Categories: اخبار نساجی

اطلاع رسانی شفاف؛ الزامی برای حمایت از تولید ملی

 

در سالی که پشتیبانی از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی در دستور کار ارکان و کنشگران حوزه های مختلف اجتماع به ویژه حوزه اقتصاد قرار گرفته است، الزامات و بایدها و نبایدهای دستیابی به این مهم از زوایای گوناگونی قابل واکاوی است.

رنگ و بوی اقتصادی این دستور کار در نخستین نگاه، اذهان همگان را به گوش سپردن به خواسته ها و نیازهای مالی بنگاه ها و مراکز تولیدی کشور فرامی خواند و انواع مشوق های دولتی و یا ممانعت از واردات تولیدات خارجی را یادآور می شود اما در نگاهی عمیق تر، شروط دیگری نیز برای تحقق این شعار قابل برشمردن است.

بر این گمانم که یکی از مهمترین ضرورت های پیاده سازی و اجرای کامل حمایت از تولید ملی، گردش یکسان و آزاد اطلاعات در بخش های مختلف زنجیره تامین کالا و خدمات است.

افزایش آگاهی و دانش عمومی از وضعیت واقعی اقتصاد کشور، دانستن موقعیت واقعی اقتصاد ایران در رده بندی های جهانی و اشراف بر تنگناها و کاستی های احتمالی فرایند تولید، توزیع، مصرف و صادرات تولیدات ایرانی، دسترسی سریع و دقیق و مطمئن به دانش جهانی روز و فرصت ها و تهدیدهای گرداگرد کنشگران حوزه تولید و تجارت و از همه مهمتر برقراری عدالت اطلاعاتی و رسانه ای برای همه فعالان این حوزه از بایسته های اجرای حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است.

در شرایطی که هر از گاهی از سوی بیگانگان و بدخواهان ایران اسلامی انواع پلشتی ها و تحریم ها و تبعیض های سیاسی و اقتصادی به کشورمان تحمیل شده و پیدایش برخی بحران های مقطعی را در عرصه اقتصاد موجب می شود، بیش از هر چیز گردش آزاد یکسان و آزاد اطلاعات است که می تواند آبی خنک بر آتش این بحران ها باشد.

در نبود آگاهی رسانی همگانی و در حالیکه مجاری رسمی اطلاع رسانی توان یا تمایلی در اقناع افکار عمومی و پاسخگویی به میل دانستن مردم و کنشگران حوزه تولید و تجارت نداشته باشند، کلاغ های شایعه از یکی به چهل می رسند و کاه ها به کوه تبدیل می شوند.

کم کاری ها و یا کژکاری های سازمان ها و نهادهای موثر در فرایندهای تولیدی و اقتصادی در حوزه آگاهی رسانی و یا ایجاد تنگنا برای ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، جامعه را پذیرای شایعات می کند و شایعه بی نیاز از سند و برهان تکثیر می شود و ناامنی و بی ثباتی اقتصادی پدید می آورد.

“اهمیت” و “ابهام” دو بال توانمند برای پرواز کلاغ های شایعه هستند و در بحران های اقتصادی و سیاسی این دو بال به خوبی در کنار هم قرار می گیرند و چراغ حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را کم فروغ می کنند. به ویژه در شرایطی که افکار عمومی نسبت به اخبار اقتصادی –نوسانات نرخ ارز، اثرات احتمالی تحریم ها، بهای طلا، میزان و چگونگی واردات، توانمندی و سرعت نهادهای نظارتی در عرصه اقتصاد و…- حساس می شوند و نبود اطلاعات صحیح و کامل می تواند شایعات را گسترش بخشد.

برای هماوردی و نبرد با شایعه و حمایت اطلاعاتی از تولید ملی و کنشگران حوزه اقتصاد تنها یک راه وجود دارد و آن “اطلاع رسانی شفاف و همه جانبه” است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

6 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

7 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

1 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

1 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

2 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

3 روز ago