از روستاهای ایلام تا شهرهای اروپا/ ظرفیت‌های نهفته فرش دستباف ایلام مغفول مانده‌است

فرش دستبافت استان ایلام همواره از کیفیت بالایی برخودار است و همین عامل باعث شده این فرش از روستاهای این استان به کشورهای اروپایی راه یابد.به گزارش خبرنگار مهر، در طول تاریخ زندگی بشر همواره مسائل تازه‌ای برای انسان اتفاق افتاده است و همیشه با پدیده‌های جدیدی دست وپنجه نرم کرده است و این امر امروزه به صورت ورود تکنولوژی های جدید بیشتر نمایان است.

به طور کلی بشر با هر پدیده تازه‌ای مقابله می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد و این جزئی از طبیعت بشر است و به بشر ثابت شده که در مقابل چیزهای تازه نمی‌توان از خود مقاومت نشان داده است که هر گاه با این پدیده‌ها برخوردهای نامعقول کرده‌ایم به ضرر خودمان تمام شده است.

امروزه تکنولوژی تولید را زیاد کرده و قدرت خرید را به همه مردم داده است و تولید واقعا به شکل سرسام‌آوری زیاد شده و اگر قدیم‌ترها کالایی به شکل محدود و طی فرآیندی طولانی تولید می‌شد امروزه با پیشرفت صنعت و اتوماسیون و غیره در تعداد انبوه و در مدت زمان کوتاهی تولید می شود.

این اقتضای زمان ماست که برخورد با آن منطقی نیست چراکهوقتی تخته فرش‌های دستباف کشورمان را زیرو رو می‌کنیم احساس غرور به ما دست می‌دهد آنها صفحات هنر و هویت ایران و ایرانی هستند و بی‌شک صاحب این هنر هم ایران است و ایرانی.

با توجه به صادرات ۱۰۰ درصدی محصول‌های تولیدی فرش دستباف استان ایلام ارزآوری بالا و ‏هزینه کم تولید می‌توان این صنعت را به عنوان یک شغل با ارزش افزوده بسیار بالا و ریسک پذیری ناچیز ‏تلقی کرد. ‏

فرش دستباف ایلام می‌تواند بهترین معرف فرش ایران باشد

بر اساس برآورد کارشناسان به ازای تولید هر چهار متر مربع فرش دستباف ‏یک شغل ایجاد می‌شود و اقدام های انجام شده در بخش صنایع دستی، فرش و گلیم نقش برجسته استان باید قاعده‌مند شود. ‏

تولید، اشتغال و تکمیل ‏خوشه‌های صنعتی به سرعت باید انجام شود تا همه از پایداری و اشتغال آن بهره مند شوند. ‏

فرش دستباف استان ایلام می‌تواند بهترین معرف برای شناسایی فرش ایران باشد چراکه نقش‌ها و طرح‌های فرش ایلام نشأت گرفته از فرهنگ، آداب، رسوم و عقاید مردمان این خطه است و در نوع خود کم نظیر است.

تولید فرش استان را در ابعاد پشتی، زرع و نیم، دو زرعی و شش متری است و لچک و ترنج، شاه عباسی، گل فرنگ، قاپ قاپی، ‏گلدانی، اطلسی، اسلیمی و مستوفی از عمده ترین نقشهای کاربردی در ‏تولید فرش استان به شمار می‌آیند.

نبود مواد اولیه مطلوب و ارزان، مشکلات فراوان در بخش رنگ و رنگرزی، دخالت سازمان‌های دولتی در امر فرش، وجود رقبایی مانند هند و پاکستان با مواد اولیه ارزان و کارگر ارزان تر، عدم حمایت از نوغانداران، استفاده از پشم های دباغی شده و عدم رسیدگی به هنرمندان بافنده که از دل وجان برای بافت فرش‌ها مایه می‌گذارند و در مقابل بهای کمی به آنها پرداخت می شود و در مقابل این مشکلات فرش دستباف کاملا واضح است و مسلما این مشکلات عامل اصلی و اساسی در رکود فرش های دستباف ایران شده است و نه فرش ماشینی !!

عده ای تنها معضل بزرگ فرش دستباف را راه افتادن کارخانجات تولید فرش ماشینی می‌دانند و می‌گویند ۹۰ درصد ضرر وارده به صنعت فرش دستباف کشور را همین مسئله می‌دانند.

محبوبیت فرش دستباف در بین مردم دنیا

مزایای فرش ماشینی در این دوره این است که با سرعت بیشتری در مرحله طراحی و در مرحله تولید انجام شده و هزینه کمتری را هم در برمیگرد و در عین حال طرحهای مدرن را نیز در خود جای داده است و مانند هر کفپوش دیگری برای خود نقشی مستقل ایجاد می‌کند همان طور که در دنیا سلایق مختلف وجود دارد مطابق با آن باید فرآورده های مختلفی هم وجود داشته باشد .

این مسئله هیچ گاه در مقابل با فرش‌های دستباف قرار نمی‌گیرد بلکه در کنار هم و در یک راستا قرار می‌گیرد و ما اگر می‌خواهیم اصالتها حفظ شود باید برای کیفیت فرش‌های دستباف خود فکری کنیم تا حداقل در این بازار سلایق مختلف را هم ارضا کنیم .

با توجه به محبوبیت فرش دستباف در بین مردم دنیا هیچ گاه هیچ قدرتی نمی‌تواند این هنر را از عرصه وجود حذف کند اگر محصولی جدید مثل فرش ماشینی هم تولید شود یه عنوان رقیب نخواهد بود بلکه سلایق مختلف در دنیای امروز ایجاب می کند که نوآوری هایی از این قبیل هم وجود داشته باشد .

استان ایلام بزرگ‌ترین سرمایه تولید فرش است که همانا نیروی انسانی ماهر را داراست که متولیان امر باید زمینه آموزش آنان را فراهم کنند تا این استان در صادرات فرش دستباف در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

صادرات فرش دستباف ایلام به اروپا

کارشناس مسائل فرش در استان ایلام در این ارتباط گفت: هنر فرش دستباف در استان ایلام و نقش و نگار آن در بازارهای جهانی مورد علاقه مشتریان است.

علی اصغری با اشاره به اینکه در خصوص صنعت فرش دستباف اقدامات قابل قبولی انجام شده، افزود: کارشناسان متولی کارهای خوبی برای رشد صنعت فرش در ایلام انجام داده‌اند ،ولی هم اکنون فاصله زیادی با برنامه‌های از پیش تعیین شده برای توسعه این صنعت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد فرش تولیدی دستباف ایلامیان به بازارهای جهانی صادر می‌شود، تصریح کرد: این موضوع به سبب کیفیت بالا و هنر بی نظیر فرش دستباف است که توسط نیروی انسانی ماهر تولید و تحویل بازارهای جهانی می‌شود و باید مسئولان متولی با حمایت همه‌جانبه از جمله بیمه، آنان را به کار بیشتر دلگرم کنند.

اصغری افزود: تمامی روستاهای استان باید دارای کارگاه‌های فرشبافی باشند و مسئولان باید زمینه آموزش به‌بافی برای آنان را فراهم کنند و از آنها با پرداخت تسهیلات پشتیبانی کنند

وی معتقد است: استفاده از ظرفیت مرز بین‌المللی مهران برای صادرات فرش دستباف ایلام به کشورهای عراق، سوریه و اردن می‌تواند علاوه بر ایجاد رقابت در بازارهای جهانی، زمینه حضور فرش ایلام در دیگر بازارهای جهانی را فراهم کند.

وضعیت فرش دستباف ایلام

معاون برنامه‌ریزی استانداری ایلام نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه باید در کنار کارگاه‌های فرشبافی از طریق مسئولان متولی فضاهای سالم تفریحی، ورزشی و بهداشتی ساخته شود، گفت: این اقدام می‌تواند در توسعه فرش دستباف ایلامی مؤثر باشد و افراد را به این کار دلگرمتر کند.

حشمت الله عسگری با اشاره به اینکه وضعیت اعتبارات آموزشی فرشبافی در ایلام مناسب است، بیان داشت: فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان باید با فرهنگ‌سازی و تشویق آحاد مختلف مردم بتوانند زمینه مشارکت آنان در آموزش‌های فرشبافی را فراهم کنند تا در آینده این افراد بتوانند ایجاد خوداشتغالی کنند.

حمایت از فرش دستباف ایلام

مشاور استاندار استان نیز تصریح کرد: استان ایلام می‌تواند با این پیشرفت به قطب تولید فرش دستباف در کشور تبدیل شود که این موضوع با حمایت همه‌جانبه مردم و مسئولان محقق خواهد شد.

طیب افشار نیا با اشاره به این که برای تجارت صنعت فرش در ایلام باید قدم‌های مثبتی برداشته شود، می افزاید: باید از طریق مسئولان و کارشناسان متولی،مطالعاتی اساسی صورت گیرد که فرش ایلام به عنوان فرش با کیفیت در بازارهای جهانی شناخته شود.

اختصاص اعتبارات لازم برای مشاغل خانگی

مدیر شرکت سهامی فرش استان ایلام نیز تأکید کرد: برای تهیه مواد اولیه فرش دستباف ایلام با حضور مسئولان ارشد استان و تعدادی از مدیران کل استان، رنگرزخانه گیاهی سنتی شرکت سهامی فرش استان در روستای چم ژاب شهرستان دره شهر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته تا بتواند علاوه بر تأمین مواد اولیه به استان‌های همجوار نیز خدمات‌دهی کند.
مراد ناصری با اشاره به این که این رنگرزخانه زیرمجموعه صنعت فرش استان است، می افزاید: این رنگرزخانه در روز قدرت سرویس‌دهی ۵۰۰ کیلو کرک و ابریشم را دارد و اگر برای هر کارگاه خانگی ۲۰ کیلوگرم کرک و ابریشم در نظر گرفته شود، این رنگرزخانه روزانه قدرت سرویس‌دهی به ۲۵ کارگاه خانگی را داراست.

رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان ایلام نیز گفت: ۳۴۰ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته است.
عیلرضا زرگوش عنوان کرد: در صورت همکاری بانک‌های عامل با معرفی افراد به صورت انفرادی و تعاونی به خصوص در حوزه صنایع دستی ، فرش و گلیم نقش برجسته شاهد رونق این بخش خواهیم بود.

 

منبع: کارپتور

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago