Categories: اخبار نساجی

اعتبار ۲۰ میلیارد دلاری لایحه بودجه ۹۲ برای سرمایه‌گذاری در نفت

 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی و ۱۰ میلیارد دلاری اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز خبر داد.

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد عملکرد اوراق مشارکت ارزی در بودجه ۹۱ افزود: سال ۹۱ بیش از ۱۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، اما اجرای برخی از کارها زحمات خود را دارد و ممکن است، موانعی بر سر راه باشد.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود از رقم ۱۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت نفتی در سال گذشته هیچ مبلغی تحقق پیدا نکرده، گفت: میزان تحقق را نمی‌دانم، اما به این معنا نیست که از این ظرفیت خوب مالی برای کشور استفاده نشود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: دولت در لایحه بودجه ۹۲ پیشنهاد کرده ۱۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی توسط وزارت نفت منتشر شود و همچنین ۱۰ میلیارد دلار خط اعتباری از جانب بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در نظر گرفته شود که اگر این کار محقق شود، در مجموع ۲۰ میلیارد دلار اعتبار ارزی برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز با اولویت میادین مشترک فراهم خواهد شد.

وی افزود: ممکن است مشکلاتی بر سر راه انتشار اوراق مشارکت ارزی باشد، اما نباید این امکان در لایحه بودجه حذف شود، بلکه باید موانع اجرایی این کار را برطرف کرد و چاره‌ای نیست که از این ابزارها در این شرایط استفاده شود.

ممبینی تأکید کرد: اجرای طرح‌های عمرانی نباید صرفا به منابع عمومی و یا منابع داخلی شرکت‌ها گره بخورد، بلکه می‌توان با انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی و صکوک و اوراق خزانه اسلامی، درآمدهایی برای اجرای طرح‌های عمرانی به دست آورد.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های متولی باید موانع انتشار اوراق مشارکت ارزی را برطرف کنند و همان گونه که سایر کشورها موفق بوده‌اند، ایران نیز باید بتواند از این ابزارهای مالی و اسلامی به خوبی استفاده کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

13 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago