Categories: اخبار نساجی

اعطای امتیاز به صادرکنندگان

اعطای امتیاز به صادرکنندگان
ایران و جهان ۸۰ سال پیش

داشتن تیتر یک در روزنامه های هشتاد سال پیش بی معنا است، به جای آن مجموعه ای از مطالب در صفحه اول وجود دارند که اغلب آنها نیز خبر نیستند. مطالب فرهنگی و هنری عمدتا در این صفحه جای می گیرند
به عنوان نمونه در روزنامه ۱۴ اردیبهشت ماه ملاقات دکتر تاگور با یکی از اعضای تحریریه روزنامه در کنار آرا و اعتقادات او، اپرای کمدی لیلی و مجنون، موزیک جدید در هتل استریا، مطالب این صفحه را تشکیل می دهند. تیتر « زن در جامعه» نیز در صفحه اول به کتابی برمی گردد که به گفته خبرنگار اطلاعات در سال ۱۳۱۱، اولین کتاب در حوزه زن و اهمیت او در جامعه است. در این خبر آمده است: «این کتاب خلاصه ای از افکار عقلای دنیا و فلاسفه شرق و غرب و تعلیمات پیغمبران و قانونگذارن عالم است». این خبر با پیش فرض گرفتن جایگاه فروتر زنان و در تناقض با ابتدای خبر که کتاب را درباره اهمیت زنان عنوان کرده بود؛ ادامه می دهد: «اگر بخواهید اخلاق طبیعی و اکتسابی زنان و صفات مخصوصه آنان و تفاوت اساسی آنها با مردها و طریق اصلاح نواقص آنان مطلع شوید و زنان مشهور شرق را بشناسید به این کتاب که متجاوز از ۳۰۰ صفحه و به قیمت پنج قران به فروش می رسد، مراجعه کنید.»
در حوزه اقتصادی روزنامه اطلاعات ۱۴ اردیبهشت ماه خبری درباره نصب ماشین آلات نساجی را منتشر کرده که بر اساس آن چند نفر از تجار معتبر مرکز برای دایر کردن کارخانه جوراب بافی و تریکوتاژ اقدام کرده اند. لایحه الغای پاره ای از عوارض دیگر خبر اقتصادی این روز است که براساس آن تعدادی از اجناس صادارتی از پرداخت عوارض معاف می شوند. بودجه های اتاق های تجارت نیز قرار است همین روزها از سوی اداره کل تجارت تعیین شود. در معاملات بازار نرخ ارز و اجناس تغییری نکرده جز چای که قدری گران تر شده است.
جراید انگلیس خبر داده اند که بعضی از مقامات لهستان مصمم شده اند به مناسبت اول مه به شهر دانتزیک حمله کنند و جامعه ملل را در برابر موضوع انجام شده ای قرار دهند. این خبر موجب اضطراب زیادی در آلمان شده است. در رژه سربازان ژاپنی در شانگهای نیز فردی کره ای که از حزب استقلال طلبان بوده، بمبی را منفجر کرده است. این انفجار موجب مرگ رییس اتحادیه ژاپنی های مقیم شانگهای شده است. در آمریکا کارگران اعتصاب کرده اند، دلیل اعتصاب آنها اقدام کارفرمایان برای کاهش مزد کارگران است. در کپنهاک اما اعتصاب کارگران مسلخ خانه ها به نتیجه نرسیده است. در استکهلم نیز تاکسیرانان در اعتراض به شرایط قراردادهای عمومی دست به اعتصاب زده اند. نتایج انتخابات پارلمانی در فرانسه نشان می دهد که احزاب چپ رای بیشتری نسبت به سایر احزاب دارند و از رقبای خود پیشی گرفته اند.
اما خبر دوستی شوروی و ترکیه همچنان در روزنامه های آن زمان بازتاب دارد. در روزنامه اطلاعات ۱۴ اردیبهشت ماه خبری مبنی بر ضیافت اتاق تجارت چاپ شده است. در این میهمانی آغاز ارتباط نزدیک ترکیه و شوروی جشن گرفته شده است، ارتباطی که بعدها با روی کار آمدن هیتلر رو به ضعف نهاد.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۳۱ به تاریخ ۱۴/۲/۹۱، صفحه ۳۱ (تاریخ اقتصاد)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago