Categories: اخبار نساجی

اعمال تخفیف‌های بیشتر در حمل پنبه ازبکستان به شرط افزایش ترانزیت

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در صورت افزایش حمل ترانزیت پنبه توسط کشور ازبکستان با وجود اعمال تخفیفات فعلی، درصدی دیگر تخفیف نیز ارائه خواهد داد.

عبدالعلی صاحب محمدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی بین مسئولان راه‌آهن ازبکستان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای بین‌المللی مطلوب است، اظهار داشت: از شمال به جنوب امکان اتصال اروپا به آسیای جنوب شرقی و از شرق به غرب اتصال چین به اروپا از طریق خط‌آهن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم مبادلات بین آسیای جنوب شرقی و اروپا در حال انجام است، تصریح کرد: هم‌اکنون بیشترین جابه‌جایی‌ها توسط بخش دریایی انجام می‌شود، اما حلقه‌های تکمیلی حمل و نقل با شبکه ریلی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در دست اجرا دارد، اظهار داشت: رویکرد ما توسعه همکاری‌های ریلی با کشورهای همسایه است.

وی افزود: کریدور شمال به جنوب که ایران نیز بخشی از آن است از غرب خزر به سمت آذربایجان، روسیه و فنلاند می‌رود؛ در این کریدور مسیر فعلی از طریق دریا است و ۴۵ روز به طول می‌انجامد، در حالی که با تکمیل این مسیر ریلی زمان به ۲۵ روز و هزینه حمل ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در این راستا باید ۴۷۰ کیلومتر خط آهن تکمیل شود تا شش ماه آینده ۲۱۵ کیلومتر از این مسیر بهره‌برداری می‌شود. فاز دوم نیز ظرف ۲ الی ۳ سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: در این مسیر ریلی ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی وجود دارد که تکمیل آن را الزامی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین کریدوری دیگری در شمال ـ جنوب شرق ایران وجود دارد که از بندر چابهار آغاز و به زاهدان، مشهد، سرخس و ترکمنستان متصل می‌شود.

وی ادامه داد: این خط ریلی همچنین از شرق به ترکمنستان متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در کریدور غربی و شرقی منطقه دو مسیر ریلی فعال وجود دارد که یکی از سرخس وارد خاک ایران می‌شود و از طریق شمال غرب به ترکیه و اروپا می‌رود.

صاحب محمدی تصریح کرد: این هماهنگی با راه‌آهن ترکیه چند دستگاه رورو در حال آمادگی است تا حمل و نقل روی دریاچه‌ وان را انجام دهد.

صاحب‌محمدی افزود: همچنین در شمال شرق ترکیه به سمت شمال غرب ایران خط‌آهنی در حال احداث است که وارد خاک ایران می‌شود و مشکلات حمل روی دریاچه وان را از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: همچنین کریدور شرقی به غربی دیگری از چین، پاکستان وارد زاهدان و شمال غربی ایران شده و به ترکیه می‌رود که این خط آهن مورد توجه ترکیه و اکو است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های مصوب اکو است که ظرف ماه جاری نیز برای تأکید دوباره در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه احداث راه‌آهن در ایران طی سال‌های اخیر دوبرابر شده است گفت: با اتمام دو خطه شدن بافق ـ بندرعباس ظرفیت ترانزیتی این مسیر ریلی ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و قطعاً در توسعه ترانزیت ازبکستان نیز مؤثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های ریلی با ازبکستان اظهار داشت: گسترش روابط اراده سیاسی و مدیریتی می‌خواهد که این دو مورد در تعاملات فی‌مابین شکل می‌گیرد.

صاحب‌محمدی در مورد پیشنهاد هیئت‌ ازبکستانی برای استفاده از تجربیات این کشور در راستای برقی کردن خطوط ریلی ایران اظهار داشت: در این باره پیشنهادات خود را ارائه و تیم کارشناسی به ایران اعزام کنید؛ قطعاً اگر کارشناسان ازبکستانی بتوانند بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از روس‌ها در برقی کردن خطوط ریلی با ایران همکاری کنند، دولت ایران از همکاری با ازبکستان استقبال می‌کند.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه کشور ایران از ساخت خط‌آهن چین ـ اوش استقبال می‌کند، گفت: این خط ریلی می‌تواند به راه‌آهن ازبکستان ـ افغانستان ـ‌ ایران متصل شود و محور جدیدی برای توسعه ترانزیت باشد.

وی اضافه کرد:‌ بابت احداث خط ریلی ازبکستان تا مزارشریف از راه‌آهن ازبکستان قدردانی می‌کنم.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ کشور ایران از محل کمک‌های اعتباری ایران به افغانستان، ساخت خط‌آهن خواف تا هرات را در دست اجرا دارد که به زودی به اتمام می‌رسد. در این راستا باید از هرات تا مزار شریف تعیین‌تکلیف شده تا این مسیر به چابهار متصل شود، زیرا این کریدور مورد علاقه ایران، ازبکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی همچنین در پاسخ به درخواست هیئت ازبکستانی برای کاهش تعرفه‌های حمل بار، ترانزیتی توسط ایران اظهار داشت: هزینه هریک تن کیلومتر حمل بار در ازبکستان، ۶.۳۲ سنت، در ترکمنستان ۶.۷۸ سنت و در ایران ۳.۹۲ سنت است، بنابراین رقم هزینه در ایران حدود ۴۵ درصد از دو کشور مذکور کمتر است.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه طی ۵ سال اخیر تعرفه‌های حمل بار توسط راه‌آهن ایران تغییری نداشته است، اظهار داشت: حتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره تخفیفاتی را ارائه داده است که پس از ارائه این تخفیفات رقم جابه‌جایی هر تن کیلومتر کالا به ۳.۴۱ سنت کاهش یافته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر کشور ایران، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کرده که در این راستا نرخ سوخت ۹.۵ برابر شده است اما با وجود افزایش حمل، راه‌آهن نرخ حمل خود را ثابت نگه داشته و حتی از نرخ پایه تا ۲۰ درصد تخفیف ارائه داده است.

صاحب محمدی با بیان اینکه سال گذشته ترانزیت کالا از کشور ازبکستان به سمت ایران کاهش یافته است، تصریح کرد: در صورت افزایش حجم ترانزیت پنبه، متناسب با آن تخفیفاتی بر نرخ تعرفه اعمال می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح سایت تعویض بوژی در مرز سرخس اظهار داشت: این امر وضعیت حمل را تا دو برابر را افزایش داده است.

به گزارش فارس: موافقت‌نامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، عمان، قطر، ترکمنستان و ازبکستان چندی پیش از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد که تفاهم‌نامه امروز نیز در همین راستا بوده است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : اشتباهات رایج در شستشوی شلوار جین

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید
بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

8 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

9 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago