Categories: اخبار نساجی

افزایش تبخیر از مهمترین علل خشکی دریاچه ارومیه است

 

تهران-مشاور معاون وزیر در امور مدیریت منابع آب، افزایش تبخیر را یکی از عوامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه در سال های اخیر دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت نیرو، ‘علیرضا دائمی’ اظهار داشت: بر اساس تحلیل های علمی صورت گرفته، درجه حرارت دریاچه ارومیه هم اکنون دستکم دو درجه سانتیگراد در مقایسه با متوسط ۶۰ ساله افزایش یافته که این افزایش دو درجه ای دما، معادل با یک میلیارد متر مکعب افزایش تبخیر است.

وی افزود: به ازای هر یک درجه سانتیگراد که حوضه دریاچه ارومیه گرم می شود، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از این حوضه تبخیر می شود.

وی تصریح کرد: اگرچه در سال آبی جاری، حجم بارش های حوضه دریاچه ارومیه بهتر از گذشته بوده، اما این بارش ها همچنان ۱۳ درصد کمتر از دوره متوسط درازمدت است.

وی افزود: نکته قابل توجه در حوضه دریاچه ارومیه گرمای بسیار زیادی است که در زمان کنونی در این حوضه وجود دارد.

مجری طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه ادامه داد: اگرچه حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، نزدیک به حد طبیعی شده است، اما افزایش تبخیر و از دست دادن سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب از دریاچه ارومیه بحث مهمی است که اکنون اتفاق افتاده است.

وی درخصوص وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: اکنون مدت چهار ماه است که تراز دریاچه ارومیه بر روی ترازیک هزار و ۲۷۱ وپنج دهم ثابت باقی مانده و این تراز تا پنج سانتیمتر بیشتر از آن در یک دامنه کوچک متغیر بوده است.

به گفته ی وی، روال هر ساله این بوده که تا اواخر دی ماه هر سال، کاهش تراز در دریاچه ارومیه وجود داشته و خوشبختانه ثابت ماندن تراز و یا افزایش ناچیز پنج سانتی متری، تحولی است که باید به فال نیک گرفته شود.

دایمی ادامه داد: در حقیقت مسیر کاهش که تا اواخر دی ماه هر سال ادامه داشته، امسال متوقف شده است و اضافه شدن پنج سانتی متر معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب است که حجم زیادی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که وضعیت بارندگی بر روی دریاچه هنوز خیلی مناسب نیست و اگرچه در مقایسه با گذشته وضع بهبود پیدا کرده است، اما شرایط بارندگی ۱۴۵ میلیمتری بر روی دریاچه هنوز قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: حجم بارش های ۱۴۵ میلیمتری حوضه دریاچه ارومیه در شرایطی است که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان تهران ۲۶۳ میلیمتر بارندگی وجود داشته است.

مسئول بخش تدوین راهبردهای آب و آبفا ادامه داد: از یک گروه متخصصان و استادان دانشگاه شریف خواسته شده است تا مطالعاتی را به صورت تخصصی در بحث تبخیر آغاز کنند.

به گفته ی وی، خوشبختانه مطالعات بسیار فشرده ای در این بخش آغاز شده است و گزارش بسیار خوبی در کارگروه آب دریاچه ارومیه که روز هشتم اسفندماه جاری در شهر مهاباد تشکیل شد، ارایه داده شده است.

وی تشکیل گروه دیگری متشکل از متخصصان دانشگاه شریف در بحث شوری و نمک زدایی و تشکیل گروهی دیگر از موسسه تحقیقات آب در خصوص تغییرات گرمایش زیر سطحی دریاچه را از دیگر اقدام های مطالعاتی علاج بخشی دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: یکی از تخمین هایی که زده می شود، این است که وجود ارتباط میان آتشفشان هایی مانند آتشفشان سهند در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری دریاچه ارومیه و سازندهای زیردریاچه از دلایل گرم شدن حوضه دریاچه ارومیه است.

به گفته ی دایمی، مطالعات خوبی توسط کارشناسان و متخصصان بخش آب در موسسه تحقیقات آب در این زمینه آغاز شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago