Categories: اخبار نساجی

افزایش دستمزدها باید منجر به افزایش قدرت خرید شود

 

تهران- یک کارشناس اقتصادی حوزه کار معتقد است: افزایش دستمزد کارگران در سالهای گذشته در عمل منجر به افزایش قدرت خرید کارگران نشده، بلکه آنچه که رخ داده ترمیم دستمزدها بوده است.

به گزارش بی باک به نقل از ‘علیرضا حیدری’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،افزود: دستمزد فقط ۱۰ الی ۱۱ درصد از هزینه تولید را به خود اختصاص می دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به درصد یاد شده به نظر می رسد که هزینه تولید ناشی از عوامل غیردستمزد باشد.

حیدری معتقد است: با توجه به اینکه همواره نیروی انسانی ضربه پذیرترین رده در حلقه تولید محسوب می شود موضوع دستمزد به دلیل مشکلات برخی از واحدهای تولیدی فدا می شود و افزایش قابل توجهی در خصوص دستمزد آنها صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه چانه زنی در خصوص فروش نیروی کار مشاهده نمی شود به همین دلیل همواره دستمزد فدای مصالح موضوع های دیگر می شود.

حیدری معتقد است: در صورتی که تشکل های قوی در حوزه کارگری وجود داشت به طور یقین دستمزد کارگران فدای مصالح دیگران نمی شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی حوزه کار،چانه زنی مهمترین ابزار برای احقاق حقوق صنفی کارگران است که این مهم فقط از طریق تشکلهای کارگری حاصل می شود.

به گفته حیدری، درصورتی که هزینه عوامل تولید نظیر هزینه های انرژی در واحدهای اقتصادی افزایش یابد شکی نیست که کارفرمایان مشکلات خود را با حذف کارگران حل خواهند کرد.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از کاهش نیروی کار در واحدهای تولیدی که ممکن است به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی در کشور رخ دهد باید به گونه ای با واحدها رفتار کرد که هزینه تولید آنها افزایش پرشتابی نداشته باشد.

وی گفت: زمانی که هزینه های تولید افزایش یابد بنگاههای اقتصادی به دو طریق وارد عمل می شوند. از یک سو با تصمیم گیری قیمتی می توانند قیمت کالای خود را افزایش دهند و از سوی دیگر می توانند با کاهش تولید که در نهایت به اخراج نیروی کار منجر خواهد شد ،هزینه های خود را کاهش دهند.

حیدری تاکید کرد: نباید شرایط یاد شده را به بنگاههای اقتصادی تحمیل کرد زیرا برخی از کالاها نظیر لوازم خانگی که دولت با افزایش قیمت آنها حساسیت خاصی ندارد موجب می شود که در چنین شرایطی مردم از خرید آنها رویگردان شوند زیرا در شرایط واقعی شدن قیمت ها اولویت برای خانوارها تامین مواد غذایی است.

به گفته حیدری، اقتصاد فرایندی آنی و لحظه ای نیست و هر گونه تصمیم گیری در حوزه پولی و مالی تاثیر مهمی در بخش های دیگر اقتصادی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که با افزایش هزینه های تولید بنگاههای اقتصادی بدرستی برخورد نشود باید منتظر حذف کارگران از واحدهای تولیدی باشیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

24 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago