Categories: اخبار نساجی

اعلام آمادگی صندوق توسعه برای تامین منابع مالی ارزی بخش خصوصی

 

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این‌که این صندوق مولود خردمندی برنامه پنجم توسعه است، گفت: در اوج شرایط تحریم، دولت و مجلس برای ایجاد این صندوق به جمع بندی رسیدند تا با شکل‌گیری آن بخشی از منابع کشور برای دولت و مردم ذخیره شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین با اشاره به این‌که تجربه ایجاد چنین صندوق‌هایی در سایر کشورها نیز وجود دارد افزود: از ابتدای شکل‌گیری صندوق تاکنون مجموع ورودی منابع صندوق به حدود ۵۲ میلیارد دلار می رسد که کلیه این منابع طی دو سال گذشته و در اوج شرایط تحریم وارد صندوق شده که نشان از پتانسیل بالای اقتصاد ایران دارد.

فرزین با بیان این‌که کلیه منابع صندوق توسعه ملی متعلق به بخش خصوصی است، افزود: تاکنون ۲۰.۷ میلیارد دلار قرارداد یا پروژه ارزی پذیرفته‌ایم که شامل ۳۴۷ پروژه می‌شود و برآوردها نشان می‌دهد که ایجاد ۸۰ هزار فرصت شغلی را در پی خواهد داشت.

وی این طرحها را عموما متعلق به طرحهای بزرگ و حیاتی کشور از جمله ۱۲ طرح پتروشیمی، ‌۱۸ نیروگاه، سه طرح بالادستی نفت، ۲۲ طرح سیمان و ۱۷۵ طرح دیگر دانست و تصریح کرد: ۶۸۰۰ میلیارد تومان هم به عنوان منابع ریالی به بخش صنعت و کشاورزی با ظرفیت ایجاد ۲۰۵ هزار فرصت شغلی اختصاص یافته است که جمعا با منابع ارزی و ریالی صندوق حدود ۲۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این‌که عمده این پروژه‌ها متعلق به طرح‌های بزرگ و حیاتی کشور است، افزود: پروژه‌های پتروشیمی، طرح‌های توسعه پارس جنوبی، پروژه‌های نیروگاهی و چندین طرح سیمانی از جمله پروژه‌هایی هستند که از سوی صندوق توسعه ملی پذیرفته شده‌اند.

وی با بیان این‌که بخشی از منابع صندوق با مجوز مجلس به صورت ریالی به پروژه‌های صنعتی و کشاورزی اختصاص داده می‌شود، افزود: اگر بتوانیم سالی ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کنیم در افق چشم اندار هر ایرانی ۶۵۰۰ دلار سهم در صندوق توسعه دارند به علاوه با توجه به افزایش سالانه سه درصدی منابع ورودی به صندوق توسعه هیچ نگرانی از نظر منابع صندوق نداریم.

فرزین تاکید کرد:‌ آمادگی داریم تمامی طرح‌های ارزی با توجیه اقتصادی مناسب را تامین مالی کنیم به علاوه با توجه به این که در سال گذشته و سال جاری یکی از مشکلات بخش‌های تولیدی تامین سرمایه در گردش است اولویت صندوق پرداخت تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی در سال جاری است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

2 ساعت ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 ساعت ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

8 ساعت ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

1 روز ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago