استفاده از آسفالت الیافی در راهسازی برای نخستین بار در کشور

 

متخصصان ایرانی برای نخستین بار هم تراز با بزرگترین شرکت آمریکایی به این موفقیت در صنعت راه سازی کشور دست یافتند.

مجری تولید آسفالت الیافی از تولید و اجرای موفقیت آمیز آسفالت الیافی در صنعت راهسازی کشور خبر داد و افزود: متخصصان ایرانی با الگوبرداری از نمونه های خارجی و تاثیرپذیری از نتایج آزمایشگاهی و پروژه های تحقیقاتی متعدد به تولید بومی این آسفالت پرداخته اند.

وی افزود: این تکنولوژی مدرن در اختیار کشورهای توسعه یافته و شرکت های بزرگ آمریکایی است و جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری آن در چند پروژه راهسازی صاحب این تکنولوژی شده است.

به گفته ثمین طبق آمار صنعت راهسازی بیش از ۱۰ درصد از حجم کل اعتبارات توسعه کشور را به خود اختصاص می دهد و با توجه به اهمیت این موضوع، استفاده از فناوری های نوین از جمله آسفالت الیافی می تواند با افزایش دوام و عمر راه ها و باند فرودگاه ها کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور کند.

وی با تاکید بر این که مقاومت کششی و استحکام آسفالت مسلح شده با این الیاف بسیار بیشتر از آسفالت معمولی است، افزود: الیاف مصنوعی پلی آرامید مقاومت آسفالت را در برابر تغییرشکل، شیارافتادگی و موج زدگی در دماهای بالا و نیز مقاومت آسفالت را در برابر ترک خوردگی انعکاسی، حرارتی و خستگی تا چند برابر افزایش می دهد. قابلیت انعطاف زیاد آسفالت الیافی باعث می شود گسیختگی و شکست ناگهانی رخ ندهد.

مجری تولید آسفالت الیافی با بیان این که آسفالت الیافی با کمترین مشکلات اجرایی، بهترین و مناسب ترین بازدهی را به همراه دارد، یادآور شد: الیاف مصنوعی پلی آرامید در همه کارخانه های آسفالت با هر ظرفیتی به خوبی با مصالح و قیر مخلوط می شود و در عرض چند ثانیه به طور یکنواخت و کامل در مخلوط توزیع می شود.

وی افزود: الیاف مسلح کننده آسفالت در کنار افزایش مقاومت روسازی در برابر انواع ترک ها، خاصیت ارتجاعی آسفالت را نیز افزایش و ضخامت آن را کاهش می دهد که نسبت به آسفالت معمولی، منجر به کاهش حدود ۳۵ درصدی ضخامت لایه و حجم عملیات آسفالتی می شود که علاوه بر تامین هزینه های خود، صرفه اقتصادی زیادی به همراه دارد.

ثمین، استفاده از آسفالت الیافی در پروژه های عمرانی را مقرون به صرفه دانست و افزود: طبق آمار، در حال حاضر بیش از ۷۲۰ کارخانه فعال در کشور نزدیک به ۶۰ میلیون تن آسفالت در سال تولید می کند که با استفاده از آسفالت الیافی و با درنظر گرفتن کاهش حدود ۳۵ درصدی ضخامت آسفالت، می توان سالانه نزدیک به یکهزار و ۴۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به این که پیش از این محققان کشور توانسته بودند الیاف نساجی را در آسفالت مورد استفاده قرار داده و آسفالت الیافی از این نوع را آزمایش و ارزیابی کنند، افزود: به نظر می رسد مقاومت کششی، حرارتی و فرسایشی(خوردگی) الیاف مصنوعی پلی آرامید بسیار بیشتر از الیاف نساجی است، ضمن این که توزیع و پراکنده شدن یکنواخت آن مشکلات اجرایی و عملیاتی آسفالت الیافی را در حجم انبوه از بین خواهد برد.

مجری تولید آسفالت الیافی اعلام کرد: هفته گذشته گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای بتن الیافی با کاربری در روسازی های بتن غلتکی و انواع مصارف ساختمانی با حذف میلگرد حرارتی صادر شده است و به زودی برای آسفالت الیافی نیز از مراجع ذیصلاح تاییدیه های مربوطه اخذ خواهد شد.

همزمان با برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت قیر و آسفالت در ایام دهه فجر متخصصان ایرانی برای اولین بار هم تراز با بزرگترین شرکت آمریکایی، از تولید و اجرای موفقیت آمیز آسفالت الیافی در صنعت راه سازی کشور خبر دادند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

8 ساعت ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

1 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

1 روز ago

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

2 روز ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

4 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

6 روز ago