، عدم شناخت دقیق تشکل‌ها و پتانسیل‌هایشان است. به باور وی قدم اول در تقویت تشکل‌ها شناخت مشکلات، مسائل و آسیب شناسی آنها است.

این فعال اقتصادی تشکل‌ها را رکن اصلی اتاق دانسته و با اشاره به سابقه ۱۵ ساله عضویت خود در کمیسیون تشکل‌ها و آشنایی با مشکلات آنها، تصریح می‌کند: فعال‌ترین تشکل‌های موجود‌ حتی از ۵۰ درصد ظرفیت خود نیز استفاده نمی‌کنند. اگر موانع پیش رو و مشکلات تشکل‌ها رفع شود، انقلابی در تولید و صنعت کشور صورت خواهد گرفت.

خصوصی سازی تنها راه توسعه اقتصادی است

احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران با اشاره به ضرورت کار تشکلی و باور به خرد جمعی در مدیریت تشکل‌ها می‌گوید: مشروط بر اینکه باور به تشکل‌گرایی در مدیریت تشکل‌ها وجود داشته باشد هر تشکل با تجربه و تخصص خود در رسیدن اتاق به اهدافش کمک بسیاری خواهد کرد.

کریمی اصفهانی می‌افزاید: تراز اقتصادی مثبت به این معنی که واردات به کشور هر چه کمتر شده و در مقابل آن صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کند، با تقویت کمی و کیفی تولیدات داخلی و تقویت و حمایت از تشکل‌ها محقق و در نهایت به اقتصادی سالم و پویا منجر می‌شود.

کریمی اصفهانی با اشاره به رشد اقتصادی بالای چین می‌گوید: رشد و توسعه اقتصادی در هیچ کشوری با شعار به دست نمی‌آید. کشور چین در راه توسعه اقتصادی همه موانع پیش روی خود را برداشت و به خصوصی سازی بسیار دست زد. تنها راه توسعه اقتصادی در کشور ما نیز خصوصی سازی اقتصاد و هر چه بیشتر کردن توان واحدهای تولیدی و صنعتی است.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از بخش خصوصی می‌افزاید: در حالی که همواره قسمت بزرگی از تسهیلات متعلق به بخش دولتی اقتصاد بوده، بخش خصوصی هنگام بروز مشکلات اقتصادی، به دلیل نداشتن پشتوانه‌های محکم، متحمل ضررهای فراوان شده است.

جلسات مشترک تشکل‌ها و هیئت رئیسه افزایش پیدا کند

حمیدرضا موثقی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور معتقد است: تشکل‌ها ظرفیت اصلی اقتصاد کشور هستند چرا که اقتصاد کشور چیزی غیر از تشکل‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیست. موثقی ادامه می‌دهد: تشکل‌ها به میزان کافی فعال و پویا نیستند و تعامل بیشتر اتاق و تشکل‌ها راه فعال شدن هر چه بیشتر تشکل‌هاست.

وی می‌افزاید: برای افزایش تعامل، باید جلسات مشترک ریاست اتاق و معاونت تشکل‌ها با نمایندگان تشکل‌ها به طور مرتب و در فواصل زمانی مشخص برگزار شود.

مهرداد زکی‌پور،رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، می‌گوید: ثبت تشکل‌ها در اتاق، امکان استفاده از ظرفیت آنها را برای اتاق ایجاد می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های دوره هشتم اتاق و قرار گرفتن امور مربوط به تشکل‌ها در اولویت کاری ریاست جدید، می‌گوید: علاوه بر تعامل و ارتباط بیشتر با تشکل‌ها، پشتیباتی از آنها باید افزایش پیدا کرده و از پتانسیل‌هایشان نهایت استفاده بشود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

23 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago