Categories: اخبار نساجی

افزایش ذخایر گاز ایران در خلیج‌فارس

 

سیدمحمود محدث با اشاره به افزایش ذخایر گاز طبیعی میدان کیش در خلیج فارس، گفت: با انجام حفاری‌های جدید و تکمیل مطالعات اکتشافی افزایش ذخایر گازی میدان کیش محرز شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه بر این اساس ذخایر گاز طبیعی این میدان فراساحلی از ۴۰ به حدود ۶۶ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است، درباره مهم‌ترین برنامه‌های اکتشافی ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: در حال حاضر توسعه فعالیت‌های اکتشافی در جزیره هندورآبی یکی از مهم‌ترین پروژه اکتشافی ایران در خلیج فارس است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه جزیره هندورآبی بین دو منطقه گازخیز لاوان و کیش در خلیج فارس قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس به نظر می‌رسد در این منطقه پتانسیل بالای برای کشف گاز طبیعی وجود دارد.

وی با اشاره به تکمیل تفسیر اطلاعات لرزه نگاری میدان هندورآبی، بیان کرد: با انجام مطالعات پیش بینی می‌شود ریسک سرمایه گذاری و توسعه فعالیت‌های اکتشافی در میدان هندورآبی پایین باشد.

محدث همچنین با بیان اینکه هم اکنون مناقصه ساخت جاده دسترسی و ساخت یک پست اسکله در جزیره هندورآبی برگزار شده است، اظهارداشت: به زودی عملیات ساخت این اسکله و جاده‌های دسترسی آغاز می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حجم سرمایه گذاری ساخت اسکله و سایر زیرساختهای آغاز فعالیت اکتشافی در جزیره هندورآبی را حدود ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با تکمیل ساخت این زیرساختهای دسترسی حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در جزیره هندورآبی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مهر، جزیره هندورابی در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان در خلیج فارس قرار گرفته که در سال ۱۹۶۸ میلادی عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در جزیره کیش آغاز و با بررسی داده‌های لرزه نگاری حکایت از وجود ۶۶ تریلیون فوت‌مکعب گاز در این جزیره داده بود.

جزیره لاوان دارای مساحتی افزون بر ۷۵۹ کیلومتر مربع است؛ با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت لاپکو در سال ۱۳۴۶ استخراج نفت در این منطقه عملیاتی آغاز شد ضمن انکه میزان ذخایر گاز این میدان حدود ۱۲ تریلیون فوت مکعب ارزیابی می‌شود. میدان‌های بلال، رشادت، رسالت، سلمان و لاوان، از میدان‌های کشف شده در جزیره لاوان است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

17 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

17 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago